معاون اجتماعی نیروی انتظامی:

توجه ویژه به پدیده جرم و کجروی از نان شب واجب تر است

معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت:بر این باورم که توجه ویژه به پدیده جرم و کجروی از نان شب واجبتر است زیرا افزایش دامنه شیوع جرم و کجروی به دست آوردن نان شب را هم سخت می کند.
کد خبر: ۴۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰ - 01March 2015

توجه ویژه به پدیده جرم و کجروی از نان شب واجب تر است

 به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، سردار منتظر المهدی در همایش ملی پیشگیری انتظامی از جرم گفت: پیشگیری اجتماعی و انتظامی دو مقوله کاملا مرتبط هستند و همه مابراین واقعیت اذعان داریم که جرم و کجروی لطافت و زیبایی را از جامعه میستاند و سیمای شهر را ملکوک وذهن و روان شهروندان را مکدر می کند علاوه بر آن افزایش جرم و کجروی حتی به کمترین اندازه آسایش و آرامش شهروندان را دستخوش آسیب می نماید.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی یادآور شد بر اساس شواهد عینی و پژوهش های انجام شده جرم و کجروی ارتباط معنا داری با کاهش اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی دارد و این سه مولفه یعنی امنیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی نقش موثری بر رشد و بالندگی افراد جامعه دارد.

وی بیان داشت: بر این باورم که توجه ویژه به پدیده جرم و کجروی از نان شب واجبتر است زیرا افزایش دامنه شیوع جرم و کجروی به دست آوردن نان شب را هم سخت می کند.

سردار منتظر المهدی تصریح کرد: با نگاه به سازمان پلیس در دهه های گذشته در می یابیم ماموریت این سازمان در قدیم بر اساس مداخله و مقابله تعریف می شد، لیکن بعد از گذشت دهه های 70 و 80 میلادی این رویکرد از بنیان دچار تغییر شد این تغییرات در سطوح مختلف بود ؛ روش های سخت جای خود را به روش نرم داد، پلیس نامنعطف و ایستا جای خود را به پلیس هوشمند و میرا داد و ادبیات پلیس مامور معذور را به پلیس مسئول و آگاه داد همچنین پلیس چند وجهی جایگزین پلیس تک بعدی شد و روز به روز ارتباط بین مردم و پلیس بیشتر و نزدیکتر شد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه مردم به عنوان مهمترین مولفه درسرمایه اجتماعی هستند تصریح کرد: اگر بتوانیم با مردم ارتباط برقرار و اعتماد آنها را در دو سطح افقی و عمودی جلب نماییم وبسبب ان جلب مشارکت ایجادو کاهش هزینه های انتظامی حاصل از مداخله و مراقبه را در بر خواهد داشت

وی یادآور شد: منظور از ارتباط افقی ارتباط بین افراد جامعه و ارتباط عمودی نیز ارتباط بین افراد جامعه و مسئولان است. بر اساس این رویکرد پلیس تصمیم گرفت تا گامهایی فراتر از پدیده ها و جرایم بردارد زیرا با پیشی گرفتن از جرایم و پدیده های نوظهور و انحرافات است که هم می توان سیمای جامعه را تلطیف و هم به معنای واقع کلمه امنیت را در جامعه جاری و ساری نمود.

وی با اشاره به اینکه امنیت از دو بعد مطرح است، گفت: بعد اول ذهنی است که تحت عنوان احساس امنیت نام می بریم و دیگری بعد بیرونی وافاقی یا همان امنیت اجتماعی تعبیر می شود.

به گفته این مقام انتظامی برای پیشی گرفتن از پدیده ها و جرایم باید چیستی و ماهیت آن را بشناسیم تا بتوانیم راهکارهای درست ارائه دهیم و اگر این گونه نباشد موفقیتی کسب نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر سیر تحول جرایم را در گذر زمان رصد نکنیم و عوامل موثربر وقوع آن را ندانیم نسخه هایی که می پیچیم درست در نمی آید در این صورت نه تنها از بروز جرایم نمی توانیم پیشگیری کنیم بلکه اگر جرمی واقع شود مداخلات ما اثر درستی نخواهد داشت.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه جرایم چند وجهی و چند بعدی هستند بیان داشت: تلقی اینکه جرم و پدیده ها، تک وجهی است، ساده انگارانه و غیرعلمی می باشد لذا برای شکل گیری پتانسیل جرایم و بروز و ظهور آن علل مختلفی از جمله عوامل بیولوژیک، اقتصادی، جامعه شناختی و روانشناختی مطرح است

منتظر المهدی یادآور شد : همه بر این واقعیت اذعان دارند که اگر فقر و بیکاری و تورم و بحران اقتصادی در جامعه باشد نرخ وقوع جرم و سرقت ها افزایش می یابد؛ در دو قلو های همسان اگر یکی از قل ها مرتکب جرمی شود قل دیگر ولو اینکه در فاصله زمانی و مکانی زیادی از دیگری باشد زمینه های جرم در او ایجاد می شود بنابراین باید باور کرد که مسائل ژنتیکی در بروز جرم تاثیر دارد هرچند این امر صددرصد نیست.

به گفته سردار منتظر المهدی اگر در خانواده ای عواطف شکل نگیرد، محبت ایجاد نشود و بگو مگوها زیاد باشد ودلبستگی و وابستگی عاطفی ایجاد نشود وهمچنین نقصانها ورفتارهای ناصحیح تربیتی دوران مدرسه اصلاح نگردد ومهارتهای لازم درمواجه با پدیده ها فرا گرفته نشود زمینه های ارتکاب جرم در فرزندان زیاد می شود. در حاشینه نشینی و در فرزندان طلاق نیز نرخ جرایم افزون است.

وی در خصوص اقدامات لازم برای کاهش جرم در جامعه گفت: اگر دلبستگی ایجاد نشود اگر اشتباهات در دوران مدرسه و تربیتی که در بچه ها ایجاد شده مدیریت نشود، اگر آموزش در ابعاد مختلف و آموزه هایی که توام با آرایه های دینی است به افراد منتقل نشود و یا افراد با گروه های همسالان بزهکار ارتباط داشته باشند، نرخ بروز جرایم در آنها افزایش می یابد.

وی اضافه نمود: سه مولفه در بروز جرایم اثرگذار هستند 1- آموزش و مهارت بزهکاران 2- فرصت و ایجاد بسترمناسب برای جرم3- عوامل بازدارنده. پلیس با حضور مستمر می تواند با از بین بردن فرصت و ناامن کردن بستر،از  بروز جرم پیشگیری کند.

وی یادآور شد: یکی از رفتارهای مهم برای بروز جرایم نترسیدن است؛ افراد مجرم ترس شان کم است لذا حضور پلیس این ترس را بالا می برد به خصوص آنکه از تجهیزات لازم برخوردار باشد.

وی در خصوص بعد آموزش همگانی نیز گفت: این بعد به عنوان پیشگیری ارتقایی و اولیه است یعنی مخاطبین عام را خطاب قرار دهیم؛ اگر مردم آموزش ها و مهارت ها را بدانند فرصت را از دست بزهکاران می گیرند مثلا در بعد سرقت، سه مولفه فرصت، سرعت و سهولت اثرگذار در وقوع سرقت است.

وی ادامه داد: سارق تنها سرعت دارد اما فرصت و سهولت را ما برای او ایجاد می کنیم که اگر این دو را از بین ببریم قطعا سرقت کاهش می یابد.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه این معاونت چشم و دیده بان ناجا ست افزود: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی همواره در پایش و رصد آنی از فضای مجازی و جامعه تلاش می کند. تا در بعد آموزش همگانی، مشاوره و مددکاری و رسانه تقدم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش همگانی آموزشی مبتنی بر درمان است بیان داشت: حضور پرسنل پلیس در مجامع عمومی و محافل علمی و مساجد و ارائه تصویری از پلیسی خوش سیما، خوش بیان و دانش بنیان و ارائه راهکارهای علمی برای افراد از اقداماتی است که امروز ما انجام می دهیم.

وی در خصوص بعد مشاوره نیز بیان داشت: امروز ظهور و بروز آسیب های متعدد اجتماعی با عدم فرصت ایجاد گفتمان بین اعضای خانواده، پدران و مادران شاغل و گاها فرزندان رها شده، مشکلاتی برای جامعه ایجاد می کند و این حق مردم است تا مهارت و راهکارهای مقابله ای را به آنها آموزش دهیم.

منتظرالمهدی یادآور شد: امروز در بیش از600 کلانتری دوایر مشاوره و مددکاری باز شده که 30 درصد پرونده ها به این مرکز ارجاع داده می شود علاوه بر این 40 مرکز مشاوره در استان داریم.

این مقام ارشد انتظامی افزود: 70 درصد پرونده هایی که به این مراکز ارجاع داده می شود از دایره قضائی و انتظامی خارج مصالحه انجام می گردد  و به اذعان روانشناسان بعد از دو یا سه دوره مشاوره مشکل حل می شود.

وی توجه به رسانه ها را که ابزار مهمی در پیشگیری است امری مهم دانست و گفت: در عصر ارتباطات در هزاره سوم و دهکده جهانی قدرت از آن کسانی است که نبض ارتباطات در دست آنها باشد. امروز نیروی انتظامی تمرکزش بر رسانه ملی است چرا که رسانه تلویزیون مخاطبان زیادی دارد این تمرکز هم در بعد آموزش همگانی و موارد مشابه است.

وی در پایان گفت: امنیت موجود در کشور حاصل تلاش و جانفشانی انسان های بزرگواری است که روزگارانی با آنان همسفر ، هم نفس بودیم آنهایی که ابدان مطهرشان آماج گلوله های دشمن قرار گرفت و تا آخرین نفس ایستادند شاید در زمین گمنام، اما در آسمان ها مشهورترین ها هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار