رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

آمریکا در جنگ علیه زیرساخت‌ها هم شکست می‌خورد/ مقابله با کرونا نیازمند رویکرد بهداشت‌محور است

سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه ناامیدی درعرصه نظامی سبب شد تا دشمن به سمت به‌کارگیری تهدیدات نوین غیرنظامی علیه ما حرکت کند، گفت: مطمئن هستیم که آمریکا در جنگ علیه زیرساخت‌های حیاتی ما نیز شکست می‌خورد.
کد خبر: ۴۲۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ - 29October 2020

دشمن به دلیل ناکامی در عرصه نظامی به سمت تهدیدات نوین رفته است/ آمریکا در جنگ علیه زیرساخت‌ها هم شکست می‌خوردبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در دیدار با آیت‌الله «علوی گرگانی» از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ در زمینه رصد تهدیدات و ارتقاء آمادگی عمومی جامعه آغاز کرده است، اظهار داشت: بر خلاف گذشته که تهدیدات در عرصه نظامی بود، اکنون بیشتر تهدیدات کشور در زمینه جنگ ترکیبی است که از یکی دو سال گذشته علیه ما آغاز شده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دلیل نگرانی از تبعات رویارویی نظامی با ایران و پاسخ مقتدرانه کشورمان، به سمت تهدیدات نوین مانند حملات سایبری گمنام گرایش پیدا کرده اند، افزود: حملات سایبری به زیرساخت‌های ما یکی از رویکرد‌هایی است که دشمن آغاز کرده است که البته به لطف خدا دشمن در این جبهه نیز تاکنون ناکام مانده و خواهد ماند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمن امروز به دنبال تضعیف توان اقتصادی مردم و کوچک کردن سفره معیشتی مردم است، گفت: از همین رو در شرایط جنگ اقتصادی ضروری است تا توزیع یارانه‌ها روی کالا‌های اساسی هدفمندتر انجام شود که خوشبختانه با استقبال مجلس از ایده سازمان پدافند غیرعامل کشور، طرح ایجاد شبکه هوشمند توزیع در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص مقابله با کرونا نیز گفت: اصول سبک زندگی اسلامی در حوزه بهداشت متکی بر پیشگیری است و این سبک زندگی می‌تواند مبنای مقابله با کرونا قرار گیرد.

پدافند غیرعامل به استحکام درونی جامعه و نظام بپردازد
آیت الله علوی گرگانی نیز در این دیدار با بیان اینکه باید دردشناس باشیم، گفت: تا زمانی که درد را نشناسیم، درمان را نیز نخواهیم شناخت؛ درد ما گناهان است و دوای درد ما نیز توبه است.

این مرجع تقلید همچنین با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید به استحکام درونی جامعه و نظام اهتمام داشته باشد، تصریح کرد: به مسؤولانی که وضعیت معیشت مردم در دست آن‌هاست توصیه می‌کنم تا نهایت تلاش خود را برای ایجاد گشایش در زندگی و معیشت مردم به ویژه قشر محروم و آسیب‌پذیر انجام دهند که البته تحقق این مهم منوط به همیاری و همکاری همه دستگاه‌هاست.

بنا بر این گزارش، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که به قم سفر کرده است، در دیدار با «بهرام سرمست» استاندار قم نیز با بیان اینکه برای مقابله با کرونا از ابتدا سازمان پدافند غیرعامل کشور بر استفاده از ظرفیت‌های قرارگاه زیستی و ساختار وزارت کشور تأکید داشت، گفت: خوشبختانه با تدبیر مقام معظم رهبری این موضوع اخیرا در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد توجه قرار گرفت و قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا تشکیل شد.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال‌های اخیر با استفاده از ساختار پدافند غیرعامل در استان‌ها موضوع آموزش، ارتقا آمادگی و رزمایش در حوزه مقابله با تهدیدات نوین را پیگیری کرده است، گفت: باید به جای رویکرد درمان‌محور، رویکرد بهداشت‌محور را در دستور کار قرار دهیم تا فشار از روی سیستم درمان کشور برداشته شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور متذکر شد: به جای رویکرد انفعالی در برابر شیوع بیماری کرونا باید رویکردی کنشگرایانه داشته باشیم.

سردار جلالی در خصوص مباحث بودجه و ساختار پدافند غیرعامل در استان‌ها نیز گفت: سازمان پیشنهادات مشخصی در خصوص طرح تشکیل سازمان را در اختیار مجلس قرار داده است که انتظار داریم این پیشنهادات با موافقت دولت نیز همراه شود.

لزوم تقویت ساختار منابع و اعتباری پدافند غیرعامل
بهرام سرمست نیز در این دیدار با تبریک هفته پدافند غیرعامل و تشکر از برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل در وزارت کشور اظهار داشت: ما نیازمند اصلاح ساختار و تقویت منابع اعتباری برای پدافند غیرعامل هستیم تا مأموریت‌های مهم پدافند غیرعامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ما در این بخش نیازمند پشتیبانی همه جانبه هستیم، تصریح کرد: باید در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۰ مسئله پدافند غیرعامل بیش از گذشته دیده شود.

استاندار قم خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل باید کاری جدی‌تر صورت بگیرد؛ زیرا امروز شاهد تحول در مفاهیم تهدید و بروز و ظهور تهدیدات مدرن هستیم که راهبری مقابله با آن برعهده سازمان پدافند غیرعامل است.

به گفته استاندار قم در حوزه پدافند غیرعامل برای استان‌ها باید در درجه نخست اولویت تهدیدات احصا شود، که در این مهم به نظر می‌رسد در استان قم بحث تقویت پدافند زیستی در اولویت قرار داد.

وی با بیان اینکه از تدبیر مقام معظم رهبری و تصمیم رئیس جمهور برای تشکیل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا دلگرم شدیم، تصریح کرد: اعتقاد داریم برای مقابله با کرونا نیازمند هم‌افزایی تمام توان کشور هستیم.

بنا بر این گزارش، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه سفر خود به قم، با آیت‎الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» دیدار و گفت‌وگو کرد.

سردار جلالی در این دیدار با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل از دی ماه سال ۱۳۹۸ رویکرد‌های مقابله با شیوع کرونا را در سه فاز، پیش‌بینی، پیشگیری و پیش‌کنشگری آغاز کرده است، اظهار داشت: در این ایام تلاش کردیم با ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی بین ۲۶ دستگاه ظرفیت‌های لشکری و کشوری را ارتقاء داده و آمادگی‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نیز سازمان پدافند غیرعامل کشور آمادگی خود را برای همکاری با قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، گفت: معتقدیم برای اجرای حداکثری تدابیر و تصمیمات ستاد ملی باید همه دستگاه‌ها نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دینی و مذهبی بیشترین همکاری و تبعیت از شیوه نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را از زمان شیوع کرونا داشتند، تصریح کرد: البته جریاناتی که رأس آن در خارج از کشور بود در تلاش بودند تا در ماجرای کرونا اقدام به تضعیف وجهه عقلانی دین کنند که البته ناکام ماندند.

وی با اشاره به اینکه دشمن در تلاش است با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی غیربومی اقدام به سیاه‌نمایی و تضعیف زیرساخت‌های اعتقادی ملت کند، افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که قرارگاه عملیاتی دشمن در این مسئله فعال است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین گفت: حضور روحانیت در شرایط سخت ابتدای شیوع کرونا آهنگ مقابله با این جریان را تغییر داد و مبارزه با کرونا را به یک موضوع ارزشی و حماسی تبدیل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز رشد فناوری سبب شده است بسیاری از پدیده‌ها دچار تحول بنیادین شود، افزود: ما معتقدیم در مسئله حکمرانی سایبری باید ابعاد فقهی حمکرانی بومی متناسب با بنیان‌های انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

لزوم ایجاد فقه پدافند غیرعامل
آیت الله فاضل لنکرانی نیز در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: پدافند غیرعامل یک امر ارتکازی است که نیازی به اثبات ندارد.

وی با بیان اینکه مقوله پدافند غیرعامل باید در حوزه فعال شود بر لزوم ایجاد فقه پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: البته خلأهایی که در این میان وجود دارد، باید جبران شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضور خودجوش طلاب در بیمارستان‌ها و بهشت‌های زهرا و غسالخانه‌ها و خدمت‌رسانی به مردم باعث افتخار روحانیت است، متذکر شد: بعد معنویت یکی از موضوعات مهمی است که باید در موضوع مقابله با کرونا تقویت شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار