سیر روابط عربستان سعودی و عراق؛ از حمایت همه جانبه تا دشمنی

دولت سعودی در دهه‌های گذشته خود را در رقابت با عراق در امر رهبری جهان عرب می‌دیده و در بیست سال اخیر نیز از راههای دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک و آشوب‌افکنی انواع راههای نفوذ در این کشور را آزموده است.
کد خبر: ۴۲۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸ - 12October 2020

سیر روابط عربستان سعودی و عراق؛ از حمایت همه جانبه تا دشمنیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روابط عربستان سعودی و عراق در طول دهه‌های گذشته شاهد فراز و فرود متعددی بوده و دولت ریاض در برهه‌ای به اصلی‌ترین حامی و در برهه دیگر به دشمن شماره یک عراق تبدیل شده است.

دولت سعودی در جریان جنگ عراق علیه ایران در صف اول حامیان رژیم صدام بود و پس از اشغال کویت در سال ۱۹۹۰، به دشمن شماره یک عراق تبدیل شد تا دوره قطع روابط دیپلماتیک آغاز شود. دوره‌ای که با سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ نیز پایان نیافت تا مدتی پیش ادامه داشت، تا اینکه ریاض به جذب برخی شخصیت‌های عراقی در راستای بسط نفوذ خود در این کشور روی آورد.

پس از تغییر حکومت در عراق، روابط بغداد و عربستان سعودی شاهد هیچ‌گونه بهبودی نبود بلکه بدتر نیز شد، تا جایی که دولت عراق عربستان سعودی را به طور واضح به اعزام تروریست‌های تکفیری به عراق و تأمین مالی آن‌ها متهم کرد. این شرایط تا پایان نخست‌وزیری نوری المالکی در نیمه سال ۲۰۱۴ ادامه داشت.

با روی کار آمدن حیدرالعبادی اولین تحولات در رابطه میان عراق و عربستان سعودی رخ داد و نمایندگان دو کشور رد و بدل شدند و اولین پرواز بین دو کشور نیز برقرار شد.

این روابط در مسیر بهبود قرار داشت که بحران دخالت‌‌های «ثامر السبهان» سفیر عربستان در بغداد پیش آمد. رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک وی به حدی پیش رفت که وزارت خارجه عراق در ۲۶ آگوست ۲۰۱۶ از دولت سعودی خواست تا سفیرش را از عراق فرا بخواند.

با این حال تلاش دولت سعودی برای تثبیت حضور خود متوقف نشد و این بار به سوی روش‌های غیر دپلماتیک و مخرب روی آورد. ریاض در دوره عادل عبدالمهدی، بر شدت اقدامات تخریبگرایانه خود افزود، به طوریکه به گفته معارضان عربستانی نفوذ خود را در عراق در معرض تهدید می‌دید و آن را به «افزایش نفوذ ایران» مربوط می‌دانست.

با آغاز اعتراضات ضد دولتی در اکتبر ۲۰۱۹ در شهرهای عراق به خصوص در جنوب این کشور، دولت سعودی فرصت را برای جبران ضرر و زیان خود مهیا دید و فعالان سیاسی و رسانه‌ای و عاملان میدانی خود را به میدان آورد تا روند اعتراضات را به سویی که می‌خواهد سوق دهند، یعنی متهم کردن ایران و گروههای سیاسی شیعه در داخل پارلمان و مقاومت مردمی (الحشد الشعبی). پادوهای سعودی مأموریت داشتند تا تمامی مشکلات و فساد و ناکارآمدی را به پای ایران و گروههای مقاومت در عراق بنویسند.

وبسایت مرآة الجزیره وابسته به معارضان عربستان در این باره می‌نویسد که تمام برنامه‌ها و اقدامات عربستان سعودی در عراق از نیاز برای محدود کردن ایران در این کشور ناشی می‌شود و ریاض همواره سعی کرده است تا چنین وانمود کند که عراق در دستان ایران است. در حالیکه دلیلی بر این گونه اتهامات نه در سطح سیاسی یا نظامی و یا حتی رسانه‌ای ندارد. هدف نهایی سعودی‌ها تضعیف مقاومت عراق و تشکیل دولتی همراستا با آمریکاست تا عراق بی بهره از هرگونه نیرویی برای مقابله با اشغالگران آمریکایی و تروریست‌ها باشد و همواره حامی طرح‌های آمریکا در منطقه بماند.

در تظاهراتی که در اکتبر سال گذشته رخ داد، شهرهای مختلف عراق شاهد هرج و مرج عریان و خونریزی و تلفات نظامیان و غیر نظامیان و تخریب و آتش‌سوزی بود. اعتراضاتی که به حق بود اما از همان روزهای ابتدایی از کنترل خارج شد و مشخص نبود که رهبری آن دست چه افرادی است و این سؤال ایجاد شد که چه کسانی در پشت پرده این اتفاقات هستند. در این باره منابع دولتی عراقی به روزنامه الاخبار گفتند که برخی جریان‌ها و افراد در پشت صحنه این اعتراضات هستند و آن را به سمت خشونت و تخریب می‌کشانند.

به گفته این منابع سفارت‌خانه‌های آمریکا، انگلیس و کنسولگری عربستان سعودی در عراق با مشارکت فعال عناصر حزب منحله بعث با به کارگیری عناصر میدانی و رسانه‌ای در پشت پرده این جریانات بودند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار