معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید خبر داد؛

برگزاری چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با رویکرد جدید

سردار «یعقوب سلیمانی» گفت: چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با شعار «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همدلی اجتماعی و مقاومت اسلامی» و با رویکرد جدید آغاز به کار کرده است.
کد خبر: ۴۲۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ - 01November 2020

برگزاری چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با رویکرد جدیدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «یعقوب سلیمانی» معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز (یک‌شنبه) در نشست خبری چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار، اظهار داشت: از سوم خرداد تا پایان اسفند سال جاری، اربعین دفاع مقدس است و همچنان در چهلمین سالگرد دفاع مقدس به‌سر می‌بریم؛ بنابراین تجلیل از جامعه ایثارگری و برنامه‌های مختلف بنیاد در گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان ادامه دارد.

وی با اشاره به مناسبت‌های پیش‌رو به‌ویژه سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش‌آموز و گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار شهید دانش‌آموز هشت سال دفاع مقدس، از اصحاب قلم و رسانه هم برای انعکاس فعالیت‌های فرهنگی تقدیر کرد و گفت: تمرکز فعالیت‌های اصحاب رسانه، قلم و اندیشه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قابل تقدیر و مصداق فعالیت‌های ایثارگرانه است؛ زیرا در مسیر توسعه و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. از طرفی اگر فعالیت و تلاشی بدون پیوست رسانه‌ای باشد، در جامعه بی‌اثر و بدون بهره خواهد بود.

سردار سلیمانی تصریح کرد: چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار با شعار «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همدلی اجتماعی و مقاومت اسلامی» و با رویکرد جدید آغاز به کار کرده است که با توجه به رسالتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران برعهده دارد و در کنار سایر دستگاه‌ها متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، لازم است به تناسب شرایط امروز، بتواند مرزها و مباحث فرهنگی را به اثرگذاری بیشتر و پیامدهایی که مورد توجه است، سوق دهد که چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار هم با همین نگاه و با نوآوری و رویکرد جدید برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، «توسعه، تعمیق، تکثیر و تداوم فرهنگ ایثار» و «تبیین نقش محور مقاومت در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» را از محورهای این جشنواره اعلام کرد و گفت: امروز بیشتر از هر روز و شرایط دیگری نیاز به همدلی و وحدت داریم که مشی و تأکید شهداست و باید پیام خود را با گفتمان رسانه و هنرمندانه منتقل و منعکس کنیم؛ بنابراین از دیگر اهداف این دوره جشنواره فیلم ایثار، «تحکیم ارتباطات و مبادلات فرهنگی با موضوع ایثار و شهادت و همدلی اجتماعی در سطح کشور» است.

وی «تشویق، ترغیب و حمایت فیلم‌سازان به تولید آثار با موضوع ایثار و شهادت، ایثار و همدلی اجتماعی و ایثار محور مقاومت با بهره‌گیری از ابزارهای هنری» و «کشف و حمایت از استعدادهای جوان» را از دیگر اهداف چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار دانست و تصریح کرد: با توجه به جامعه ایثارگر و توانمندی که در تشکل‌های مردمی و بخش‌های مختلف این جامعه وجود دارد، باید بستری فراهم کنیم تا استعدادها و نوآوری آنان به زبان و گفتمان هنر عرضه شود.

سردار سلیمانی همچنین «سبک زندگی اسلامی (ایثارگرانه، همدلی مومنامه)»، «ایثار و اقتصاد مقاومتی، جهش تولید» را با توجه به شرایط حال حاضر جامعه از موضوعات مهم جشنواره در بخش مسابقه خواند و گفت: یکی از مباحثی که می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح گسترده‌ای اثرگذار باشد، بحث فضای مجازی است که با عنوان «ایثار و جنگ نرم در فضای مجازی» از موضوعات این دوره از جشنواره فیلم ایثار پیش‌بینی شده است.

وی «ایثار و امید به زندگی»، «ایثار، امنیت و آرامش اجتماعی» و «ایثار اجتماعی- نقش ایثارگران و بسیج مردمی در مقابله با کرونا و ایثارگران حوزه سلامت» را از دیگر موضوعات بخش مسابقه جشنواره خواند و اضافه کرد: امروز دشمنان ما تمام توان‌شان را معطوف به ناامید کردن مردم کرده‌اند و ما اگر بتوانیم هنرمندانه و با برنامه‌های جذاب، فیلم‌های کوتاه و... پیشرفت‌های کشور را نشان دهیم؛ فشار دشمن بی‌اثر خواهد شد؛ به همین دلیل یکی از اهداف مهم چهارمین جشنواره فیلم ایثار بحث ایثار و امیدآفرینی است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد ضمن اشاره به «ایثار، محور مقاومت- ایثارگران، شهدای مقاومت، مدافعین حرم و خانواده‌های ایشان- و شهید حاج قاسم سلیمانی و محور مقاومت» به‌عنوان یکی از موضوعات مهم بخش مسابقه جشنواره، گفت: در بخش جنبی این جشنواره هم موضوع «نقش نماز، حجاب و عفاف در ایجاد تفکر ایثارگری» پیش‌بینی شده است و هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند آثار خود را در شش بخش فیلم مستند، فیلم کوتاه داستانی، فیلم کوتاه پویانمایی، فیلم کوتاه داستانی با موضوع ایثار اجتماعی، نماهنگ و ایده، طرح و فیلم‌نامه‌های کوتاه 120 ثانیه‌ای با موضوع ایثار اجتماعی به جشنواره ارسال کنند.

سردار سلیمانی، به اختصار به سیاست‌های کلان معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و استفاده از موسسه‌های مردم‌نهاد؛ تشکل‌های ایثارگری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از اهم این سیاست‌ها دانست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار