دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اشکواره‌ای با بوی شهدای «خان‌طومان» / رقابت هنرمندان عاشورایی ۲۸ استان

سومین اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی با حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم شامگاه چهارشنبه (۳۰ مهر) با تقدیر از برگزیدگان در ۶ بخش به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۴۲۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ - 22October 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، شامگاه سی‌امین روز مهر و اشکواره‌ای که با بوی حسین (ع) به شهدای مدافع حرم کربلای خان‌طومان پیوند خورد.

شبی که دانشگاه شمال آمل میزبان قدم‌های هنرمندانی بود که نغمه‌های عاشورایی را در قالب هنر ریخته و با خلق آثاری شگرف سومین اشکواره‌ حسینی را مزیّن کردند به عاشقانه‌های معرفتی که ریشه در آموزه‌های دین مبین اسلام و عاشورای حسینی دارد.

اشکواره‌ای با بوی شهدای «خان‌طومان» / رقابت هنرمندان عاشورایی ۲۸ استان

اشکواره‌ای که با استقبال بی‌نظیر هنرمندانی از سراسر کشور روبرو شد و برگزار کنندگان را بر آن داشت تا مراسمی در خور شأن‌شان با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار کنند.

چهره‌های ‌آشنا و نا‌م‌آور کشور و استان در بخش‌های مختلف اشکواره‌ در مراسم حضور داشتند که نشان از وزن آثاری بود که به دبیرخانه رسیده است که در جای خود از تعدادی از صاحبان آثار برای ارائه اثر دعوت شد.

اشکواره‌ای با بوی شهدای «خان‌طومان» / رقابت هنرمندان عاشورایی ۲۸ استان

ارسال حدود 7 هزار اثر به دبیرخانه اشکواره حسینی

«حسین جوادی» دبیر سومین اشکواره فرهنگی هنری حسینی با بیان اینکه هنرمندان 28 استان، آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند، گفت: فقط بخش شعر با حضور شاعران استان برگزار شد و در بخش‌های عکس، سرود، رسانه، تئاتر و متن ادبی از سراسر کشور آثار ارسال شد.

اشکواره‌ای با بوی شهدای «خان‌طومان» / رقابت هنرمندان عاشورایی ۲۸ استان

وی با اعلام اینکه حدود 7 هزار اثر در شش بخش این اشکواره به دبیرخانه ارسال شد، گفت: آثار منتخب توسط هیات داوران در سالن‌های فرهنگی هنری و نگارخانه‌های شهرستان آمل به نمایش گذاشته شد.

جوادی با بیان اینکه اشکواره حسینی در شرایطی که به علت کرونا بسیاری از برنامه‌های تعطیل شده بود، با استقبال خیلی خوب هنرمندان روبرو شد، افزود: بیشترین تعداد آثار ارسالی متعلق به متن ادبی بوده که 2 هزار و 300 اثر دریافت شد و پس از آن در بخش عکس نیز هزار و 800 اثر از 28 استان به دبیرخانه ارسال شد.

اشکواره‌ای با بوی شهدای «خان‌طومان» / رقابت هنرمندان عاشورایی ۲۸ استان

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش رسانه امسال برای اولین بار به اشکواره اضافه شد، گفت: بخش شهدای مدافع حرم و سردار سلیمانی نیز به عنوان بخش ویژه در نظر گرفته شد که آثار خوبی دریافت شد و تلاش بر این است تا خروجی آثار را در قالب فضای مجازی داشته باشیم.

آمادگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازنشر آثار منتخب

«عباس زارع» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ضمن قدردانی از برگزارکنندگان اشکواره حسینی، ارسال قریب به 7 هزار اثر از هنرمندان سراسر کشور در مراسمی کاملا اختصاصی و مذهبی نشان دهنده تلاش و پیگیری‌های برگزار کندگان در این شرایط کرونایی دارد و مراسم فاخر خوب و فرهنگی در استان برگزار شد.

اشکواره‌ای با بوی شهدای «خان‌طومان» / رقابت هنرمندان عاشورایی ۲۸ استان

وی موضوع محرم، امام حسین، شهدای مدافع حرم و سردار سلیمانی را از موضوعات مورد وفاق و استقبال در جامعه اسلامی برای نسل جوان دانست و افزود: آثار بسیار خوبی در بخش‌های عکس، قطعه‌های ادبی، سرود، شعر و رسانه به دبیرخانه واصل شد و این اداره‌کل برای بازنشر آثار این آمادگی را دارد.

اشکواره‌ای با بوی شهدای «خان‌طومان» / رقابت هنرمندان عاشورایی ۲۸ استان

این مسئول با بیان اینکه هنر نقش مهمی در انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگی در جامعه دارد، گفت: در تولیدات آثار هنری تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان و تولیدات فیلم‌های سینمایی روز واقعه و امام علی و مختارنامه توانست اطلاعات کافی و وافی به مردم ارائه دهد.

زارع ادامه داد: باید از ابزار هنر و رسانه در انتشار مطالب و موضوعات استفاده بهینه داشته باشیم؛ چیزی که امروز ذائقه نسل جوان را می‌طلبد و جامعه آماده این موضوع است و باید نگاه ویژه داشته باشیم.

فضایی که شهدایی شد

در شبی که فضا عطرآگین به بوی شهدای مدافع حرم بود، شعرخوانی شاعر برگزیده، پخش سرود شهدای مدافع حرم و پرده‌خوانی عاشورایی با هنرمندی «جوادآقاپور» فضای عاشورا را در لحظه‌ها زنده کرد و به محفل جان تازه‌ای بخشید.

با پخش کلیپ «آخرین زیارت» حال و هوای مراسم دگرگون شد؛ تصاویر و فیلم‌هایی از تشییع پیکر شهید مدافع حرم «رضا حاجی‌‍زاده» با تلفیقی از آهنگ مازندرانی استاد اسحاقی فضا را شهدایی کرد و دل‌ها را برد به طواف حرم بانوی دمشق.

تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف متن ادبی، شعر، عکس، سرود، تئاتر و رسانه با حضور مسئولین استانی و شهرستانی مسئولین و خانواده‌های شهدای مدافع حرم شهرستان آمل شهیدان «رضا حاجی‌زاده» و «مصطفی زال‌نژاد» در دو بخش صورت گرفت.

در این مراسم از «حدیثه صالحی» خبرنگار دفاع‌پرس که با ارسال دو اثر «کمی آسمان بفرستید مردان قبیله عشق! » و « سردار «سلیمانی» حماسه‌ای خواندنی که در جهان رویید» عنوان دوم بخش ویژه سردار سلیمانی را کسب کرد تقدیر به‌عمل آمد.

گزارش: حدیثه صالحی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار