در سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم صورت می‌گیرد؛

آغاز برنامه‌های کنگره شهدای قم همزمان با سالگرد شهادت شهید مهدی زین الدین

رئیس ستاد کنگره شهدای استان قم از آغاز برنامه‌های کنگره شهدای قم همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه (س) و سی و ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی زین الدین فرمانده لشکر هفده خبر داد.
کد خبر: ۴۲۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴ - 07November 2020

آغاز برنامه های کنگره شهدای استان قم همزمان با سالگرد شهادت سردار شهید مهدی زین الدینبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، «احمد حاجی زاده» رئیس ستاد کنگره شهدای استان قم امروز در جمع خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های استان با تبریک فرا رسیدن 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم اظهار کرد: برنامه‌های کنگره شهدای استان قم به یمن ورود آن حضرت و همزمان با سی و ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی زین الدین فرمانده لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تبیین تفاوت یادواره شهدا و کنگره شهدا تصریح کرد: یادواره صرفا یک مراسم است و ذیل عنوان کنگره تعریف می گردد اما کنگره دربرگیرنده جریانی مستمر است که با اهدافی همچون تولید فکر، معرفی و تولید سبک زندگی شهدا و از همه مهمتر، تولید مخاطب برگزار می شود.

حاجی زاده افزود: تا قبل از شیوع کرونا، هر سال بیش از هزار یادواره محلی، دانش آموزی، آموزشگاهی، یگانی، دانشجویی، روستایی و استانی و نهایتا یادواره سرداران، امیران، فرماندهان و 6 هزار شهید استان قم برگزار می شد و امسال به توجه به تحقیقات بیشتری که صورت گرفته، استان قم به نام 6 هزار و 90 شهید والامقام مزین شده است.

وی در خصوص اهمیت برگزاری یادواره های شهدا عنوان کرد: این یادواره ها در واقع تبیین کننده بخشی از تاریخ جنگ است و نحوه مواجهه ملت و رهبری نظام اسلامی با جریان جنگ، نقش آفرینی و فتوحات رزمندگان اسلام و عبرت های تاریخی برگرفته از قرآن کریم را بیان می کند.

رییس ستاد کنگره شهدای استان قم ادامه داد: نسل جدید تا حد زیادی نسبت به حماسه شهدا و دفاع مقدس کم اطلاع هستند و در واقع برگزاری یادواره ها، سوق دادن مردم به سبک زندگی شهدا، تجلیل از فداکاری ها و ترغیب و تشویق دیگران به الگوهای فراموش نشدنی حماسه و ایثار و احترام به هداف والای شهیدان عزیز و بویژه هشدار و تذکر به مسئولان است که بدانند پایه های میزشان روی خون شهدا بنا نهاده شده است.

وی با اشاره به حدیث امیرالمومنین(ع) که ارکان ایمان، صبر و یقین و جهاد و عدل است، خاطرنشان کرد: همه این تعابیر در شخصیت شهدا خلاصه شده زیرا صبر و مقاومت آنان در برابر شرایط سخت جبهه ها طوری بود که واژه صبر در برابر آن کم می آورد.

حاجی زاده افزود: در طول جنگ تحمیلی 53 کشور به طور مستقیم و تقریبا تمامی کشورها به طور غیر مستقیم با ما در جنگ بودند.

وی با اشاره به عنصر یقین و عدل در دفاع مقدس، تاکید کرد: شهدا در مسیری که انتخاب کردند شک نداشتند و حقوق دیگران را با دقت راعایت می کردند.

رییس ستاد کنگره شهدای استان قم افزود: شهدا در راه خدا با جان و مال خود جهاد کردند و حتی رزمندگانی بودند که لباس رزم را خودشان می خریدند و می پوشیدند و عازم جبهه ها می شدند.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در عرصه مبارزه با شیوع کرونا خاطرنشان کرد: حضور پرشور و جهادی مردم در این عرصه، جلوه های دفاع مقدس را تداعی کرد چون در آن زمان هم مردم برای مقابله با تهاجم دشمن از مال و جان و خانواده گذشتند و در مقابل دشمن ایستادند.

حاجی زاده گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی به جهاد فرهنگی و تشکیل جبهه فرهنگی دارند و الان که دشمن بیش از همیشه چشم طمع به پیشرفت های ما دوخته است، باید در کنار هم باشیم و همچون پیامبر اکرم(ص) با منافقان، جهاد فرهنگی و فکری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های ویژه آغاز کنگره 6 هزار و 90 شهید استان قم و گرامیداشت سالروز شهادت شهید مهدی زین الدین خاطرنشان کرد: این برنامه های از روز دوشنبه 19 آبان سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم و روز قم شروع می شود و لازم است بدانیم که آن حضرت، هم دختر شهید و هم خواهر شهید و هم عمه شهید هستند.

رییس ستاد کنگره شهدای استان قم افزود: روز سه شنبه 20 آبان بوستان یادمان شهدای استان قم به همت شهرداری به عنوان کمیته اجرایی کنگره شهدا در زمینی به وسعت 12 هکتار در تقایع بلوار مرجعیت و یادمان کوه خضر نبی(ع) افتتاح و در این بوستان، به یاد هر شهید، یک نهال کاشته می شود و این آیین با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور همرزمان شهدا برگزار می گردد.

وی ادامه داد: در روز چهارشنبه 21 آبان، رونمایی از آثار مکتوب و تولیدات فرهنگی و سرود و کتاب را خواهیم داشت و روز 22 آبان نیز فعالیت قرارگاه مجازی کنگره با حضور دکتر زاکانی نماینده محترم مردم قم در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

حاجی زاده عنوان کرد: در روز شنبه 24 آبان از سردیس 12 شهید شاخص استان قم در گلزار شهدای استان رونمایی می شود و همچنین هزاران جلد کتاب با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت در روز یکشنبه 25 آبان بین مراکز فرهنگی قم توزیع می گردد.

وی ادامه داد: روز دوشنبه 26 آبان رونمایی از تابلوهای جدید کوچه ها که به نام شهدا مزین است و همچنین افتتاح بوستان شهید زین الدین را خواهیم داشت و صبح روز سه شنبه طی آیینی در مسجد مقدس جمکران بیش از 30 هزار بسته معیشتی با مشارکت های مردمی و نهادهای انقلابی بین خانواده های نیازمندان توزیع خواهد شد.

رییس ستاد کنگره شهدای استان قم همچنین برگزاری برنامه تلویزیونی دلیرستان با حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت و نیز برگزاری مراسم محدود سی و ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی زین الدین و برادر بزرگوارش مجید در مجتمع امام خامنه ای گلزار شهدا را بخش دیگری از برنامه های آغاز کنگره شهدای استان برشمرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار