دمشق:

سوریه نه سلاح شیمیایی در اختیار دارد و نه آن را به کار گرفته است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ضمن درخواست از کشور‌های عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای خودداری از سیاسی کردن ماهیت فنی این سازمان گفت که ایالات متحده به رغم ادعاهایش، هنوز دارای ذخایر عظیم این سلاح‌هاست.
کد خبر: ۴۲۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱ - 06November 2020

سوریه نه سلاح شیمیایی در اختیار دارد و نه آن را به کار گرفته استبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‎پرس، نماینده دائم سوریه نزد سازمان ملل تاکید کرد که کشورش از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است و اصلا دیگر این تسلیحات را در اختیار ندارد و متعهد به همکاری با سازمان منع سلاح شیمیایی برای حل و فصل مسائل باقیمانده‌ای است که اجازه می‌دهد این پرونده بسته شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «بشار الجعفری» در بیانیه‌ای گفت: «سوریه علی رغم شرایط دشواری که سال‌ها پیش طی کرده و علیرغم چالش‌های بزرگی که گروه‌های تروریستی و تروریست‌های فراملیتی و گردانندگان آن‌ها برای آن وجود آورده‌اند، موفق به همکاری با سازمان ملل و سازمان منع سلاح شیمیایی شده است تا به وعده‌های خود در نتیجه الحاق به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۳ عمل کرده باشد.»

الجعفری با بیان اینکه همکاری سوریه با سازمان منع سلاح شیمیایی منجر به نابودی کامل ذخیره تسلیحات شیمیایی و تاسیسات مربوط به تولید آن شده است، گفت: سیگرید کاگ، هماهنگ کننده هیات مشترک سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سازمان مل در ژوئن ۲۰۱۴ این مسئله را تایید کرد و اسناد صادره از دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح شیمیایی هم آن را تایید می‌کند که تازه‌ترین آن مربوط به هشتاد و پنجمین گزارش ماهیانه مدیر کل این نهاد است که در تاریخ بیست و ششم اکتبر ۲۰۲۰ صادر شده است.

الجعفری تاکید کرد که علی رغم این اطمینان سازی‌ها و علی رغم اینکه کشور‌های غربی شاهد نابودی ذخایر سلاح‌های شیمیایی در سوریه بر روی یک ناو آمریکایی و سایر کشتی‌های متعلق به کشور‌های اروپایی با چشم نمایندگان خود بودند، برخی از کشور‌های عضو سازمان منع سلاح شیمیایی، مواضع خصمانه خود را در قبال سوریه حفظ کرده و به دنبال افزایش تنش و فشار‌های سیاسی هستند.

وی افزود: «سوریه در حال حاضر میزبان هیأتی از کارشناسان و بازرسان سازمان منع سلاح شیمیایی است که دو روز پیش وارد این کشور شده‌اند و تا بیست و چهارم این ماه در سوریه می‌مانند. سوریه کاملاً با این کارشناسان سازمان همکاری می‌کند و ضمن محافظت از سلامت و امنیتشان، آن‌ها را از اجازه ورود بدون محدودیتشان به تمام نقاطی که می‌خواهند بازرسی کنند، برخوردار می‌سازد.

نماینده سوریه افزود: «این دور هفتم بازرسی سازمان منع سلاح شیمیایی از سوریه است. کارشناسان در گزارش‌های صادر شده در دور ششم، عدم وجود مواد شیمیایی و فعالیت‌های ممنوع را تأیید کردند.»

الجعفری تأکید کرد: «خواسته سوریه از کشور‌های عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خودداری از سیاسی کردن ماهیت فنی این سازمان و رفع سیاست زدگی و نقص جدی در کار آن است، زیرا ایالات متحده که ادعا می‌کند به منع گسترش تسلیحات شیمیایی اهتمام می‌ورزد، هنوز هم خودش دارای ذخایر عظیم این سلاح‌هاست.»

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها