دفاع‌پرس بررسی کرد؛

آشوب در «ایالات نامتحده» که مدعی دموکراسی است

با گذشت چندین روز از آشوب‌ گسترده در آمریکا به‌دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوال اصلی این است که این هرج و مرج‌ها چه زمانی در کشوری که مدعی دموکراسی است به پایان می‌رسد یا ادامه خواهد یافت؟
کد خبر: ۴۲۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰ - 09November 2020

آشوب در «ایالات نامتحده» که مدعی دموکراسی استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: از روز سیزدهم آبان‌ماه هر چقدر که به پایان شمارش آراء در انتخابات آمریکا نزدیک شدیم، اعتراضات «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه به نحوه برگزاری انتخابات نیز افزایش یافت.

اعتراضات رئیس‌جمهور آمریکا تا جایی پیش رفت که در روند شمارش آراء در برخی ایالت‌ها هوادارن وی شعار توقف شمارش آراء را سر می‌دادند؛ آن‌ها به شمارش آرای پستی اعتراض داشتند و این سیستم برگزاری انتخابات را مصداق تقلب می‌دانستند؛ در آن سو هواداران بایدن در برخی از ایالت‌ها نیز شعار شمارش آراء تا انتها را سر می‌دادند.

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات تا جایی پیش رفت که تنها یک روز پس از سیزدهم آبان ماه، حامیان ترامپ در حمایت از او به تجمع اعتراضی در برابر مراکز شمارش آرا روی آوردند.

حامیان ترامپ در تجمعات اعتراضی خود در مقابل مراکز شمارش آراء در آریزونا و میشیگان، شعار «شمارش را متوقف کنید» سر دادند و اگر حضور نیرو‌های امنیتی نبود، معترضان به درون مرکز شمارش آراء راه می‌یافتند.

با پیشتازی «جو بایدن»، اعتراضات برای توقف شمارش آراء به ایالت‌های نیویورک، شیکاگو، پورتلند و فیلادلفیا هم رسید و کار تا جایی پیش رفت که پلیس ضمن برخورد با معترضان، ده‌ها نفر را بازداشت کرد؛ در آن سو نکته جالب توجه این بود که حامیان بایدن نیز با حضور در خیابان‌ها بر لزوم حمایت از تمامی آراء و شمارش آن‌ها تاکید کردند.

پس از این اتفاقات وزارت دادگستری آمریکا در پیامی به دادستان‌های ایالت‌های مختلف اعلام کرد که مأموران فدرال مسلح حق دارند، وارد مراکز شمارش رأی شوند.

پس از این اتفاقات نشریه آمریکایی نیوزویک به نقل از یک مقام سابق آمریکا در گزارشی نوشت در صورتی که «دونالد ترامپ» از ترک قدرت در ماه ژانویه خودداری کند سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی از کاخ سفید را خواهد داشت.

با افزایش اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تقلب، مخالفان ترامپ با تجمع در مقابل کاخ سفید پلاکارد‌هایی با شعار «تو اخراجی» و «بازنده» را بر روی فنس‌های این ساختمان نصب کردند.

این اتفاقات تا جایی پیش رفت که هفدهم آبان‌ماه تقریبا تمامی رسانه‌های آمریکا حتی حامیان ترامپ خبر از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را دادند؛ بایدن نیز در پیامی توئیتری نوشت که رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها خواهد بود.

ترامپ نیز با صدور باینیه‌ای ضمن نپذیرفتن پیروزی رقیب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، مدعی شد که بایدن در هیچ ایالتی پیروز نشده و انتخابات فاصله زیادی با پایان دارد؛ رئیس جمهور کنونی آمریکا در توئیتی دیگر نوشت که خودش با ۷۱ میلیون رأی قانونی، پیروز انتخابات شده، اما ناظران آن‌ها اجازه ورود به اتاق‌های شمارش رأی را پیدا نکردند.

در این بین شکایت ستاد انتخاباتی ترامپ به ایالت‌های نیز ادامه داشت؛ «رودی جولیانی» وکیل دونالد ترامپ با اشاره به طرح شکایت‌های متعدد علیه بایدن گفت که پرونده‌های دادخواهی‌های فراوانی را مطرح خواهیم کرد، این مساله به پنسیلوانیا محدود نمی‌شود؛ موارد کوچک و بزرگی هست، اما در نهایت این پرونده قطوری خواهد شد.

در جدیدترین واکنش‌های ستاد ترامپ به پیروزی بایدن در انتخابات، این ستاد به هواداران گفت که آماده باشند تا هرلحظه که لازم شد برای زیر سوال بردن نتایج انتخاباتی آمریکا، به خیابان‌ها بریزند.

اما با گذشت چندین روز از این آشوب‌ها در آمریکا سوال اصلی این است که این هرج و مرج‌ها چه زمانی در کشوری که مدعی دموکراسی است به پایان می‌رسد؛ پاسخ به این سوال مبهم است، زیرا از مدت‌ها پیش این گمانه‌زنی مطرح بود که ترامپ در صورت باخت در انتخابات، در فکر کشاندن نحوه شمارش آرا به محاکم قضایی است، بنابراین زمانی برای پایان به این آشوب نمی‌توان متصور شد.

در پایان با توجه به آخرین واکنش ستاد انتخاباتی ترامپ، باید گفت که هنوز آشوب گسترده در آمریکا آغاز نشده است و روز‌های آتی آبستن حوادث زیادی در آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها