دبیر اجرایی جایزه جلال آل احمد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

جایزه ادبی جلال هرگز به آثار معترض به دین جایزه نمی‌دهد/ به آثار نگاه محتوایی خواهیم داشت

مصطفی راضی جلالی با تاکید براینکه جایزه ادبی جلال هرگز به آثار معترض به دین جایزه نمی‌دهد، گفت: تیم هیات داوری جایزه جلال آل احمد نه‌تنها در بخش دفاع مقدس، بلکه در تمام بخش‌های جایزه جلال آل احمد و شعر فجر، نگاه محتوایی به آثار خواهند داشت.
کد خبر: ۴۲۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵ - 04November 2020

«مصطفی راضی جلالی» دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اضافه شدن بخش ویژه دفاع مقدس برای انتخاب آثار شاخص منتشر شده این حوزه در جایزه جلال آل احمد و درخصوص آسیب‌های داوری این اظهار داشت: درباره نحوه داوری بخش دفاع مقدس جایزه جلال آل احمد آسیب‌هایی وجود دارد؛ اگر برای داوری به‌سمت چهره‌های شاخص ادبی می‌رفتیم لذا نمی‎‌توانستیم آثار نوشته شده آن‌ها را نیز بررسی کنیم و قابل دیدن نبود.

وی تاکید کرد: ما در بخش دفاع مقدس جایزه جلال آل احمد اگر شخصیت‌هایی همانند مرتضی سرهنگی و حمید حسام را در تیم داوری قرار می‌دادیم، نمی‌توانستیم آثار ایشان را نیز مورد بررسی و داوری قرار دهیم و مجبور می‌شدیم آثار آن‌ها را کنار بگذاریم. این مسئله یکی از چالش‌های ما در نحوه داوری کردن آثار منتشر شده دفاع مقدس طی 40 سال گذشته در بخش ویژه دفاع مقدس جایزه جلال امسال بود.

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد درخصوص نحوه داوری آثار این بخش عنوان کرد: ترکیب تیم داوری بخش دفاع مقدس امسال به این گونه است که یک نفر از هیئت علمی و دبیر علمی که همگی از چهره‌های شاخص ادبیات دفاع مقدس هستند، در این بخش به همراه سه نفر از هیئت اولیه انتخاب و سه نفر ادبیاتی‌های دفاع مقدس و رسانه حضور خواهند داشت.

جلالی عنوان کرد: بنده شخصاً هیچ اثری درخصوص دفاع مقدس تالیف نکرده‌ام اما بسیاری از آثار شاخص این حوزه را مطالعه کرده‌ام و دوران هشت سال دفاع مقدس را از نزدیک لمس کرده‌ام و شناخت لازم را دارم. ابراهیم حسن بیگی نیز خودشان از نویسندگان شناخته شده این حوزه هستند و حتماً نفر هیئت علمی از این جمع سه نفره خواهد بود.

وی تاکید کرد: وزن داوری این بخش که دغدغه مهم و به‌جایی است حتماً لحاظ خواهد شد. حتماً هیاتی در حد همان هیات داوران گروه‌های داوری بخش‌های جایزه جلال، بخش دفاع مقدس این اتفاق را داوری خواهد کرد. مطمئناً داوران ما در بخش دفاع مقدس از داوران شناخته شده و آدم‌های مورد وثوق خواهند بود.

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد خاطرنشان کرد: ما امسال در بخش ویژه دفاع مقدس هر اثر شایسته‌ای را در حوزه‌های مستندنگاری، نقد ادبی و داستان وجود داشته باشد را معرفی خواهیم کرد. میزان جوایز این بخش هنوز مشخص نشده و این جوایز هم‌تراز جوایز جلال آل احمد نخواهد بود چراکه اساسنامه جایزه جلال چنین اجازه‌ای را نداده است که جوایز بخش ویژه هم‌اندازه چهار بخش اصلی جایزه باشد.

جلالی گفت: بخش چهل سالگی دفاع مقدس نمی‌تواند به چند برنده و چند چهره خلاصه شود لذا بحث‌های زیادی بین هیئت علمی جایزه جلال صورت گرفت که ما امسال چهره‌های شاخص ادبیات دفاع مقدس را معرفی کنیم یا اینکه به معرفی آثار برتر بپردازیم؛ لذا نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که چون جایزه جلال مبتنی بر معرفی آثار است، در این بخش نیز این رویه را دنبال کنیم.

وی به تدابیر صورت گرفته در جهت فهرست‌بندی کتاب‌های منتشر شده 40 سال گذشته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که انجام شده هیچ کتاب شاخصی از داوری این بخش کنار نخواهد بود و امیدواریم هیئت علمی در این بخش بتواند کتاب‌هایی شاخصی را به‌درستی معرفی کنند.

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد در پاسخ به سوالی تاکید کرد: تیم هئیت داوری جایزه جلال آل احمد نه‌تنها در بخش دفاع مقدس، بلکه در تمام بخش‌های جایزه جلال آل احمد و شعر فجر، نگاه محتوایی به آثار خواهند داشت و به‌آثاری که تعرضی به ساحت دین، انقلاب، نظام، تمامیت ارضی و اقوام کشور داشته باشد هرگز جایزه نخواهیم داد اما اینکه چه کتابی این حدود را رعایت کرده یا نه را باید کارشناسان ادبی مشخص کنند لذا نباید حکم قطعی درخصوص ضد جنگ بودن آثار ادبی صادر کنیم و باید اجازه دهیم تا کارشناسان به شکل دقیق‌تر نظر دهند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها