پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

رسول خیامی‌فر: استفاده از اسناد دفاع مقدس باعث قوام آثار پژوهشی خواهد شد

رسول خیامی‌فر گفت: استناد به اسناد به جامانده از دوران دفاع مقدس توسط محققین و پژوهشگران این حوزه، باعث قوام آثار تحقیقی و پژوهشی دفاع مقدس خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷ - 20October 2020

«رسول خیامی‌فر» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با بیان اینکه مهمترین و دسته اول‌ترین منابع در مورد دفاع مقدس، اسنادی هستند که از آن دوران به جامانده است اظهار داشت: بدون توجه به این اسناد نمی‌توان مانع تحریف دفاع مقدس شد. دفاتر و گزارش‌های راویان جنگ، طرح‌های عملیاتی و همچنین اسنادی که از آن دوران در اختیار یگان‌هاست، سندهایی هستند که در هر کار پژوهشی باید به آنها استناد کرد.

وی افزود: استفاده از اسناد به جا مانده از دوران دفاع مقدس توسط محققین و پژوهشگران این حوزه، باعث قوام آثار تحقیقی و پژوهشی دفاع مقدس خواهد شد.

خیامی‌فر در ادامه درباره علل نگارش و تدوین کتاب تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات کربلای 1 اظهار داشت: با توجه به نقش مهم تیپ 21 امام رضا (ع) در عملیات کربلای 1 که عملیات موفقیت‌آمیزی هم بود و همچنین با توجه به اسنادی که از این عملیات وجود داشت، اهمیت برای انجام این کار پژوهشی زیاد شد. با توجه به اینکه در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ به صورت تخصصی بر روی اسناد و مدارک تیپ 21 امام رضا (ع) کار می‌کردم و در این زمینه نمایه‌نویسی هم انجام می‌دادم، بررسی بیشتر عملکرد این تیپ و موفقیت‌هایش در دفاع مقدس به من سپرده شد.

این پژوهشگر در ادامه تأکید کرد: تیپ 21 امام رضا (ع) در آن مقطع زمانی یک نقش مهم و کلیدی را ایفا می‌کرد به طوری که شهر مهران توسط این تیپ در عملیات کربلای 1 آزاد شد.

وی همچنین، با اشاره به اثر پژوهشی دیگر خود با عنوان تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات والفجر 3؛ درباره نقش برجسته گروهان حضرت علی‌اصغر (ع) این تیپ در عملیات والفجر 3 گفت: در این عملیات گروهان حضرت علی‌اصغر (ع) نقش ویژه و قابل توجهی داشت. این گروهان را نوجوانان تشکیل می‌دادند و بیشتر در گردان‌های پشتیبانی ایفای نقش می‌کردند و اجازه حضور در گردان‌های رزمی را نداشتند، اما چون در آن مقطع زمانی تیپ 21 امام رضا (ع) با کمبود نیرو مواجه می‌شود؛ این نیروهای نوجوان وارد عملیات شده و مردانه جلوی پاتک عراقی‌ها را می‌گیرند.

خیامی‌فر ادامه داد: جمع‌آوری اطلاعات اسنادی و تألیف کتاب‌های تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات کربلای 1 و تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات والفجر 3 هریک بین چهار تا پنج ماه به طول انجامید. این دو اثر با حمایت مدیریت اسناد و مدارک اداره‌­کل حفظ آثار دفاع مقدس به زیور طبع آراسته شده است.

این نویسنده دفاع مقدس در پایان در توصیه به پژوهشگران این حوزه گفت: محققان و نویسندگان دفاع مقدس در تألیف آثار این حوزه از اسناد موجود در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان استفاده کنند. مرکز اسناد این اداره‌کل از یگان‌هایی همچون تیپ 21 امام رضا (ع) و لشکر ویژه شهدا اسنادی را در اختیار دارد که می‌توان در تولید آثار فاخر پژوهشی از آنها بهره برد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار