شکیبایی:

فتحی شقاقی روند مبارزات آتی ملت فلسطین را ریل‌گذاری کرد

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین عنوان کرد: فتحی شقاقی با تأسیس جنبش جهاد اسلامی در درون مرز‌های فلسطین روند مبارزات آتی ملت فلسطین را تا امروز ریل گذاری کرد و تمام قد مقابل روند‌های سازش ایستاد.
کد خبر: ۴۲۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳ - 30October 2020

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ۲۶ اکتبر ۱۹۹۵ عوامل موساد اقدام به ترور «فتحی شقاقی» موسس جنبش جهاد اسلامی فلسطین و اولین دبیرکل آن کردند. فتحی شقاقی در دوران زندگیش هیچگاه از مبارزه دست برنداشت و در فاصله سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۶ چندین بار بازداشت شد و در آگوست ۱۹۸۸ و همزمان با آغاز انتفاضه در فلسطین به اتهام رهبری آن، به لبنان تبعید شد.

وی در ابتدا تحت تأثیر اندیشه «اخوان المسلمین» مصر و پس از آن تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت و با نوشتن کتابی تحت عنوان «امام خمینی... راه‌حل اسلامی و جایگزین» به الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران دعوت کرد، کتابی که به خاطر نوشتنش در سال ۱۹۷۹ در مصر دستگیر شد.

شخصیت فتحی شقاقی از چه زمانی بروز و ظهور یافت؟

در همین خصوص «مهدی شکیبایی» قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین در گفت‌وگویی به تشریح ابعاد شخصیتی فتحی شقاقی و نقش آن در مبارزات ملت فلسطین و همچنین رابطه آن با جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

شکیبایی بازخوانی شخصیت و نقش فتحی شقاقی را در شرایط کنونی به جا و درست خواند و اظهار داشت: ما در حال حاضر در شرایطی در منطقه قرار گرفته‌ایم که روند سازش و قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی راه افتاده است. چون شخصیت فتحی شقاقی به عنوان یک انسان کاریزماتیک، پزشک و شهروند فلسطینی و در نهایت به عنوان یک فلسطینی که جنبشی را تحت عنوان جنبش جهاد اسلامی فلسطین پایه‌گذاری کرده، در نتیجه روند کسل کننده، منزجر کننده و خسته کننده سازش در بین کشور‌های عربی در همان سال‌ها بوده است.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین اضافه کرد: دقیقا شخصیت ایشان از زمانی که مصری‌ها با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۸ قرارداد سازش کمپ دیوید را امضا کردند، ظهور و بروز یافت. بعد از شکستی که اعراب در جنگ ۱۹۶۷ از اسرائیل متحمل شدند، شخصیت ایشان ظهور و بروز پیدا کرد و بعد از جنگ ۱۹۷۳ که مصری‌ها علیه اسرائیل به راه انداختند و در نهایت عقب نشینی کردند، شخصیت فتحی شقاقی ظهور و بروز یافت و الان که شاهد برخی عادی سازی‌ها از سوی برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی هستیم، خوب است که شخصیت ایشان بازخوانی شود و می‌تواند هشداری برای این کشور‌هایی باشد که وارد توافق با این رژیم شده‌اند.

شخصیت‌هایی چون فتحی شقاقی در فلسطین و منطقه کم نیستند

وی توضیح داد: به هر حال شخصیت‌هایی مثل آقای فتحی شقاقی همین الان هم در فلسطین و منطقه کم نیستند و می‌توانند شادی‌های مقطعی را که امروز در برخی کشور‌های عربی به خاطر عادی سازی روابط با اسرائیل به وجود آمده را به تلخکامی مبدل کنند.

مسیر مبارزاتی شهید فتحی شقاقی

شکیبایی در ادامه این گفت‌وگو و در تشریح شخصیت فتحی شقاقی با ذکر این نکته که خود آقای فتحی شقاقی جمله‌ای را دارد که ما را به عنوان مخاطب به باور‌های فکری و شخصیتی ایشان نزدیک می‌کند، اظهار داشت: جمله معروفش این است که «من شهادت را همانقدر دوست دارم که صهیونیست‌ها زندگیشان را دوست دارند» و مشخص می‌شود ایشان یک انسان معتقد، متعهد و دین‌مدار بوده و مسیر مبارزاتی را که انتخاب کرده، مسیر اسلامی بوده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: یعنی وارد کردن عنصر اسلامی به مسئله رویارویی با رژیم اشغالگر قدس تا سال ۱۹۸۱ که مقدمات جنبش جهاد اسلامی در فلسطین ریخته می‌شود، رخ نداده بود و مبازره بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی حول ایدئولوژی ملی گرایی و قومی گرایی عربی و ناسیونالیست عربی بوده است.

وی ادامه داد: ایشان تلاش می‌کند با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران و بعد از شکست‌هایی که کشور‌های عربی از اسرائیل متحمل شدند، عنصر اسلام‌گرایی را وارد این رویارویی کند و تا به امروز دستاورد‌های بسیار زیادی را نصیب فلسطینی‌ها کرده است.

فتحی شقاقی به بحث وحدت بین مسلمانان با تمام وجود معتقد بود

شکیبایی ادامه داد: فتحی شقاقی به بحث وحدت بین مسلمانان با تمام وجود معتقد بوده است و روحیه جهاد، شهادت، ایثار و از خودگذشتی و مقاومت را تنها گزینه‌ای می‌دانسته که می‌تواند هم مشکلات مسلمانان و به تبع آن مشکل اصلی فلسطینی‌ها یعنی اشغالگری رژیم صهیونیستی را مرتفع کند.

وی بیان کرد: در همین باور فکری و قلبی بود که ایشان توانست ارتباطات بسیار خوبی را با جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان و جنبش حماس و برخی کشور‌های عربی و اسلامی در منطقه غرب آسیا و آفریقا ایجاد کند و از طریق آن به بحث آزادسازی سرزمین فلسطین از دست رژیم صهیونیستی کمک کند.

فتحی شقاقی با تأسیس جنبش جهاد اسلامی روند مبارزات آتی ملت فلسطین را تا امروز ریل گذاری کرد

مدیرعامل خبرگزاری قدس درباره نقش شهید فتحی شقاقی در روند مبارزات فلسطین هم عنوان کرد: با قاطعیت می‌توان گفت که ایشان با تأسیس جنبش جهاد اسلامی فلسطین در درون مرز‌های فلسطین روند مبارزات آتی ملت فلسطین را تا امروز ریل گذاری کرد.

شکیبایی افزود: تا پیش از تشکیل جنبش جهاد اسلامی توسط آقای فتحی شقاقی چه از سوی آمریکایی‌ها و غرب و چه از سوی کشور‌های عربی، همواره تلاش شده بود که مسئله فلسطین یک مسئله فلسطینی و در نهایت عربی باشد و هیچگاه تا آن زمان اجازه داده نشد که کشور‌های اسلامی، به فلسطین به عنوان یک مسئله مبتلابه خودشان توجه داشته باشند.

به باور وی این تعمدی بود که غرب داشت و نمی‌خواست فلسطینی‌ها از عمق بسیار وسیع کشور‌های اسلامی برای رویارویی با رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

با اقدام فتحی شقاقی مسئله فلسطین به مسئله اصلی و اولویت دار جهان اسلام تبدیل شد

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین اضافه کرد:، اما با اقدامی که آقای فتحی شقاقی انجام داد مسئله فلسطین به مسئله اصلی و اولویت‌دار جهان اسلام تبدیل شد و وارد کردن عنصر اسلام به معادله رویارویی بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی جان تازه‌ای به فلسطینی‌ها داد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا بیان کرد: با قاطعیت می‌توان گفت که دو سه انتفاضه‌ای که در دهه ۸۰ قرن ۲۰ و در ابتدای هزاره سوم میلادی و این اواخر انتفاضه سومی که رخ داد حاصل عملکردی بود که جنبش جهاد اسلامی با وارد کردن اسلام به این معادله سبب ساز آن شد و هر آنچه فلسطینی‌ها طی سال‌های اخیر به دست آوردند را باید نتیجه زحمات فتحی شقاقی دانست.

وی گفت: تا قبل از شکل گیری جنبش‌های اسلامی در درون سرزمین فلسطین، فلسطینی‌ها در افکار عمومی دنیا نه خودشان هویتی داشتند و دولتشان هم هیچ هویتی نداشت.

شکیبایی خاطرنشان کرد: افکار عمومی به ویژه در غرب و حتی در کشور‌های اسلامی، فلسطینی‌ها را اقلیتی می‌دانستند که در سرزمینی به نام سرزمین اسرائیل زندگی می‌کردند که این احجاف بسیار بزرگی در حق فلسطینی‌ها بود. چون به لحاظ تاریخی هم که نگاه می‌کنید سرزمینی که الان رژیم صهیونیستی غصب کرده، متعلق به فلسطینی‌ها و به اسم فلسطین بوده و جزو متصرفات امپراطوری اسلامی عثمانی بوده است، ولی به یک باره و با تبانی که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی اول و بعد در جنگ جهانی دوم انجام دادند، این سرزمین دودستی تقدیم رژیم صهیونیستی شد.

وی افزود: تلاش شده بود که مسئله فلسطین مسئله عربی یا نهایتا فلسطینی بماند، ولی با اتفاقاتی که آقای فتحی شقاقی با تأسیس جنبش جهاد اسلامی فلسطین در فلسطین رقم زد این نگاه عوض شد و توانست کمک‌های دنیای اسلام را برای این مسئله جلب کند و انتفاضه‌هایی که در فلسطین رخ داد هم هویت ملت فلسطین و هم هویتی به دولت فلسطینی را به دنیا ثابت کرد، به گونه‌ای که همه دنیا اعتراف کردند که فلسطینی‌ها در سرزمین خودشان حقوقی دارند و باید دولت مستقلی هم داشته باشند.

شکیبایی یادآور شد: جدا از دیدگاه‌هایی که ترامپ مطرح می‌کند و می‌خواهد به چهار پنج دهه قبل برگردد، ولی می‌توان گفت حداقل همه دنیا معتقدند که باید دولتی مستقل در فلسطین برای فلسطینی‌ها روی کار باشد.

شکیبایی بیان کرد: هر چند که جمهوری اسلامی ایران ممکن است با این موضوع مخالفت داشته باشد و طرح خودش یعنی ایجاد دولت مستقل فلسطینی را در سرزمین تاریخی فلسطین مطرح کند، ولی دست‌کم می‌توان گفت که تلاش‌های جنبش‌های اسلامی از جمله جنبش جهاد اسلامی فلسطین به رهبری فتحی شقاقی توانست هم هویتی به نام ملت فلسطینی و هم هویتی به نام دولت فلسطینی را به افکار عمومی دنیا، دولت‌ها و سازمان ملل تحمیل کند که تعداد زیادی از فلسطینی‌ها دارند زندگی می‌کنند و این‌ها حقوقی دارند که باید استیفا شود.

فتحی شقاقی تمام قد مقابل روند‌های سازش ایستاد و افشاگری کرد

مدیرعامل خبرگزاری قدس درباره روند سازش و عادی سازی رابطه بین چند کشور از جمله امارات عربی متحده، بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: آقای فتحی شقاقی را در سال ۱۹۹۵ به خاطر مخالفت با روند‌های عادی سازی و سازشی که بعضا تشکیلات خودگران فلسطینی به بعضی کشور‌های عربی دیگر در پیش گرفته بودند، ترور کردند.

وی توضیح داد: ایشان تمام قد در مقابل روند‌های سازش با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم ایستاد و افشاگری و روشنگری کرد.

شکیبایی ادامه داد: فتحی و شقاقی و جنبش جهاد اسلامی از ابتدا تا به امروز تمام قد مخالف هرگونه صلح و سازش با رژیم صهیونیستی بوده و معتقد بودند این گونه عادی سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی، شرایط مناسبی را برای صهیونیست‌ها به وجود می‌آورد و خیال آن‌ها را آسوده می‌کند که به راحتی بتوانند به بحث مربوط به توسعه ارضی پرداخته و شرایط اقتصادی خود را بهبود ببخشند و به مشکلات سیاسی و اجتماعی که در درون خودشان دارند، رسیدگی کند.

قطار عادی سازی که رژیم صهیونیستی به راه انداخته و تلاش دارد سوختش را زیاد کند

وی بیان کرد: از نظر آقای فتحی شقاقی، سازش و عادی سازی روابط فرصتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند که مشکلات خودش را در برابر فلسطینی‌ها سامان دهد.

شکیبایی ادامه داد: در جریان هستید که به هر حال اسرائیلی‌ها تعداد زیادی از یهودیان از سراسر جهان را با وعده رفاه اقتصادی و اجتماعی و به ویژه امنیتی در سرزمین موعودشان، وادار کردند که به سرزمین فلسطین مهاجرت کنند، ولی این اتفاقات با انتفاضه فلسطینی‌ها و ناامن کردن شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی محقق نشد و رژیم صهیونیستی دائم در پی این بوده که یا با خود فلسطینی‌ها و بخش تشکیلات خودگردان و یا با برخی کشور‌های عربی روابط خود را عادی کند تا بدین نحو وضعیت خودش را سامان دهد، به این دلیل که مهاجرت معکوس بسیار زیادی از سه دهه پیش در فلسطین اشغالی شروع شده و این مهاجرت معکوس با آرمان‌هایی که صهیونیست‌ها دنبال آن هستند، همخوانی ندارد و باعث فروپاشی این رژیم می‌شود.

وی گفت: صهیونیست‌ها به همین خاطر دائم به دنبال عادی سازی روابط و سازش با کشور‌های عربی و حتی اسلامی و کشور‌های آفریقایی هم هستند. اینکه امروزه می‌بینیم قطار عادی سازی را راه انداخته و تلاش می‌کنند سوختش را زیاد کرده و سرعت بیشتری بدهند، بخش عمده‌ای از دلایل آن به مسائل داخلی رژیم صهیونیستی برمی‌گردد.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین ادامه داد: اگر وضعیت اسرائیل خوب است و این عادی سازی‌ها می‌توانست به آن کمک کند، نباید بعد از ۱۹ هفته هنوز اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و نخست وزیر آن برقرار باشد. این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در درون با مشکل مواجه است، ولذا به سازش رو می‌آورد.

چرا صهیونیست‌ها به فکر ترور فتحی شقاقی افتادند

شکیبایی با یادآوری این نکته که این سازش قطعا با میل و رغبت طرف‌های عربی نیست و ماحصل فشاری است که دولت آمریکا وارد می‌کند، اظهار داشت:، ولی در هر صورت این سازش‌ها از نظر جنبش جهاد اسلامی و شخص آقای فتحی شقاقی یک فرصتی به رژیم صهیونیستی می‌دهد که به وضعیت خودش سامان دهد.

وی ادامه داد: از این رو بود که بعد از قرارداد اسلو در ۱۹۹۳ بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، آقای فتحی شقاقی به شدت به افشاگری پشت پرده این اتفاقات، خطرات و پیامد‌هایی که می‌توانست بر فلسطینی‌ها وارد شود رو آورد و در این مسیر بسیار زیاد روشنگری کرد و همین بحث باعث شد صهیونیست‌ها به فکر ترور او بیفتند و در نهایت هم در سال ۱۹۹۵ زمانی که به کنفرانسی در لیبی دعوت بود، به هنگام بازگشت در کشور مالت توسط عوامل صهیونیست‌ها ترور شد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: فکر کردند با ترور ایشان راه و مسیر و عقیده ایشان و جنبشی که در فلسطین راه انداخته بود متوقف می‌شود، اما شاهد بودید که بعد از ایشان همرزم ایشان دکتر رمضان عبدالله که سال گذشته به رحمت خدا رفت، عهده‌دار دبیرکلی جنبش شد و بعد از ایشان آقای زیاد النخاله در حال حاضر دبیرکلی جنبش جهاد اسلامی را بر عهده دارد و همان مسیری را با سرعت و قدرت ادامه داده و می‌دهند که آقای فتحی شقاقی آغازگر آن بود و مبارزات فلسطینی‌ها را در این مسیر ریل گذاری کرده بود.

ارتباط فتحی شقاقی با جمهوری اسلامی و امام (ره)

شکیبایی همچنین به ارتباط فتحی شقاقی با جمهوری اسلامی ایران و شخص حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: ایشان از اولین کسانی بود که به عنوان مجاهد و مبارز فلسطینی با جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های حضرت امام (ره) آشنایی پیدا کرد و به ایران آمد و جدا از اینکه تلاش زیادی کرد که سایر گروه‌های فلسطینی را با جمهوری اسلامی ایران پیوند بزند، در کشور‌های عربی هم به عنوان یک مبلغ بسیار خوب از انقلاب اسلامی ایران فعالیت کرد.

وی ادامه داد: در آن زمانی که به تهران آمده بود و در حال پیوند زدن روابط بین فلسطینی‌ها و جمهوری اسلامی ایران بود، ایران درگیر جنگ تحمیلی از سوی مرتجعان عرب و کشور‌های غربی شد و در آن فضا سمپاشی بسیاری علیه ایران کرده بودند و تلاش می‌کردند انقلاب اسلامی ایران را خطر بسیار بزرگی برای امت اسلامی و عربی معرفی کنند که وجود فتحی شقاقی در کشور‌های عربی به عنوان یک فرد سنی و شخصیت فلسطینی در خنثی کردن این سمپاشی‌ها و دستگاه تبلیغاتی دروغی که علیه جمهوری اسلامی ایران راه افتاده بود، بسیار مثمر ثمر بود.

فتحی شقاقی در ایام جنگ تلاش‌ها و روشنگری‌های بسیار زیادی صورت داد

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پایان بیان کرد: فتحی شقاقی به ویژه در ایام جنگ تلاش‌ها و روشنگر‌های بسیار زیادی صورت داد و در رابطه با گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان جمهوری اسلامی در قبال مردم منطقه و دنیای اسلام، تلاش بسیار زیادی انجام داد که با بوق‌های تبلیغاتی صهیونیسم، آمریکا و سعودی‌ها مبارزه کند. به عنوان یک شخصیت علمی و آکادمیک جایگاه خوبی در بین کشور‌های عربی و اسلامی داشت و از این منظر کمک شایانی به ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و انقلاب نوپای اسلامی ایران کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها