قطر میانجی مذاکرات «دولت نجات ملی» و حزب «الاصلاح» یمن

مأرب یمن از چند روز پیش، شاهد آتش‌بس غیر علنی است و قطر نیز در تلاش است که حزب الاصلاح را قانع کند تا طرح انصارالله را برای توقف جنگ یمن بپذیرد.
کد خبر: ۴۲۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ - 23October 2020

قطر میانجی مذاکرات «دولت نجات ملی» و حزب «الاصلاح» یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پیشروی نیروهای دولت نجات ملی مستقر در صنعاء در اطراف شهر مأرب طی روزهای گذشته متوقف شده و از میزان درگیری بین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن کاسته شده است.

روزنامه الاخبار به آخرین وضعیت مأرب پرداخت و نوشت، این درگیری در جنوب غرب، شمال و شرق مأرب کاهش یافته است، ولی درگیریهایی به صورت پراکنده در غرب این شهر به ویژه در جبهه «جبل مراد» در جریان است.

این روزنامه با اشاره به «آتش‌بس غیر علنی» در اطراق مأرب که پس از معامله تبادل اسرا برقرار شده است، گزارش داد، ظاهرا دولت نجات ملی که ماه گذشته با برخی از میانجیگریهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف پیشروی در اطراف این شهر، مخالفت کرده بود، اخیرا در این زمینه نرمش نشان داده است؛ هر چند که صنعاء همچنان بر لزوم اجرای طرح نُه ‌بندی عبد الملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و دور کردن این شهر از تبعات گزینه نظامی تأکید داد.

منابع سیاسی وابسته به صنعاء به الاخبار گفتند که مذاکراتی بین انصار الله و شبه‌نظامیان حزب «الاصلاح» (وابسته به دولت مستعفی منصور هادی) که مأرب را در اشغال خود دارند، در جریان است. قطر نیز در این میانجیگری، ایفای نقش می‌کنند.

این منابع با بیان اینکه احتمال قطر پس از ایران، سفارت خود را در صنعاء بازگشایی خواهد کرد، تأکید کردند، دوحه در تلاش است الاصلاح را مجاب کند تا طرح انصار الله را بپذیرد و «دستاوردهای» خود را در مأرب حفظ کند؛ زیرا در صورت عملیات نظامی، شکست خواهد خورد.

به گفته منابع مذکور، این مذاکرات هنوز به مرحله توافق نرسیده و تمام توافقات طرفین، فقط در حد توقف درگیری در اطراف مأرب است تا اینکه نتایج این مذاکرات مشخص شود.

این منابع ضمن تشکیک درباره پذیرش صلح توسط عناصر الاصلاح، خاطر نشان کردند، این عناصر طی روزهای گذشته در حال تجهیز نیروهای خود و ارسال تجهیزات به جبهه «المزاریق» در استان الجوف است.

طرح انصار الله درباره مأرب این است که عناصر الاصلاح، مسیر 170 کیلومتری مأرب-صنعاء را که از پنج سال پیش بسته است، باز کنند و مسافران این مسیر را بازداشت نکنند. کما اینکه باید امنیت این استان تأمین شود، همه گروههای تکفیری مانند داعش و القاعده از آن اخراج شوند، غارت نفت و گاز متوقف و برق صنعاء مجددا وصل شود.

الاخبار در پایان گزارش داد، عربستان سعودی که در آوریل گذشته، طرح انصارالله را رد کرد، در حال افزایش حملات هوایی خود در مأرب و الجوف است و دهها بار مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی را در چند جبهه‌ بمباران کرده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار