به‌مناسبت روز جهانی عصای سفید؛

«روشندلان»؛ موفق‌ترین قشر معلولین در جامعه هستند

توجه بیشتر به اقشار جانباز و معلول و سهیم کردن آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی موجب ارتقا و سهولت زندگی اجتماعی آن‌ها در جامعه خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۴ - 15October 2020

«روشندلان»؛ موفق‌ترین قشر معلولین در جامعه هستندگروه اجتماعی دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ عصای سفید نمادی از نوعی معلولیت است که ممکن است هر کسی به هر دلیلی به آن مبتلا شود؛ مجروحیت‌های ناشی از جنگ، تصادفات و .... امروز پانزده اکتبر روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است. روزی برای تکریم جایگاه روشندلان در جهان امروزی.

بسیاری از روشندلان در ایران و جهان در جایگاه‌های اجتماعی والایی بوده و هستند و کردار و رفتار و منش آن‌ها سرمشق و الگویی برای همه‌ی اقشار جامعه است. امروزه بسیاری از روشندلان در مراکز مختلف سازمان بهزیستی کشور یا مراکز مشابه مشغول به کار هستند. بسیاری از این افرادی که دارای اینگونه از معلولیت هستند در مدارج بالای علمی دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند. عده زیادی از هنرمندان حوزه‌ی شعر و ادب در کشور ما از هنرمندان روشندل هستند که فعالیت‌هایشان بعضا از بسیاری از دیگر هنرمندان بهتر و دلنشین‌تر نیز هست. همینطور بسیاری از هنرآفرینان عرصه‌ی موسیقی کشورمان نیز از قشر روشندل جامعه هستند.

روشندلان به نیکی اثبات کرده اند در هر جایگاه اجتماعی که باشند، وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود را به نحو احسن به انجام می‌رسانند و این آغاز رسالتی است که مردم و مسئولین در قبال معلولین به ویژه روشندلان بر عهده دارند.

روزنامه‌ها و جراید کثیرالانتشار با اختصاص صفحاتی با خط بریل می‌توانند، روشندلان عزیز را از اهم اخبار روز ایران و جهان مطلع سازند. انتشاراتی‌های مختلف مخصوصا انتشاراتی‌هایی که از بودجه‌های کافی برخوردار هستند با انتشار فایل صوتی کتب خود می‌توانند به سادگی روشندلان را نیز در خواندن و مطالعه‌ی کتابهایشان سهیم و شریک کنند. بسیاری از مراکز رسانه‌ای دیگر که متولی چاپ و انتشار هستند کتب و مقالات هستند می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف جانبازان و معلولین روشندل جامعه را نیز از محصولات فرهنگی خود بهرمند سازند.

شهرداری‌های مختلف کشور به ویژه شهرداری‌های کلانشهر‌هایی مانند تهران یا مشهد نیز با اختصاص دادن مسیر‌های مختص تردد روشندلان توانسته اند عبور و مرر این قشر از جامعه را نیز تسهیل کنند.

امید است، توجه بیشتر به اقشار جانباز و معلول و سهیم کردن آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی موجب ارتقا و سهولت زندگی اجتماعی آن‌ها در جامعه شود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار