ابراز خرسندی پامپئو از تدابیر امنیتی الکاظمی در «منطقه سبز» بغداد

وزیر امور خارجه آمریکا از تدابیر امنیتی نخست‌وزیر عراق در «منطقه سبز» بغداد ابراز خرسندی کرد و آن را گامی برای حفظ سفارت آمریکا توصیف کرد.
کد خبر: ۴۲۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ - 15October 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز خرسندی از تدابیر امنیتی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در منطقه سبز بغداد، آن را گامی برای محافظت از سفارت آمریکا توصیف کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، علی‌رغم آنکه پامپئو تصریح کرد که از اقدامات بیشتر عراق برای محافظت از سفارت آمریکا در بغداد خرسند است اما به هیچ عنوان اطلاعات بیشتری درباره انصراف یا عدم انصراف از تصمیم واشنگتن از تعطیلی سفارتش در بغداد ارائه نداد.

این دیپلمات ارشد آمریکا اظهار داشت: «ما خرسندیم که عراقی‌ها اقدامات بیشتری را برای افزایش امنیت تیم ما در آنجا انجام می‌دهند».

واشنگتن که به صورت تدریجی در حال کاهش پنج هزار نظامی خود در عراق است، ماه گذشته تهدید به تعطیلی سفارت خود در بغداد کرد.

وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه پاسخ مشخصی به امکان تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد دهد، با انتقاد از گروه‌های مقاومت عراق گفت: «ما یک گروه شبه‌نظامی سرکش داریم که هم‌اکنون متعهد شده‌اند که حاکمیت مردم عراق را نقض نکنند و دیپلمات‌های آمریکایی که به دنبال کمک به مردم عراق هستند را هدف بگیرند».

اخیراً جنجالی بر سر احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در عراق به راه افتاده و منابع مختلف از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

گروه‌های مقاومت عراق هرگز مسئولیت چنین حملاتی را نپذیرفتند و با وجود تأکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

مصطفی الکاظمی به منظور مهار تنش‌های ایجاد شده، پس از نشست با سفرای ۲۵ کشور جهان از جمله ایالات متحده، به آنها درباره لزوم انحصار سلاح در دست دولت و حفاظت بغداد از دیپلمات‌ها و مقرهای آنها اطمینان داد.

پس از آن سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از تشکیل گروهی ویژه برای حفاظت از هیأت‌های‌ دیپلماتیک به ریاست سرلشکر ستاد «حامد مهدی عبدالعزیز» به عنوان فرمانده گروه ویژه حفاظت از منطقه سبز و سفارت‌خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا و هیأت‌های دیپلماتیک در بغداد خبر داد.

علاوه بر این از شنبه گذشته بر شمار نیروهای امنیتی مستقر در پایتخت افزوده و پست‌های بازرسی متعدد در اکثر مناطق این شهر بویژه مناطق منتهی به منطقه خضراء ایجاد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها