به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاعپرس، سردار «علی مهدیپور» جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفتوگویی درباره فعالیتهای این قرارگاه در مواجهه با ویروس کرونا اظهار داشت: رفتار سازمان بهداشت جهانی در رصد و پایش این بیماری و اعلام هشدار بهموقع به مناطق مختلف و کشورهای جهان با شک و تردید همراه بود و تا مدتها حتی حاضر نبود از کلمه پاندمی (همهگیری) استفاده کند و حتی پیگیریهای ارائه شده و روند گزارشهای این سازمان تا مدتها از استحکام لازم برخوردار نبود.
وی افزود: در زمینه دارویی نیز تاکنون روند مشخصی حاکم نشده و اکثر کشورها بهصورت مجزا و یا چند کشور با هم مشغول ارزیابی داروهای مختلف هستند. در رابطه با قرنطینه و محدودسازی نیز این ابهامات کماکان ادامه دارد؛ بنابراین کشورها را میتوان به دو دسته موفق و ناموفق تقسیم کرد.
سردار مهدیپور ادامه داد: در دسته کشورهای موفق، آن گروه از کشورهایی که با رویکرد تهاجمی منجر به شناسایی بهموقع بیماران و هدایت و راهنمایی آنها و آموزشهای همگانی، محدودسازی بهموقع، انجام تستهای غربالگری و مانند آن شدند، توانستند در مهار پاندمی الگوهای موفقی ارائه دهند. مانند، هنگکنگ، کره جنوبی، ژاپن، نیوزلند و غیره؛ البته همکاریهای جمعی نیز نقش مهمی در مدیریت بیماری داشت.
وی اضافه کرد: عملکرد کشورهای ناموفق نیز باید در دو مقطع مورد بررسی قرار گیرد؛ در سه ماهه اول اکثر کشورها پاندمی درگیری شدیدی را با کرونا تجربه کردند و حتی در محافظت از کارکنان نظام سلامت، دچار چالش شده و در تعداد مبتلایان، بیماران بدحال و فوتشدگان مانند آمریکا، هند، برزیل، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و... رکورددار بودند؛ در این مقطع برخی از کشورها نظیر اسپانیا و ایتالیا توانستند این دوره را کنترل کرده و آمار مرگ و بیماری را به شدت کاهش دهند.
جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور سپس با بیان اینکه در کشور ما نیز رویارویی با کرونا از چند منظر باید بررسی شود، ادامه داد: نخست قبل از بیماری که بصورت جامع، رصد و پایش از سوی نظام سلامت انجام نشد و به عبارتی غافلگیری صورت گرفت. همین امر سبب شد که در اسفند ۱۳۹۸ به دلیل غافلگیری و همکاری ضعیف بین دستگاهی و پیش بینی ضعیف، کشور متحمل آسیب فراوانی شود. اما در فروردین ۱۳۹۹، با همکاری جمعی و کمک گروههای جهادی و مردم نهاد، موفقیت بسیاری را شاهد بودیم.
وی سپس به شرایط کشور در نظام تشخیص و هشدار دفاع زیستی نیز اشاره کرد و افزود: هماکنون کشور فاقد مرکز قوی، بهروز، آینده و جامعنگر با قابلیتهای رصد و پایش تهدیدات در سطوح بین المللی، منطقهای، ملی و محلی است؛ لذا ایجاد، راهاندازی و توسعه این مراکز از مهمترین برنامههای قرارگاه پدافند مراکز زیستی کشور است که باید با همکاری وزارتخانههای بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مراکز مهم و مؤثر در این فرآیند صورت گیرد.
سردار مهدیپور درباره استفاده ستاد ملی مقابله باکرونا از ظرفیتهای قرارگاه پدافند زیستی هم گفت: قرارگاه پدافند زیستی حدود ۴۰ روز قبل از شناسایی این بیماری در داخل کشور با رصد رخدادهای کشور چین و شناسایی احتمال ورود این بیماری به داخل کشور، سلسه اقدامات و برنامههای متعددی را طراحی و عملیاتی کرد.
وی تصریح کرد: این فعالیتها سبب شد که در زمان تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، دستگاههای عضو این ستاد با آگاهی و علم در ستاد فعال شوند، اما باید توجه داشت اقداماتی که در گذشته صورت گرفته بود و آمادهسازیهای نسبی که بهوجود آمده بود به یکباره کنار گذاشته شد و ستادی بدون زیرساختهای از قبل پیشبینی شده، ایجاد شد.
جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور در ادامه عنوان کرد: از نکات جالب این امر، استفاده نکردن از تمامی ظرفیتهای کشور مانند: سازمانهای پدافند غیرعامل کشور، نظام پزشکی، نظام پرستاری، نظام روانشناسی، انجمنهای تخصصی و گروههای مردمی در صنوف مختلف برای پاسخگویی و مقابله بود.
وی با بیان اینکه پاندمی کرونا نشان داد که تهدید زیستی صرفاً توسط یک دستگاه قابل مدیریت و کنترل نیست، تأکید کرد: تهدیدات زیستی از این ظرفیت برخوردار است که حتی امنیت ملی را به چالش بکشد؛ لذا افزایش تعاملات و همکاری ها، تقویت زیرساختهای سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری، حمایت از متخصصان، اندیشمندان و کارشناسان داخلی، حرکت به سوی خودکفایی و خوداتکایی و بومی کردن ظرفیتهای موردنیاز، بخشی از فرآیندهای مورد نیاز کشور در مواجهه با تهدیدات زیستی است.
انتهای پیام/ 231