کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد؛

پیام استقرار سفیر ایران در یمن/ حمایت تهران از گفت‌وگو

کارشناس مسائل منطقه گفت: اقدام اخیر ایران برای اعزام سفیر به یمن نشان دهنده به رسمیت شناختن دولت نجات ملی و حمایت سیاسی از آن و البته وجود آرامش و امنیت در منطقه شمالی یمن است.
کد خبر: ۴۲۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ - 04November 2020

پیام استقرار سفیر ایران در یمن/ حمایت تهران از گفت‌وگوبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی درباره حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا و پیام‌های این تحرک دیپلماتیک از سوی تهران همزمان با عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: حضور سفیر ایران در پایتخت یمن به معنای آن است که ما دولت نجات ملی در صنعا را به رسمیت می‌شناسیم و مخالف تحریم‌های زمینی، دریایی و هوایی که طی پنج سال گذشته علیه یمن به اجرا گذاشته شده، هستیم.

وی گفت: اقدام اخیر ایران برای اعزام سفیر، تاکید مجدد بر موضع قبلی ما است که همچنان نسبت به رسمیت شناختن دولت نجات ملی اصرار داریم و از آن حمایت سیاسی می‌کنیم.

میرابیان افزود: همزمانی اقدام ایران با عادی سازی روابط برخی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، پیامی برای برخی دولت‌های منطقه داشت که دست از اقدامات خصمانه و جنگ طلبانه خود علیه یمن بردارند و راه گفت‌وگو را برای صلح و آرامش یمن آغاز کنند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بنابراین همزمانی این دو موضوع پیام واضح و خوبی برای عربستان، امارات، بحرین و برخی دیگر از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به همراه داشت.

وی در خصوص حضور سفیر ایران در یمن در جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در ضنعا، ادامه داد: این حضور نشان دهنده ثبات، امنیت و آرامشی است که در مناطق تحت کنترل انصارالله یمن است، بخش شمال تا میانه جنوب یمن که هفتاد درصد جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهد، از زمان استقرار انصارالله شاهد ثبات و امنیت خوبی است.

میرابیان گفت: به وضوح مشخص است که از زمان کنترل انصارالله بر آن مناطق ما به ندرت شاهد اقدامات تروریستی، چون بمب گذاری و برخی رفتار‌های خشونت آمیز از سوی گروه‌های تکفیری هستیم.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به عکس این مطلب را هم می‌توان گفت، شاهدیم که در نیمه جنوبی یمن که تحت نظارت امارات و عربستان قرار دارد، ناآرامی و بی ثباتی وجود دارد و بهترین نشانه آن هم این است که، ریال یمن نسبت به دلار آمریکا در بخش شمالی به مراتب بیشتر از ارزش ریال در بخش جنوبی آن است.

وی افزود: علی رغم اینکه سعودی‌ها از ریال یمن در عدن حمایت کرده و یک میلیارد دلار در آنجا سرمایه گذاری کردند تا ارزش پولش حفظ شود؛ ولی باتوجه به بی ثباتی و ناامنی آن منطقه ارزش پولش کاهش پیدا کرده است.

میرابیان در پایان خاطرنشان کرد: ارزاق عمومی و امکانات بخش غذایی هم در بخش شمالی یمن به مراتب بیشتر از جنوب است و این درحالی است که منطقه جنوب همچون شمال محاصره نیست و از سوی سعودی و امارات هم حمایت می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها