انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین ناجا و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

در آخرین روز از هفته نیروی انتظامی، تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت اجتماعی ناجا و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره منعقد شد.
کد خبر: ۴۲۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱ - 28October 2020

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت اجتماعی ناجا با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاورهبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «احمد نوریان» معاون اجتماعی ناجا در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با بیان اینکه یکی از سطوح امنیت، امنیت روانی است، گفت: امنیت روانی از بهداشت روانی نشأت می‌گیرد و چنانچه فرد از بهداشت روان و امنیت روانی برخوردار نباشد، امور فردی و اجتماعی او نیز دچار چالش می‌شود.

این مقام انتظامی با اشاره به اهمیت مراکز مشاوره ناجا ادامه داد: این مراکز با هدف ایجاد رابطه نزدیک و صمیمی و ایجاد اعتماد بین پلیس و مردم، شناسایی ریشه‌ها و زمینه‌های رفتار‌های نابهنجار و بزهکاری‌ها، تلاش در راستای از بین بردن بستر‌های بروز معضلات اجتماعی و پیشگیری از آن‌ها راه اندازی شده است.

سردار نوریان همچنین گفت: آگاه‌سازی جامعه به منظور افزایش توانایی‌های مقابله‌ای و ایجاد فرهنگ مشاوره در شرایط آسیبی و مشکلات زندگی نیز از دیگر اهداف راه اندازی مراکز مشاوره و مددکاری است.

سردار نوریان با بیان اینکه افزایش اقبال مردم به ناجا برای رفع مسائل و مشکلات، نشان از اعتماد آن‌ها به پلیس دارد، خاطرنشان کرد: چه بسیارند مشکلات و تعارضات خانوادگی، ناشی از ضعف در مهارت‌های زندگی، مشکلات روان‌شناختی، ناآگاهی‌ها و دیگر عوامل روان‌شناختی هستند که با کوچکترین هدایت‌ها، آموزش‌ها، درمان‌ها و راهنمایی‌ها این مشکلات برطرف می‌شوند.

معاون اجتماعی ناجا عنوان کرد: همچنین نگاه پیشگیرانه و آموزشی ناشی از سبب‌شناسی اختلافات و تعارضات زناشویی نتیجه گرفته شده از اطلس آسیب‌های روانی – اجتماعی مراجعان به مراکز مشاوره و دوایر اجتماعی کلانتری‌ها که در اداره کل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی تجزیه و تحلیل و مدون می‌شود، تبیین‌کننده مسیر آموزش‌های روانی–اجتماعی در بستر‌های موجود است که متناسب با مخاطبان در قالب مشاوره فعال، مشاوره گروهی، بهداشت روان، نشست‌های تخصصی و... ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار دیگر، بررسی و تحلیل عمیق پرونده‌های ویژه و مجرمان خاص است که در راستای شناسایی عوامل مؤثر در شکل‌گیری آسیب‌های نوپدید در بستر‌های موجود انجام می‌شود. کارشناسان مراکز مشاوره با نگاه کاربردی و موشکافانه به خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای و با تکیه بر یافته‌های نظری و عملی، تلاش کرده‌اند تا در هدایت افکار با ارائه آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در فضای مجازی به نحو موثرتری حضور یابند.

سردار نوریان خاطرنشان کرد: ارائه خدمات روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی در نیروی انتظامی، دستاورد‌هایی از جمله افزایش سرمایه اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، اصلاح ذات‌البین و رفع اختلافات خانوادگی، کاهش بار انتظامی کلانتری‌ها و رضایت مسئولان درون و برون سازمان را داشته است.

وی همچنین عنوان کرد: حال با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که مراکز مشاوره ناجا نه‌تنها برای نیروی انتظامی بلکه برای مردم خوب ایران اسلامی، خانواده‌ها و جامعه سرمایه‌آفرینی کرده‌اند.

این مقام انتظامی همچنین عنوان کرد: اقدامات مشارکتی علمی با سایر سازمان‌های همسو در چهارچوب‌های تعریف شده، تبادلات علمی-تخصصی، ارتقای دانش مشاوران و مددکاران، روزآمدی در فعالیت ها، کمک به پیشبرد وظایف سایر دستگاه‌ها و... از دلایل انعقاد این تفاهم‌نامه است.

دکتر «محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته ناجا، مجاهدت‌های ویژه نیروی انتظامی را برای سلامت و امنیت جامعه بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و از زحمات پلیس خدمتگزار به‌ویژه در دوران کرونا قدردانی کرد.

وی ضمن مهم برشمردن همکاری‌های دو جانبه، اظهار داشت: هرچند در سال‌های گذشته بین ناجا و سازمان، تعاملات بسیار خوبی صورت پذیرفته است، اما انعقاد رسمی این تفاهم‌نامه به‌عنوان یک تفاهم‌نامه مادر، بستر همکاری‌های گسترده‌تر در سایر زمینه‌ها تسهیل می‌کند.

حاتمی با اشاره به سابقه ارائه خدمات مشاوره‌ای در ناجا، این اقدام را منحصر به فرد و نشان‌دهنده رویکرد اجتماعی و هوشمندانه پلیس در مواجه‌ی مؤثر با پدیده‌ها برشمرد.

در انتهای این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، با حضور معاون اجتماعی ناجا و رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره امضا شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار