سفیر اسبق ایران در چین:

تصرف لانه جاسوسی نقطه آغازین افول آمریکا بود

جواد منصوری تصرف لانه جاسوسی را نقطه آغازین افول آمریکا خواند و گفت: اینکه گفته می‌شود اگر سفارت آمریکا تصرف نمی‌شد و اگر ما با آمریکا مخالفت نمی‌کردیم، این کشور با ما کاری نداشت، یک خودفریبی و عوام‌فریبی است.
کد خبر: ۴۲۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ - 02November 2020

تصرف لانه جاسوسی نقطه آغازین افول آمریکا بودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس، «جواد منصوری» سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین در گفت‌وگویی در آستانه ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اظهار داشت: تصرف سفارت آمریکا در تهران طبعا یک شکست بزرگ برای دولت آمریکا بود، به این معنا که در کشوری که به قول کیسینجر نادرترین متحد آمریکا در جهان بود، تغییرات آن‌چنانی رخ داد که سفارت آمریکا تصرف و تعطیل شد.

به گفته وی تسخیر سفارت باعث شکسته شدن موقعیت آمریکا در دنیا شد.

اینکه اگر سفارت آمریکا تصرف نمی‌شد و اگر ما با آمریکا مخالفت نمی‌کردیم، با ما کاری نداشت، یک خودفریبی و عوام‌فریبی است

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: دولت آمریکا از آن تاریخ به بعد تمامی امکانات خود را به اشکال مختلف به کار گرفته تا در مقابل جمهوری اسلامی به هر شکلی که بتواند ایستادگی کرده و غیر از اینکه آن شکست را جبران کند، ضربه خود را به ایران وارد سازد.

وی با ذکر این نکته که اروپا و آمریکا هیچگاه یک دولت مستقل دینی را تحمل نخواهند کرد، عنوان کرد: اگر این دولت سفارت آمریکا را تصرف کند، طبعا برای آن‌ها یک شکست بزرگ محسوب می‌شود.

منصوری یادآور شد: اگر سفارت آمریکا هم تصرف نمی‌شد، مثلا وضع ما چه می‌شد؟ آمریکا چه می‌کرد؟ بسیاری از کسانی که به این حرکت انتقاد وارد می‌کنند ماهیت دولت آمریکا را نمی‌شناسند. آن‌هایی که معتقدند آمریکا به تعهداتش عمل می‌کند، به حقوق بشر فکر می‌کند و به خیر و صلاح ملت‌های دیگر فکر می‌کند، سخت در اشتباهند، چرا که اصلا چنین نیست و آن‌ها ماهیت دولت آمریکا را نشناخته‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور‌های متعددی در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا داریم که به صورت کامل تسلیم آمریکا شدند، ولی وضعیت بسیار اسف‌انگیزی دارند و شرایط مناسبی ندارند.

به گفته منصوری این مسئله که اگر سفارت آمریکا تصرف نمی‌شد و اگر ما با آمریکا مخالفت نمی‌کردیم آمریکا با ما کاری نداشت، یک خودفریبی و عوام‌فریبی است.

کتاب قطور اقدامات آمریکا علیه ایران

سفیر اسبق ایران در چین در ادامه با بیان اینکه اقداماتی که آمریکا بعد از تصرف سفارت علیه ایران صورت داد بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: از بلوکه کردن اموال ایران و تحریم و قطع رابطه گرفته تا عملیات طبس، کودتای نقاب (نوژه) و به راه انداختن جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و خیلی اقدامات زیادی که کتاب قطوری لازم است در خصوص اقدامات آمریکا تدوین شود.

وی افزود: ولی در مقابل، ملت ایران با اتکا به وحدت و ایمان و آگاهی خودش و با رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری توانسته‌اند تمامی این فتنه‌ها، توطئه‌ها و اقدامات را که هر کدام می‌توانست یک دولت را ساقط کند، خنثی کنند.

منصوری اضافه کرد: خود مقامات آمریکایی بار‌ها اعتراف کردند که ما هر چه برنامه ریزی می‌کنیم، ایران برنامه‌های ما را با شکست مواجه می‌کند و این نکته‌ای است که خیلی پیچیده نیست. اگر فهرست توطئه‌هایی که علیه ما طراحی شده استخراج شود، خیلی از طرفداران آمریکا تعجب می‌کنند که چطور جمهوری اسلامی موفق شده آن‌ها را با شکست مواجه کند.

تصرف لانه جاسوسی نقطه آغازین افول آمریکا

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: حداقل نتیجه‌ای که تصرف سفارت آمریکا در تهران داشت، نقطه آغاز افول آمریکا بود و این مسئله‌ای است که شاید اگر در آن روز گفته می‌شد کسی تصورش را نمی‌کرد. ولی امروز این مطلب کاملا روشن است که به دلیل افشای ماهیت آمریکا و شکست طرح‌هایش و از طرف دیگر اینکه مدیریت داخلی آمریکا نتوانست شرایط را بسنجد و درک کند و خودش را با شرایط بعد از انقلاب اسلامی تطبیق دهد، وضعیتی به وجود آمده که امروز عملا در داخل آمریکا چالش بزرگی برای نظام آمریکا به وجود آورده که بعید است بتواند این چالش را به راحتی پشت سر بگذارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار