تجمع بزرگ مردم غزه در محکومیت بیانیه بالفور

مردم نوار غزه امروز یک تجمع بزرگ در محکومیت بیانیه بالفور برگزار کردند و طرح فعلی معامله قرن آمریکا را هم در امتداد همان بیانیه ننگین بالفور خوانده و تاکید کردند که این توطئه‌ها باطل است.
کد خبر: ۴۲۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶ - 02November 2020

تجمع بزرگ مردم غزه در محکومیت بیانیه بالفوربه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، نوار غزه نیز امروز در یکصد و سومین سالگرد صدور بیانیه بالفور شاهد برپایی فعالیت‌ها و برنامه‌های ملی و مردمی در محکومیت آن بود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کمیته مردمی آوارگان در اردوگاه «جبالیا» در شمال نوار غزه یک تجمع اعتراضی در محکومیت بالفور برگزار کرد که جمعیت زیادی از شهروندان فلسطینی در آن حضور داشتند.

از جمله حاضران در این تجمع، فلسطینیانی هستند که فاجعه «نکبه فلسطین» را تجربه کردند که مربوط به سال ۱۹۴۸ میلادی می‌شود. زمانی که باند‌های صهیونیست اکثریت اراضی فلسطینی را به منظور اجرای وعده بالفور اشغال کردند.

شرکت‌کنندگان در تجمع غزه، پلاکارد‌هایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «وعده بالفور باطل است».

آن‌ها همچنین شعار‌هایی در رد معامله قرن و نقشه‌های استعماری و تاکید بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطنشان سر دادند.

امروز دوم نوامبر یکصد و سومین سالگرد صدور اعلامیه بالفور، یکی از بیانیه‌های ننگین تاریخ انگلیس و مقدمه ایجاد رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین است.

این نامه تاریخی توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس در تاریخ ۲ نوامبر سال ۱۹۱۷، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و از شخصیت‌های شناخته شده صهیونیسم نوشته و در آن به یهودیان وعده ایجاد «میهن ملی» در سرزمین فلسطین داده شده است.

در پی صدور بیانیه بالفور که در چارچوب کمپین «اسکان مردم به میهن در میهن بدون ملت» نوشته شده است، مهاجرت عظیم یهودیان به سرزمین‌های تاریخی فلسطین آغاز شد.

جنبش فتح نیز امروز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «ملت فلسطین هرگز تسلیم منطق و اهداف نقشه استعماری نخواهد شد که با اعلام بالفور در سال ۱۹۱۷ آغاز شد و امروز با معامله قرن ادامه دارد که صاحبان آن درصدد نابودی مسئله فلسطین و حقوق ملی و مشروع و غیرقابل تصرف آن هستند.»

در این بیانیه آمده است: «بالفور و معامله قرن، حق فلسطینیان را به حقوقی مدنی و دینی محدود می‌کند یا راه حل اقتصادی برای آن مطرح می‌کند و ملت فلسطین را از حق مقدس خود محروم می‌کند؛ بنابراین سازمان ملل و جامعه بین الملل، مسئول ادامه ظلم و رنج ملت فلسطین و گستاخی اسرائیل برای نقض قانون بین الملل و قطعنامه‌های بین الملی هستند.

جنبش فتح از انگلیس که مسئول اعلام بیانیه بالفور و اجرای آن در فلسطین است، خواست با اصلاح مواضع خود کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت شناسد.

در این بیانیه تاکید شده است: «ملت فلسطین که بیش از یکصد سال است در برابر این نقشه‌ها مقاومت کرده است، تسلیم معامله قرن هم نخواهد شد و به مبارزات خود تا دستیابی به حقوق خود بر مبنای قانون بین المللی ادامه خواهد داد.»

فلسطینی‌ها در شهر رام الله در کرانه باختری نیز امروز در کنار رهبران گروه‌های فلسطینی و نمایندگان اتحادیه‌ها و نهاد‌های مختلف فلسطینی راهپیمایی کردند در حالی که پرچم‌های فلسطینی و پلاکارد‌هایی را در محکومیت وعده ننگین بالفور در دست داشتند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار