نویسنده دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس؛

راحله ندافی‌مقدم: ارائه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در قالب‌های هنری باعث شناخت جامع‌تری از این حماسه خواهد شد

ندافی‌مقدم گفت: تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس اگر در قالب‌های هنری همچون فیلم سینمایی یا مجموعه داستانی به جامعه عرضه شود افراد بیشتری از آن بهره‌مند می‌شوند و باعث خواهد ‌شد تا نسبت به فرهنگ دفاع مقدس برداشت جامع و کامل‌تری داشته باشند؛ بر همین اساس ارائه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زبان هنر یک ضرورت است.
کد خبر: ۴۲۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ - 28October 2020

«راحله ندافی مقدم» نویسنده کتاب «گذر از شیب 70 درجه» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: نگارش این کتاب در راستای ثبت تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس استان خراسان رضوی و به سفارش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان انجام گرفته است.

وی در خصوص روند نگارش کتاب گفت: در ابتدا، یک فایل مصاحبه و رزومه کوتاهی از عباس ایمن‌اسلامی در اختیار من گذاشته شد که با همین حداقل اطلاعات، کار را شروع کردم. در ادامه، به صورت حضوری بیش از 30 جلسه 4 تا 5 ساعته با این پیشکسوت دفاع مقدس گفت‌وگو کردم که این روند با نگارش و تصحیح کتاب، نزدیک به یکسال و نیم زمان به خود اختصاص داد.

این نویسنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: روای کتاب دقت نظر بالایی در تدوین آن داشت. وی بارها یک قسمت از متن کتاب را مطالعه و بعد مجدد به عقب رجوع می‌کرد تا سیر روایت تکمیل شود. ایمن‌اسلامی برای نقل خاطرات خود به قدری به جزئیات مسلط بود که گویی آن اتفاقات یک روز قبل از نقل آنها رخ داده است.

ندافی‌مقدم در مورد جزئیات کتاب «گذر از شیب 70 درجه» گفت: این کتاب دربرگیرنده خاطرات عباس ایمن‌اسلامی از دوران کودکی تا دوران دفاع مقدس و حال است. وی که متولد یکی از روستاهای شهرستان مشهد به نام گوارشک است بعدها به شهر مشهد مهاجرت می‌کند. ایمن اسلامی به خاطر جو حاکم بر خانواده و حضور پدر و سایر اعضای خانواده در جبهه‌های حق علیه باطل، داوطلبانه عازم مناطق عملیاتی می‌شود. وی ابتدا در واحد تخریب مشغول به خدمت می‌شود و بعد از مدتی به دلیل برخورداری از هوش بالا و بنا به تصمیم فرماندهان، خدمت خود را در واحد اطلاعات و شناسایی ادامه می‌دهد.

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه در احصاء تاریخ شفاهی نباید از کنار حواشی خاطرات و مسائل به ظاهر ساده، گذشت و به آنها نیز باید پرداخته شود، تأکید کرد: من به همراه راوی کتاب، از ابتدای دوران کودکی تا مقطع کنونی که وی بازنشسته شده‌ را خط به خط نوشته و ضمن مرور مطالب نگارش شده با کمک هم این کتاب را به رشته تحریر درآوردیم تا با کمترین دخل و تصرف و به زبان ساده، به مخاطب ارائه شود.

ندافی افزود: در بین خاطراتی که از این پیشکسوت دفاع مقدس در این کتاب نقل شده، برای من خاطره ذاغه مهمات خیلی جذاب است. به نظر من؛ وقتی خواننده این قسمت از کتاب را مطالعه می‌کند به قدرت خداوند و عنایت شهدا پی می‌برد. در این خاطره، عباس ایمن‌اسلامی به همراه همرزمان خود برای شناسایی به منطقه دشمن نفوذ می‌کنند که در این بین به انباری برمی‌خورند که از ماهیت آن بی‌اطلاع بودند. نیروهای اطلاعات و شناسایی به عباس ایمن‌اسلامی پیشنهاد می‌دهند که این انبار را به وسیله نارنجک یا خمپاره منهدم کنند اما او به عنوان مسئول گروه مخالفت می‌کند. فردای آن روز با عقب‌نشینی عراقی‌ها و استقرار رزمندگان و باز شدن درب انبار؛ متوجه می‌شوند که ذاغه مهمات بوده است. اگر در آن مأموریت، ذاغه مهمات منهدم می‌شد علاوه بر شهادت جمعی از نیروها، مقادیر زیادی از مهمات‌ها نیز از بین می‌رفت. عباس ایمن اسلامی این اتفاق را یکی از مصادیق امدادهای الهی می‌داند.

این نویسنده دفاع مقدس همچنین درباره اهمیت تدوین تاریخ شفاهی گفت: بازماندگان دفاع مقدس در هر رده و جایگاه اجتماعی که قرار دارند و به هر میزان که در این حماسه نقش آفرین بودند، باید آنچه را که دیدند ثبت کنند تا ضمن انتشار آن در قالب کتاب این فرهنگ به نسل امروز و آینده ایران اسلامی منتقل شود.

وی تأکید کرد: نباید اجازه داد گذر زمان بیش از این، بین حماسه‌سازان دفاع مقدس و خاطرات ناب آن دوران فاصله بیندازد، که اگر این اتفاق بیفتد خاطرات توسط این افراد فراموش خواهد شد.

ندافی‌مقدم در ادامه بر ضرورت استفاده از محتوای کتاب‌های تاریخ شفاهی در قالب‌های هنری تأکید کرد و بیان داشت: کتاب یار تنهایی افراد است و مخاطبان خاص خود را دارد. تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس اگر در قالب‌های هنری همچون فیلم سینمایی یا مجموعه داستانی به جامعه عرضه شود افراد بیشتری از آن بهره‌مند می‌شوند و همین امر باعث خواهد ‌شد تا نسبت به فرهنگ دفاع مقدس برداشت جامع و کامل‌تری داشته باشند؛ بر همین اساس ارائه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زبان هنر یک ضرورت است.

این نویسنده دفاع مقدس در پایان گفت: احصاء تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس باید از فضای صرفاً خشک پرسش و پاسخی بیرون بیاید و این فضا تلطیف شده و بدان روح داده شود. نویسندگانی که در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس فعالیت دارند باید به همه رخدادها و وقایع و حتی تک‌تک کلماتی که توسط راوی بیان می‌شود توجه کنند و به سادگی از کنار آن عبور نکنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها