برگزاری مراسم گرامیداشت سردار شهید «مهدی میرزایی» در مشهد+ تصاویر

مراسم بزرگداشت سردار شهید «مهدی میرزایی» فرمانده تیپ امام موسی کاظم (ع) در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ - 20October 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، به مناسبت سی‌وششمین سالگرد شهادت سردار «مهدی میرزایی» مؤسس تخریب در یگان‌های رزم خراسان و فرمانده تیپ امام موسی کاظم (ع)، مراسم یادبودی با حضور جمعی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم در مسجد زینبیه مشهد برگزار شد.

در این مراسم علیرضا یوسفی فرمانده تخریب لشکر 21 امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس با اشاره به این مطلب که شهید میرزایی موسس و مسئول واحد تخریب در لشکرهای 21 امام رضا (ع) و لشکر 5 نصر بود؛ اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس تیم‌های شناسایی متشکل از نیروهای اطلاعات و عملیات و نیروهای واحد تخریب بودند که فرماندهان پس از شناسایی، بر اساس گزارش‌های آنها نسبت به طراحی عملیات اقدام می‌کردندغ بر همین اساس واحد تخریب در کنار همه یگان‌های مؤثر در جنگ نقش مهمی را در اجرای عملیات‌ها ایفا می‌کرد.

یوسفی با بیان اینکه در هر عملیاتی، رزمندگان با یک طراحی و آرایش جدید از موانع، که در آنها مین‌های جدیدی به کار رفته بود، برخورد می‌کردند افزود: لازمه عبور نیروها از این موانع تفکر بود. در شجاعت رزمندگان شکی نیست اما این جفاست که بگوییم رزمندگان به خاطر اینکه نمی‌توانستند میادین مین را خنثی کنند خود را روی مین می‌انداختند؛ این در حالی‌ست که میادین مین در بیشتر مواقع با طراحی‌ها و ابتکارات تخریبچی‌ها خنثی و معبر زده می‌شد.

این پیشکسوت دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در عملیات مسلم‌ابن‌عقیل، در منطقه سومار یک مین ضدتانک جدید توسط تخریبچی‌ها کشف شد که این مین نسبت به مین‌های ضدنفر حجیم‌تر و چاشنی آن تقریباً به اندازه پیش‌دستی بود که بر روی مین اصلی سوار می‌شد.

وی افزود: این مین پس از خنثی‌سازی توسط تخریب‌چی‌ها به قرارگاه تبار، که مخفف تیپ 21 امام رضا (ع) بود، منتقل شد. نظر شهید میرزایی این بود که باید نحوه عملکرد این مین مشخص شود و راه‌های عبور از آن نیز طراحی شود تا نیروها آسیب کمتری ببینند. شهید میرزایی به همراه یکی از نیروهای فنی قرارگاه، صبح روز بعد این مین را باز کرد که در حین باز کردن هم آسیب جزئی دید، اما پس از این اقدام، او به اطلاعات لازم در خصوص میزان شدت انفجار و همچنین نحوه عملکرد آن دست یافت و راه‌های عبور از آن را نیز طراحی کرد.

سردار یوسفی در پایان در تشریح ابعاد شخصیتی شهید میرزایی گفت: در یکی از عملیات‌ها دستور داده شده بود که نیروها یکی از ارتفاعات منطقه را به تصرف خود دربیاورند که فرماندهی نیروهای عمل‌کننده بر عهده علی موحدی بود. وی برای رسیدن به این ارتفاعات، مسیر را گم می‌کند. با توجه به اینکه دشمن حجم سنگینی از آتش را آن شب روی منطقه داشت اما شهید میرزایی خطاب به موحدی می‌گوید من با موتور تریل روی ارتفاع می‌روم هر کجا چراغ‌های موتور را روشن کردم، همان جا موضع دشمن است. این عملکرد شهید میرزایی نشان دهنده تدبیر و شجاعت این شهیدوالامقام بود و به فضل الهی ارتفاعات به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.

در این مراسم، سرداران اکبر نجاتی، محمود باقرزاده و مجید اخوان نیز به ذکر خاطراتی از سردار شهید مهدی میرزایی پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها