در نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد مطرح شد؛

پاکستان مهمان جایزه ادبی جلال آل احمد/ معرفی و تجلیل از ۲۰ کتاب دفاع مقدس

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد از اضافه شدن بخش جنبی دفاع مقدس به این جایزه خبر داد و گفت: همچنین ۲۰ کتاب حوزه دفاع مقدس معرفی و تجلیل می‌شوند.
کد خبر: ۴۲۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ - 21October 2020

پاکستان مهمان جایزه ادبی جلال آل احمد/ معرفی و تجلیل از ۲۰ کتاب دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل احمد صبح امروز (چهارشنبه، ۳۰مهر) با حضور ابراهیم محمدحسن‌بیگی دبیر علمی، ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این جایزه ادبی در سالن زنده یاد عاشوری این موسسه برگزار شد.

دهقان‌کار: اضافه شدن بخش بین‌‎الملل به جایزه جلال

‌ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این نشست با بیان‌اینکه در سال‌جاری سیزدهیمن دوره جایزه جلال را پیش و رو داریم، گفت: با توجه به ادغام موسسان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعی کردیم فعالیت‌های موسسات را در قالب موسسه جدید، در حد بضاعت و نظرات کارشناسی اهل فن، یک گام رو به جلو ببریم.

وی با تاکید براینکه با ادغام صورت گرفته تعطیلی در فعالیت‌ و موسسات گذشته نداشته‌ایم، افزود: همواره در موسسات جدید سعی کرده‌ایم تغییرات رو به جلو باشد و علاوه بر فعالیت‌های گذشته، فعالیت‌های تازه‌ای همانند برنامه‌های بزرگداشت چهل سالگی دفاع مقدس را داشتیم که فعالیت گسترده‌ای در این زمینه انجام دادیم.

مدیر عامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران به برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس با همکاری ستاد برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اقدامات مثبت خوبی در ایام هفته دفاع مقدس در راستای گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس صورت دادیم. همچنین با توجه به ماه محرم و صفر فعالیت‌های چون شعرخوانی و جلسات بررسی و نقد آثار شاعران عاشورایی را داشتیم اما اولین فعالیت روتین ما در این دفتر بحث جایزه جلال بود که با نگاه و رویکرد رو به جلو سعی کردیم در این اتفاق بذری را بکاریم تا در دوره‌های بعدی شاهد ثمردهی آن باشیم.

دهقانکار ادامه داد: تغییری که در بحث اجرایی جایزه جلال آل احمد صورت گرفت، بحث نگاه به درون با رویکرد جلال شناسی در قالب طرح پدید است که پژوهش درباره ادبیات داستانی را دنبال خواهد کرد. در این اتفاق آثار داستانی منتشر شده که نامزد جلال و برگزیده و شاید البته برخی کاندید نیز نشده باشند مورد واکاوی عمیق قرار می‌گیرند که در آینده نزدیک داده‌های ارزشمند آن برای مخاطبین و علاقه‌مندان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم برای جلال، جایزه جلال و ادبیات داستانی کشور کاری کنیم باید شناخت موشکافانه از وضعیت داشته باشیم، امیدواریم طرح پدید ما را به این هدف برساند. در همین راستا و در گام اول ۶۰۰ اثر داستانی در این طرح مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در جایزه جلال افقی برای بخش بین‌الملل آن در نظر گرفته خواهد شد چراکه سرمایه کشورها فرهنگی تمدن و ادبیات آن‌هاست و دینی از این جهت برعهده ماست که باید آن را ادا کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران افزود: با توجه به غنای حوزه ادبیات و شعر کشورمان، تصمیم گرفتیم پیوست بین‌المللی و منطقه‌ای برای جایزه جلال در نظر بگیریم و امسال نیز برای جامعه هدفمان که در گام اول کشور پاکستان است، با همکاری انجمن‌های ادبی و نویسندگان و شاعران پاکستان هم‌افزایی را شکل دهیم.

حسن بیگی: جایزه جلال به اپوزیسیون نظام جایزه نداده است

ابراهیم محمدحسن بیگی در ادامه این نشست جایزه جلال آل احمد را معتبرترین و ارزشمندترین جایزه ادبی کشور معرفی کرد و گفت: همیشه این جایزه و اینکه چه کتابی در آن برگزیده شده مهم بوده و عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی می‌شدند ولی حاصل کار یک اتفاق جمعی بود.

وی با اشاره به حضور خود به‌عنوان داور این اتفاق در دوره‌های گذشته عنوان کرد: ما هرگز سعی و تلاش نکردیم اهمال و کوتاهی در داوری جایزه جلال داشته باشیم و قضاوت‌ها را به سمت حب و بغض و دوستی ببریم بلکه همیشه جایزه جلال با حساسیت‌های بالایی داوری شده است تا به نتایج خوبی برسیم اما مشخص است در فعالیت‌های هنری همه را نمی‌توانیم راضی کنیم چراکه خط کش مشخص برای قضاوت در هنر وجود ندارد اما سعی برای رسیدن به بهترین نتایج بوده است.

دبیر علمی سیزدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد در پاسخ سوالی درخصوص دیده شدن آثار نویسندگان اپوزیسیون گفت: بنده به‌عنوان یک نویسنده و داور این دوره جایزه جلال معتقد به این نیستم که جایزه جلال به اپوزیسیون و مخالفین کشور جایزه داده باشد، چنین چیزی وجود ندارد.

جلالی: 20 کتاب دفاع مقدس انتخاب و معرفی می‌شوند

در ادامه این نشست مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این جایزه ادبی گفت: سیزدهمین دوره جایزه جلال و موفقیت امروز آن مدیون زحمات گذشتگان است و بخش مهم اعتبار آن مرهون تلاش خبرنگاران بوده است. بخش عمده دیگر این موفقیت به ناشران و موسسات محترم حوزه ادبیات ادبیات داستانی و کار پژوهشی آن مربوط است که از همه آن‌ها تشکر می‌کنم که امسال در شرایط سخت شیووع ویروس کرونا همکاری برادرانه داشتند.

وی افزود: پیش از انتشار فراخوان رسمی جایزه، بیش از ۹۰ درصد آثار به صورت سه نسخه‌ای در دبیرخانه وصول شده بود چراکه کار به شکل اجرایی متوقف نشده بود و از سه ماه قبل کار عملیاتی دبیرخانه آغاز شده است و امروز یک هزار و ۶۹۱ اثر تا به امروز به دبیرخانه رسیده که ۸۱۴ اثر در بخش داستان، ۳۳۴ داستان کوتاه،۴۷۰ اثر در بخش مستندنگاری و ۷۳ اثر نیز مربوط به نقد ادبی است.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد از بررسی برترین آثار چهل سال حوزه ادبیات دفاع مقدس خبر داد و گفت: امسال به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس بخش اضافه‌ای به جایزه ادبی جلال افزوده شده که این انتخاب توسط رسانه‌ای‌ها صورت می‌گیرد. انتخاب‌های اولیه توسط اهالی رسانه معرفی خواهد شد و در مرحله دوم داوری نمایندگانی از رسانه‌های و سه نفر از پیشکسوتان اهالی رسانه حضور خواهند داشت تا ۲۰ اثر انتخاب و معرفی شود.

جلالی تاکید کرد: امسال این قول را به مولفین، نویسندگان و پژوهشگران ادبیات داستانی خواهیم داد که پاسدار حقوق آن‌ها به لحاظ تألیف و زحمت‌هایی که کشیده شده‌اند، خواهیم بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار