تاکید مقام‌های روسیه بر توسعه همکاری‌های دفاعی با ایران

مقام‌های روسیه اعلام کرده اند که در دوره پسا محدودیت تسلیحاتی ایران که از امروز آغاز می‌شود، همکاری‌های فنی- نظامی با ایران را توسعه خواهند داد.
کد خبر: ۴۲۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ - 19October 2020

تاکید مقام‌های روسیه بر توسعه همکاری‌های دفاعی با ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مقام‌های روسیه معتقدند که تهران شریک مطمئن مسکو است و دو کشور می‌توانند ساختار همکاری‌های خود را در عرصه‌های مختلف توسعه دهند که حوزه همکاری‌های فنی - نظامی نیز شامل آن می‌شود.

این دیدگاه در هفته‌های اخیر که آمریکا در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران در شورای امنیت شکست خورد بار‌ها از سوی مقام‌های روسیه اعلام شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ابتدا موضعکشورش را در مورد لغو محدودیت تسلیحاتی ایران بیان و بر توسعه همکاری‌های مسکو و تهران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه روز اول مهر ماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه (دفتر نمایندگی نیویورک) که متن آن در سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد تصریح کرد: تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز ۲۷مهرماه سال جاری (۱۸ ماه اکتبر) لغو خواهد شد.

وی افزود: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تایید می‌کند خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور موضوع مورد بررسی شورای امنیت است.

لاوروف گفت: روز ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور متوقف خواهد شد. تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانم از طرف مقام‌های آمریکایی سخن بگویم، زیرا آن‌ها سخنان عجیب زیادی را بر زبان می‌رانند، اظهار کرد:، اما من احتمالا یک موضوع را می‌دانم زمانی که مقام‌های آمریکایی بطور رسمی ادعا می‌کنند که همچنان عضو برجام هستند من فقط می‌توانم به آن‌ها یاداوری کنم که به مقررات احترام بگذارند.

روسیه از تحریم‌های آمریکا در همکاری با ایران نمی‌ترسد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای و موشکی این کشور نیز اعلام کرد که روسیه از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسد، زیرا به آن عادت کرده است.

به گفته وی مسکو همکاری‌ها با تهران را در حوزه‌های مختلف گسترش می‌دهد و همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی -نظامی بستگی به نیاز دو طرف و آمادگی متقابل برای چنین همکاری در فضای آرام توسعه خواهد یافت.

روسیه ایران را شریک مطمئن خود برای توسعه همکاری‌ها می‌داند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تاکید بر لزوم توسعه روابط ایران و روسیه تصریح کرد: برای ما ایران شریک مطمئن در بسیاری از عرصه‌ها است.

وی در پاسخ به سوالی در باره موضع روسیه در باره پایان یافتن تحریم تسلیحانی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) گفت: همه امکانات و فرصت‌ها که باتوجه به منقضی شدن بخشی از موارد درباره همکاری‌ها تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ بوجود می‌آید برای همکاری‌های دوجانبه به نفع مردم دو کشور روسیه و ایران بطور شایسته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همکاری‌های فنی نظامی روسیه با ایران گشوده می‌شود

سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه روسیه در همکاری‌های فنی -نظامی با ایران از تحریم‌های آمریکا هراسی ندارد، خاطرنشان کرد: در این عرصه دورنمای معینی برای همکاری گشوده می‌شود.

لوان جاگاریان در گفتگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: پایان محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران بدون شک همکاری ما (روسیه) با این کشور در عرصه تسلیحاتی را تسهیل می‌کند.

سفیر روسیه در ایران گفت: علت آن مشخص نیست که چرا این رویداد (پایان محدودیت تسلیحاتی) چنین سر و صدایی در رسانه‌ها و محافل سیاسی- اجتماعی شماری از کشور‌ها برانگیخته است. به نظر ما هیچ چیز خارق العاده‌ای رخ نخواهد داد. با این حال باید خاطرنشان کرد که روسیه مطابق با معیار‌های قوانین بین المللی عمل می‌کند و به تعهدات خود بطور کامل پایبند است.

وی ادامه داد: آنچه که مربوط به تحریم‌های یکجانبه آمریکا می‌شود، روسیه قدرت بزرگ است و واشنگتن از ترساندن ما با این تهدید‌ها هیچ موفقیتی بدست نمی‌آورد.

سفیر روسیه در واکنش به اینکه آیا این نگرانی و خطر وجود دارد که تهران از لغو محدودیت تسلیحاتی برای تحکیم مواضع خود استفاده کند و رویارویی با رقبای منطقه‌ای خود را تشدید می‌کند؟ گفت: واقعا بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس روابط پیچیده‌ای برقرار شده است.

وی افزود: تنش‌های موجود تا اندازه زیادی به دلیل حضور نظامی گسترده آمریکا در منطقه و نیز سیاست واشنگتن برای تحویل گسترده تسلیحات به شماری از کشور‌های منطقه خاورمیانه بوده است. این عامل در کنار مساله فعالیت پایگاه‌های نظامی متعدد آمریکا در منطقه و خصومت جویی آشکار کاخ سفید به دولت ایران، نمی‌تواند نگرانی مقام‌های ایران را برنیانگیزد.

به گفته سفیر روسیه، جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی همانند سایر کشور‌های مستقل از حق کامل برای تحکیم و تقویت توانمندی دفاعی نیرو‌های مسلح برخوردار است. روسیه بار‌ها ابتکار‌های مسالمت آمیزی را برای بهبودی اوضاع منطقه و برقراری گفتگو‌های سازنده بین بازیگران منطقه‌ای مطرح کرده است.

وی تصریح کرد: به عقیده ما حسن نیت از سوی کشور‌های خاورمیانه به همراه سهم مثبت قدرت‌های جهانی امکان دستیابی به پیشرفت‌های قابل توجه در روند تثبیت اوضاع در این منطقه پر خطر جهان را فراهم می‌کند.

جاگاریان خاطرنشان کرد: روسیه در دوره ریاست خود بر شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر جاری مصمم است حداکثر تلاش‌ها را در این عرصه بکار گیرد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز ۲۷ مهر همه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌-های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت.

جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز با انتشار بیانیه‌ای رسمی در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد که براساس یکی از نوآوری‌های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت‌های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار