عضو اندیشکده شورای آتلانتیک: آمریکا به دنبال فرار از شکست در عراق است

یک تحلیل‌گر مسائل عراق گفت: آمریکا در تلاش است چهره‌ای شکست‌خورده و بیرون رانده شده از خود در عراق نشان ندهد.
کد خبر: ۴۲۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ - 16October 2020

عضو اندیشکده شورای آتلانتیک: آمریکا به دنبال فرار از شکست در عراق استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس‌، «عباس کاظم» مدیر بخش امور عراق در اندیشکده شورای آتلانتیک درخصوص آتش‌بس میان نیروهای آمریکایی و نیروهای عراقی گفت، آمریکا در تلاش است چهره شکست‌خورده‌ای از خود در عراق برجای نگذارد.

عباس کاظم به پایگاه «کریستین ساینس مانیتور» گفت: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) نمی‌خواهند نشان دهند که در عراق شکست خورده‌اند و بیرون رانده شده‌اند.»

به نوشته این پایگاه تحلیلی ترامپ از یک سو قصد دارد «جنگ‌های بی‌پایان» آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان را خاتمه داده و از سوی دیگر خروج نیروهایش از این کشورها را با شروطی که خود تعیین می‌کند انجام دهد.

«توبی داج» استاد دانشکده اقتصاد لندن و کارشناس مسائل ایران می‌گوید: «به نظر می‌رسد ترور [سردار قاسم] سلیمانی و [ابومهدی] المهندس آخرین تاس انداختن ترامپ و نهایت حماقت و نادانی بود. این ایده که چنین کاری بازدارندگی راهبردی را بازمی‌گرداند نقش بر آب شد. این ایده که توازن را تغییر می‌دهد نقش بر آب شد و ردپای آمریکایی‌ها [در عراق] کوچک و کوچک‌تر می‌شود».

«رایان کروکر» سفیر سابق آمریکا در بغداد در واکنش به جنجال راه افتاده بر سر بستن سفارت آمریکا در پایتخت عراق، بر ضرورت عدم خروج آمریکا از بغداد تاکید کرد و به واشنگتن توصیه کرد در قبال این امر و حمایت از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «صبری استراتژیک» پیشه کند.

چند روزی است که جنجالی بر سر احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر می‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز خرسندی از تدابیر امنیتی الکاظمی در منطقه سبز بغداد، آن را گامی برای محافظت از سفارت آمریکا توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه پاسخ مشخصی به امکان تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد دهد، با انتقاد از گروه‌های مقاومت عراق گفت: «ما یک گروه شبه‌نظامی سرکش داریم که هم‌اکنون متعهد شده‌اند که حاکمیت مردم عراق را نقض نکنند و دیپلمات‌های آمریکایی که به دنبال کمک به مردم عراق هستند را هدف بگیرند».

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها