چهل‌سالگی سرو/ شهید «احمد ملائی کوائی»؛

وحدت کلمه تداوم این انقلاب را ضمانت می‌کند

در فرازی از وصیت‌نامه شهید «احمد ملائی کوائی» آمده است: باید نمازجمعه‌ها شکوه و عظمتش هر هفته بیش از هفته گذشته باشد؛ زیرا میعادگاه نمازجمعه در واقع تجلی‌گاه عوامل وحدت امت اسلامی می‌باشد و وحدت کلمه در سایه رهبری امام است که تداوم این انقلاب را ضمانت می‌کند.
کد خبر: ۴۲۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹ - 20October 2020

وحدت کلمه تداوم این انقلاب را ضمانت می‌کندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس فصل‌هایی از زندگی شهید «احمد ملائی کوائی» را از نظر می‌گذرانیم.

زندگی‌نامه شهید:

دوازدهم فروردین 1336 در یکی از کوچه‌های شهرستان بهشهر در خانواده‌ای اهل دل پسری متولد شد که قبل از تولد مادرش در رویای صادقه آمدنش را مژده گرفته بود.

روایت مادر شهید:

ماه‌های آخر بارداری‌ام خواب دیدم نوری از آسمان در دامنم افتاد. من سعی کردم محکم نگهش دارم اما نتوانستم و آن نور دوباره به آسمان بازگشت. این خواب برایم کمی عجیب بود؛ برای همین رفتم پیش خانم متدینی که در نزدیکی ما زندگی می‌کرد و ماجرای خوابم را برایش تعریف کردم.

آن خانم به من گفت خداوند به شما فرزند پسری عطا خواهد کرد که در زندگی به مقام بالایی می‌رسد. تا اینکه ایشان شب اول ماه مبارک رمضان متولد شد و ما نامش را احمد گذاشتیم. پدرش به تربیت فرزندان اهمیت ویژه‌ای می‌داد، برای همین قبل از این که به سن مدرسه برسند سعی کرد خواندن قرآن را به آنها بیاموزد.

احمد دوره ابتدایی را در مدرسه توحید سابق گذارند. مدرسه دوران راهنمایی‌اش در خیابان امام فعلی بود. او دیپلم ریاضی‌اش را در مدرسه بهمن (دکتر شریعتی فعلی) به پایان رساند.

شاید سال آخر دبیرستان بود که استاد مطهری برای سخنرانی به بهشهر آمد. ایشان در آن سخنرانی هویت دستگاه شاه را برملا ساخت. وقتی از سخنرانی برگشتیم احمد رفت گوشه‌ای از اتاق و شروع کرد به گریه کردن. گفتم: چرا گریه می‌کنی؟ گفت مادر نشنیدی استاد مطهری چه چیزهایی در مورد این دستگاه فاسد گفت. من دیگر به مدرسه نمی‌روم. اصلاً برای چه کسی درس بخوانم؟ برای این حکومت فاسد؟ خیلی با او صحبت کردم تا پذیرفت در امتحانات آخر سال شرکت کند.

ایشان قبل از انقلاب علاقه فراوانی به روحانیت داشت اما بروز نمی‌داد. اکثر شب‌ها در انجمن جوانان مسلمان در مسجد نصیرخان شرکت می‌کرد. او آن قدر متعهد به نظام و انقلاب بود که می‌گفت اگر یک روز امام بگوید شما پیروان من حق نفس کشیدن ندارید من اولین کسی هستم که بدون هیچ سوالی این کار را می‌کنم.

احمد برای اینکه در برابر منافقین با استدلال بایستد کتاب‌های مربوط به آنها را مطالعه می‌کرد و می‌گفت باید از حرف‌های خودشان بر علیه آنها استفاده کرد.

بعد از پیروزی انقلاب به رهبری امام (ره) آتش جنگ از کردستان شروع شد. احمد به کردستان رفت 6 ماه در کردستان با منافقین جنگید. در کردستان بود که خبر غائله گنبد به گوشش رسید. سریع خودش را رساند. در همین زمان برای خانواده‌اش خبر آوردند او شهید شد.

روایت همرزم شهید:

آقای رمضان پور می‌گوید: در سپاه بودم که ایشان آمد. از دیدنش تعجب کردم گفتم همه جا می‌گویند احمد شهید شده، بهتر است قبل از رفتن سری به خانواده بزنی و آنها را از نگرانی در بیاوری اما احمد قبول نکرد رفت و در همین درگیری مجروح شد.

شروع خدمت سربازی احمد مصادف شد با قبول شدنش در دانشگاه مشهد. او به دوستانش گفت به خانواده‌ام بگویید درست است من در دانشگاه قبول شدم اما نمی‌روم، می‌خواهم بروم سربازی و تعلیم تیراندازی ببینم و با اسلحه‌ام قلب شاه را پاره پاره کنم.

روایت مادر شهید:

یکی از دوستانش به منزل ما آمد و گفت خانم مظفری (ملائی) مواظب احمد باشید او کار دست خودش و خانواده‌اش می‌دهد. احمد به سربازی نرفته، رفته شیراز دوره اسلحه شناسی را بگذراند.

او به خاطر تفکراتش برای گذران خدمت سربازی به یکی از شهرهای دور و مرزی کشور تبعید شد.

احمد سال 60 با «وجیهه علی‌پور» ازدواج کرد و سال 62 صاحب یک پسر به نام مهدی شد.

روایت همسر شهید:

ما دو سال یعنی از سال 60 تا 62 زندگی مشترک داشتیم ولی به اندازه 2 ماه در کنارم بود؛ یا در مأموریت بود یا جبهه. خودش روز اول ازدواج به من گفت زندگی من در جبهه خلاصه شده است، من هم در جواب گفتم: پس نباید زیاد به همدیگر وابسته شویم.

ایشان از این حرف من خیلی خوشحال شد. احمد بعد از نماز صبح هیچ وقت نمی‌خوابید. سر بر سجده می‌گذاشت و ذکر می‌گفت. یک روز به او گفتم بین خواندن نماز صبح تا وقتی که به سر کار بروی 2 ساعت فاصله است، چرا نمی‌خوابی؟ در جوابم گفت: باید بین الطلوعین بیدار بود و سر بر سجاده گذاشت و عبادت کرد، خیلی ثواب دارد.

احمد در تاریخ 1362/12/05 به سمت فرمانده گردان یارسول (ص) در عملیات والفجر 6 شرکت کرد. او که همواره به وصال معبود خود می‌اندیشید در همین عملیات رخت شهادت به تن کرد و به وصال خویش رسید.

مراحل اعزام شهید احمد ملائی به جبهه:

1358/06/01 به مدت 3 ماه اعزام به جنوب با سمت معاون واحد عملیات

1358/09/13 به مدت 31 روز اعزام به قصر شیرین با سمت مسئول گردان رزمی

1359/04/01 به مدت 30 روز اعزام به به بیجار با سمت فرمانده دسته

1359/06/29 به مدت 68 روز اعزام به سر پل ذهاب با سمت فرمانده گروهان

1361/01/25 به مدت 3 ماه اعزام به سر پل ذهاب با سمت فرمانده گردان

1362/07/25 به مدت 5 ماه اعزام به جنوب با سمت فرمانده گردان

1362/12/05 اعزام به جبهه دهلران با سمت فرمانده گردان یارسول (ص)

وصیت‌نامه شهید:

یاران همه سوی عشق رفتند

بشتاب که تا ز ره نمانیم

یاران همه به سوی رزم رفتند

برخیز صلاه خون بخوانیم

اللهم اجعلنا من التوابین – اللهم اجعلنا فی زمرة  الشهداء و الصدقین

اللهم احفظ و انصر و ایّد امامنا الخمینی – اللهم احفظ  و النصر و ایّد علم لئنا الربانین - اللهم انصر جیوش المسلمین

اللهم انصر عساکر الموحدین - ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و انصر علی القوم الکافرین

اگرچه من کوچکتر از آنم که موعظه‌‌گر چنین امت مخلص و حزب‌اللهی باشم. ولیکن بحسب وظیفه شرعی و بر اساس امر به معروف و نهی از منکر برخودم لازم می‌دانم که نکاتی از برداشت‌های شخصی خویش را به عرض همشریان مسلمان و متعهدم برسانم و اگر به نظر شما گفته‌های بنده مطابق با موازین شرعی و عقلی بود استدعا دارم مورد توجه قرار دهید. هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ. (قرآن سوره جمعه).

قال رسول الله (ص): إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ

از آیات و روایات معتبر چنین استنباط می‌شود که در اسلام بر تزکیه و خودسازی و  بطور کلی بر اختلاقیات بنا نهاده شده است حتی می‌توان گفت که جنگ و مبارزه هم بصورت اصل نمی‌باشد بلکه هدف کلی اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی عبارتند است: متخلق شدن انسانها به اخلاق الهی و در نتیجه حاکمیت معیارهای اخلاقی و ارزش‌های اسلامی - انسانی در جوامع  بشری. برادران و خواهران ایثارگر، ای کسانی‌که در راه خدا و فقط برای رضای خالق از جان و مال و فرزندان و از تمام هستی خویش گذشته‌اید تا اینکه تحت ولایت امام عادل و ولی فقیه زمان؛ امام خمینی دین خود را بر جامعه حاکم نموده و در نتیجه راه را برای ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) هموار نمائید. بهوش باشید؛ بیدار باشید، مبادا خدای ناکرده از اخلاقیات اسلامی غافل باشید و تمامی مجاهده‌ها، رنج‌ها و زحمات خویش را به هدر دهید!

امروز دیگر تمامی مستکبران و ابرجنایتکاران دنیا، و تمامی آنهایی که بخاطر منافع مادی خویش به هر جنایت و خیانتی دست می‌زنند دیگر مسئله را درک کرده‌اند که این امت شهیدپرور همیشه در صحنه را نمی‌توان از لحاظ  نظامی شکست داد؛ زیرا رهبری این انقلاب با سلاله پاک رسول‌الله (ص) و نایب بحق امام زمان؛ امام خمینی؛ می‌باشد و همچنین فرماندهی امام زمان و امدادهای غیبی الهی در تمام جبهه و پشت جبهه‌ها کاملا یار و یاور رزمندگان می‌باشد و همچنین فرماندهی امام زمان و امدادهای غیبی الهی در تمامی جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها کاملا یار و یاور رزمندگان اسلام می‌باشد و این عوامل باعث شدند که دلاوران ایثارگر ما در صحنه‌های نبرد نظامی خواب را بر کلیه  متجاوزین به حرم اسلام و ضد انقلابیون داخلی و خارجی حرام کرده‌اند. اما خطر در آنجاست که خدای ناکرده با تمامی این مقاومت‌ها و فتوحات خودمان را اصلاح نکرده باشیم و نتوانیم معیارهای اخلاقی اسلامی را در جامعه حاکم نمائیم.

بزرگترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی مراحل رهبر بیدار و هوشیار انقلاب اسلامی؛ فقیه آگاه با امام زمان، مرجع بزرگ جهان تشیّع، نایب بحق امام زمان (ع)؛ فرزند فاطمه و علی (ع) یعنی امام خمینی می‌باشد و یقینا ما و انقلاب اسلامی ما هرچه داریم از ایشان داریم زبرا ایشان ولّی بر حق این امت می‌باشند و تبعیت بدون چون و چرای این امت از خط امام بوده که انقلاب شکوهمند اسلامیان تمامی موانع و مشکلاتی را که از قدرتهای شیطانی خارجی و مزدوران داخلی وابسته به آنها جهت شکست و یا انحراف کشانیدن این انقلاب بوجود آورده بودند. بخواست خدا با پیروزی کامل پشت‌سر نهاده و هم‌اکنون شعله‌های فروزان انقلاب اسلامی تمامی مستضعفین جهان را تحت‌‍الشعاع خویش قرار داده است اینها همه از برکت وجود رهبرمان می‌باشد.

پس اگر می‌خواهیم که این انقلاب به راه پاک و اصیل خود تا ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه بدهد باید محکمتر و مصمم‌تر از همیشه گوش به فرمان اماممان باشیم و در مشکلات و مسائل مختلف همیشه نظریات امام را مورد توجه قرار داده  و به آن عمل نمائیم، حالا که اهمیت وجود چنین رهبری برای ما روشن شد باید همیشه و در همه حال مخصوصا - نمازهای یومیه و نماز شبهایتان اولین دعا و اولیّن خواسته‌مان از خداوند متعال و سلامتی و طول عمر این شخصیت ملکوتی باشد.

الهی – حتی القیام المهدی – احفظ لنا الخمینی

باید این نکته را همیشه به خاطر داشته باشیم که این انقلاب شکوهمند با برپا داشتن  شعائر اسلامی نضج گرفت و در راه تدوین این انقلاب نیز باید هرچه با شکوه‌‍تر، پرشورتر و مخلصانه‌تر این شعائر مذهبی را بپا داریم؛ یعنی باید نمازجمعه‌ها شکوه و عظمتش هر هفته بیش از هفته گذشته باشد. زیرا میعادگاه نمازجمعه در واقع تجلی‌گاه عوامل وحدت امت اسلامی می‌باشد و وحدت کلمه در سایه رهبری امام است که تداوم این انقلاب را ضمانت می‌کند. و خوشا به حال شما مردم بهشهر که در این سنگر مهم از امام جمعه‌ای شجاع و دلسوز برای اسلام و متعهد به اسلام و منادی وحدت برخوردار هستید که این خود نعمتی می‌باشد ان‌‍‌شاءلله خداوند روز به روز بر این انسجام و وحدت اسلامی شما مردم شهیدپرور بیفزاید.

همچنین سعی می‌کند نمازهای یومیه را اول وقت و بصورت جماعت اقامه نمائید زیرا این مسئله را پیغمبر و ائمه معصومین وامام امت بسیار تاکید می‌فرمایند و در این زمینه خوب است که یادی از شهیدی گرانقدر؛ شهید رجائی بنمائیم که ایشان نذر کرده بود که هرگاه نماز اول وقت نخواند بخاطر جبران آن یکروز روزه بگیرد. همچنین به مجالس یزرگداشت رسول اکرم  (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت شهدای اسلام اهمیت داده و حتما در این مراسم شرکت نمائید. شرکت در راهپیمائی‌های ملت اسلامی را فراموش نکرده و سعی کنید همیشه فعالانه در این راهپیمائی‌ها شرکت کنید چون انعکاس این راهپیمائی‌های میلیونی کاخ ستم جباران را به لرزه درخواهد آورد و تجلی بخش عزت و عظمت اسلام خواهد بود زیرا: وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ

ارتباط  معنوی و سیاسی خودتان را با روحانیت اصیل اسلام مخصوصا با جامعه مدرسین و روحانیت اصیل حوزه قم هر روز بیشتر از پیش نموده و هر جا  به مشکل برخورد کرده و در آن مسئله امام نظر صریح خود را ابراز نفرمودند شما- به نظر این  افراد و همچنین فقهای دیگر که در خط امام هستند بسیار اهمیت داده و عنان خود را به دست روشنفکران غریزه و شرق‌زده نسپارید و بخاطر اینکه هیچ‌گاه از خط اصیل اسلام فقاهتی منحرف نشوید. همیشه  زندگی و حرکات و الگوهای این دو جریان که یکی جریان اسلام  فقاهتی در خط ولایت فقیه و دیگری جریان اسلام النقاطی روشنفکرانه غربزده و شرق‌زده است را بخاطر آورید کعه الگوی جریان اوّلی شهید مظلوم بهشتی الگوی جریان دیگر بنی‌صدر خائن و رجوی ملعون می‌باشند.

به حمایت و پشتیبانی همه جانبه خود از رئیس جمهور مکتبی و امام جمعه متعهدمان آقای خامنه‌ای و آقای [] و دولت مکتبی و مجلس شورای اسلامی و کلیه نهادهای انقلابی و اسلامی در خط امام همچنان ادامه دهید تا ان‌شاءالله این حکومت جمهوری اسلام را تحت رهبری امام به زمان (عج) تحویل دهید.

امّت شریف و ایثارگر و فداکار بدانید و آگاه باشید! اگر پشتیبانی‌های بی‌دریغ شما از جبهه‌های جنگ مکمل ایثارگری‌های فرزندان دلاورتان در جبهه‌های رزم نبود یقینا  نصرت الهی شامل این انقلاب نمی‌شد و این پیروزی‌ها به دست نمی‌آمد، قدر ارزش این کمک‌های شما را در جبهه‌ها می‌توان دریافت. لذا جهت تداوم پیروزی‌های درخشان رزمندگان اسلام لازم است که همچنان به پشتیبانی‌های بی‌دریغ مادی و معنوی از جبهه‌های نبرد ادامه دهید ان‌شاالله این خدمات ارزنده شما و این اعمال صالح شما که فقط  برای رضای خداست مورد قبول حق تعالی قرار گیرد.

(تا اینجا در زمان عملیات بیت‌المقدس در اردیبهشت ماه 61 نوشته شده و در عملیات رمضان در تیر ماه 61 تکمیل گرده است)

نقطه خطر در همین جاست! خطر تفرقه و تشتّت و پراکندگی نیروهای خط امام!

به نظر بنده عواملی که باعث ایجاد و تقویت خطر فوق می‌باشند عبارتند از:

دیگر که همگی به نوعی باعث تفرقه و جدائی نیروهای خط امام از یکدیگر می‌گردد. من به روایات و آیاتی که شدت گناهان فوق را می‌رساند متذّکر نمی‌شوم و می‌توانید از افراد آگاه و متعهد و مسئول و همچنین از کتب معتبر اخلاقی از جمله کتاب با ارزش معراج السعادة مضرات گناهان فوق را دریابید.

فقط به عنوان یک برادر کوچک همه شما و به عنوان کسی که بارها مرتکب گناهان فوق گردیده‌ام و ان‌شاالله توبه این حقیر سرا با دعاهای خالصانه شما مورد قبول خداوند غفار واقع گردد؛ از شما مردم مسلمان حق‌پذیر ملتمسانه می‌خواهم که اگر چنین مسائلی را تا به امروز رعایت نکرده و اهمیت نمی‌دادید تصمیم بگیرید از همین امروز به خاطر رضای خدا و به خاطر وحدت و هماهنگی کلیه نیروهای خط امام و به‌خاطر حاکم کردن فرهنگ اسلامی در جامعه و مهم‌تر از همه به خاطر اینکه اعمالتان بیهوده به هدر نرفته بلکه مورد قبول حق تعالی قرار گیرد از همین امروز این مسائل را در خود و در جامعه رعایت کنید و مصداق «المومن مرات المومن» آیینه همدیگر باشید و اگر برادری می‌خواهد مرتکب چنین افعال ناپسندی گردد شما براساس وظیفه اسلامی و رعایت امر به معروف ونهی از منکر ایشان را هشدار بدهید تا ان‌شاالله هم خود را بسازید و هم در جهت اصلاح جامعه قدمی بر داشته باشید که مورد رضای خداوند قرار گیرد.

سفارشم به شما برادران جان برکف سپاه است که نظم و انضباط تشکیلاتی را بسیار بسیار اهمیت دهید و سعی کنید در تمام کارها از کانال ولایت فقیه حرکت کرده و سیستم ولایت را حاکمیت بخشید. همیشه و در همه حال سعی کنید که هر کار و خودتان باشید بدون رعایت ضوابط تشکیلاتی خودسرانه انجام دهید. چون این اعمال باعث لطمه زدن به تشکیلات خواهد شد و در نتیجه به ضرر انقلاب اسلامی می‌باشد.

در مورد نظم و انضباط به روایت زیر استناد می‌نمایم: اوصيكم بتقوی الله و نظم امركم.

همچنین نسبت به مسئولین خوش‌بین باشید و در نتیجه بخاطر حفظ وحدت در سپاه در بسیاری از مراحل ایثار کرده است و از خودتان گذشت نمائید. چون آنچه که اصل است سپاه و انقلاب اسلامی می‌باشد نه فرد فرد ما.

از همه کسانی که بنده را می‌شناسند و از نزدیکان تا دوستان از همه می‌خواهم که به بزرگواریشان ما را حلال نمایند.

در ضمن در چند سال از سال‌های تکلیفم نماز و روزه را آنچنان که باید و شاید ادا نکرده‌ام. اگر امکان‌پذیر بود قضای آن را بجا آورید به نماز اهمیت بسیار دهید همچنین به همه عبادات و تکالیف شرعی اهمیت دهید اگر می‌خواهید از جندالله و از حزب‌الله باشید. امام را دعا کنید:

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار

السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

از میان دست نوشته‌های شهید:

هم‌سنگرم بپا خیز

چون وقت انقلاب است

بشتاب بر شهادت

خون جان انقلاب است

در مکتب تشیع

حبس و شکنججه نوش است

آزاده  را شرف دار

زندان انقلاب است

بستم عهد یاری

پیمان با خمینی

آماده‌ایم اگر جان

خواهد زما خمینی

این گفته خمینی است

عضت ادامه دارد

هنگام فتح مهدی

پایان انقلاب است

باید گذشت از جان

در راه دین و قرآن

ساکت نشستن ما

نقصان انقلاب است

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها