به بهانه سی و سومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان؛

توجه به «سینمای کودک و نوجوان» تضمین فردای ایران اسلامی است

اصرار بر انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل فردا وقتی منطقی است که امروز این نسل را دریابیم و داشته‌های خود را با زبان کودکانه در ذهن فرزندان خود نهادینه کنیم. فراموشی کودکان و نوجوانان معنایی جز فراموشی ایران فردا نخواهد داشت.
کد خبر: ۴۲۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 20October 2020

توجه به سینمای کودکان و نوجوانان تضمین فردای ایران اسلامی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سی و سومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان فرصتی است برای مرور آنچه سینمای ایران در طول یکی دو سال اخیر برای مخاطبان خود تدارک دیده است. هر چند وضعیت سینمای کودک و نوجوان چندان به‌سامان نیست اما وجود چنین جشنواره‌ای کورسوی امیدی است که مسئولان امر قشر کودک و نوجوان که مخاطبان جدی و گسترده سینما هستند را از یاد نبرده‌اند.

جشنواره‌ای که هر چند در تداوم خود دچار مشکل شده و برخی از دوره‌های آن به‌صورت دوسالانه برگزار شده اما تا به امروز متوقف نشده است. اما باید توجه داشت همه انتظار مخاطبان و به‌اصطلاح سینما روها برپایی جشنواره نیست بلکه روند رو به رشد تولید در فیلم‌های کودک و نوجوان است. سرمایه‌گذاری در این حوزه حتی از نگاه صرف اقتصادی زودبازده و سودآور است. اگر چنین امری هنوز در سینمای فرتوت ایران محقق نشده است به دلیل کم‌توجهی به این حوزه است.

در سینمای جهان نیز درصد بالای فروش فیلم‌ها مربوط فیلم‌های کودک و نوجوان است. اگر در میان ده فیلم پرفروش سینمای جهان نگاه کنیم خواهیم این ادعا چندان دور از واقعیت نیست. تولیدکنندگان در آن سوی مرزها با استفاده از همین غفلت آثار مهیج خود را در سطحی وسیع توزیع می‌کنند و عملا انبوه مخاطبان بالقوه ما را در تور گسترده خود قرار می‌دهند و آنها را با جهان‌بینی خود رشد می‌دهند. این غفلتی که خواسته و ناخواسته صورت گرفته به هیچ روی جبران نخواهد شد مگر آنکه مدیران فرهنگی، فیلمسازان و مسئولان سینمایی با جدیت در این مسیر گام بردارند.

متاسفانه آن تعداد از آثار سینمای کودکان و جوانان که اغلب آثار قابل دفاعی نیز هستند در اکران دچار بی‌مهری می‌شوند چنان که تهیه‌کننده و کارگردان رغبتی برای ادامه این مسیر در خود نمی‌بینند و به سمت ژانرهای دیگر می‌روند. به همین دلیل است که سینمای ایران هنوز کارگردانی ندارد که به طور تخصصی به ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان بپردازد. با این شرایط کاملا دور از ذهنی است که انتظار داشتن یک شرکت و یا شهرک سینمایی ویژه کودک و نوجوان داشته باشیم.

همچنان در صنعت اسباب بازی و تولید بازی‌های رایانه‌ای با همه تلاش‌های مردمی به دلیل نداشتن راهبرد درست و سیاست‌گذاری از سوی مسئولان کاری از پیش نبرده‌ایم در تولید فیلم نیز در اغلب موارد با شکست مواجه بوده و هستیم و این شکست ابدا متوجه نویسندگان و کارگردانان نیست و پاسخ‌گوی وضعیت موجود مسئولان سینمایی کشور هستند که هنوز نگاهی جدی به سینمای کودکان و نوجوانان ندارند.

اصرار بر انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل فردا وقتی منطقی است که امروز این نسل را دریابیم و داشته‌های خود را با زبان کودکانه در ذهن فرزندان خود نهادینه کنیم. فراموشی کودکان و نوجوانان معنایی جز فراموشی ایران فردا نخواهد داشت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها