انتخابات ۲۰۲۰ و زمانی برای فهم سیاست/ دوستانی که میخ‌های تابوت ترامپ را می‌کوبند

با وجود گذشت بیش از یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در وضعیتی که هنوز نتیجه قطعی مشخص نیست افرادی که تا چندی قبل «ترامپ» بیشترین میزان همراهی را با آنها داشت در حال ترک وی هستن
کد خبر: ۴۲۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ - 11November 2020

انتخابات ۲۰۲۰ و زمانی برای فهم سیاست/ دوستانی که میخ‌های تابوت ترامپ را می‌کوبندبه گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‎پرس، بیش از یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در آمریکا می‌گذرد و هر چند گفته می‌شود که «جو بایدن» توانسته در این رقابت‌ها پیروز شود، اما نتیجه رسمی آن هنوز مشخص نشده و طرح شکایت از سوی «دونالد ترامپ» نیز موجب شده تا احتمالاتی هر چند ضعیف در خصوص تغییر آرا شکل بگیرد.

در این میان هر چند هنوز ریاست جمهوری «جو بایدن» قطعی نشده، اما افراد زیادی از رهبران و مقامات ارشد کشور‌های مختلف این پیروزی را به وی تبریک گفته‌اند. در میان این افراد کسانی هستند که ترامپ در زمان حضور در کاخ سفید بیشترین همراهی را با آن‌ها داشت و حتی با آن‌ها نوعی رابطه دوستانه شخصی نیز برقرار کرده بود.

از جمله این افراد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که ترامپ به نوعی تمام «حیثیت سیاسی» خود را به پای او ریخته بود، اما نتانیاهو اولین میخ را به تابوت ترامپ کوبید.

واقعیت آن است که در طول تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا شاید هیچ رئیس جمهوری به اندازه «دونالد ترامپ» به صهیونیست‌ها امتیاز نداده بود. ترامپ در چهار سالی که ریاست جمهوری را در آمریکا بر عهده داشت، امتیازات فراوانی را به صهیونیست‌ها ارائه کرد که در تاریخ رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده بی سابقه بود. از همین روی، وی انتظار داشت که دست کم در ازای این حمایت‌ها، نتانیاهو را در صفِ حامیان خود در جریان انتخابات و پس از آن، ببیند؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد.

در همین رابطه روزنامه رأی الیوم در مطلبی با اشاره به خشم دونالد ترامپ از عدم حمایت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آورده است: ترامپ از خیانت نتانیاهو و عدم حمایتش در انتخابات آمریکا بسیار خشمگین و از اقداماتی که در کمک به نتانیاهو انجام داده، سخت پشیمان است.

این رسانه می‌نویسد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هر آنچه که لازم بود به اسرائیلی‌ها داد از مجبور کردن برخی اعراب برای سازش با تل آویو گرفته تا قطع کمک‌های مالی آژانس کمک رسانی به فلسطینی‌ها (آن روا) با هدف گرسنه نگه داشتن و تحقیر آن‌ها و در پایان هم الحاق قدس و بلندی‌های جولان و معامله قرن؛ ترامپ در ازای همه خدماتی که به صهیونیست‌ها و نتانیاهو کرده بود؛ جز قدرنشناسی و خالی کردن پشت وی در لحظات سرنوشت ساز انتخابات نصیبش نشد.

رأی الیوم آورده است: پایگاه‌های خبری و روزنامه‌های اسرائیلی این روز‌ها به صراحت از ناامید شدن ترامپ از نتانیاهو که وی را متحدی راهبردی می‌پنداشت، سخن می‌گویند که یک اظهار نظر هم در حمایت از وی و حزبش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان نکرد و سکوت کامل پیشه کرده است. ترامپ احساس می‌کند که نتانیاهو به وی خیانت کرده و ترجیح داده است که سیاست بی طرفی اتخاذ کند.

اما دومین میخ را به تابوت ترامپ کسی کوبید که از وی با عنوان «ترامپ انگلیس» یاد می‌شود.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که در زمان حضورش در ساختمان شماره ۱۰ داونینیگ استرایت (دفتر نخست وزیری) دوستی گسترده‌ای با ترامپ داشته شب گذشته با بایدن تماس گرفته و پیروزی او را در انتخابات تبریک گفته است.

این دو نفر (ترامپ و جانسون) خصیصه‌های فردی و سیاسی فراوانی را به اشتراک دارند و در سال‌های گذشته دستکم دو هدف مهم مشترک نیز داشتند؛ یکی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و دومی توافق تجاری میان انگلیس و آمریکا.

ترامپ نقش زیادی در به قدرت رسیدن جانسون داشت و حتی با انتقاد‌های خود از «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس، مسیر را برای به قدرت رسیدن جانسون هموار کرده بود. برای مثال ترامپ در زمان نخست وزیری «می» گفته بود: از بوریس جانسون خوشم می‌آید. فکر می‌کنم که بوریس برگزیت را درست می‌کند. خیلی‌ها می‌گویند جانسون، فرد متفاوتی است.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر سال ۲۰۱۸ خود به انگلیس به روزنامه «سان» گفته بود که گمان می‌کنم وی (جانسون) نماینده‌ای عالی برای کشور شما است. فکر می‌کنم که وی نخست وزیر بزرگی خواهد شد و آنچه را لازم است، دارد. اما با این وجود جانسون اکنون پشت ترامپ را خالی کرده است.

نفر سومی که ترامپ را در میانه میدان تنها گذاشته «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است.

ترامپ در خصوص رابطه خود با اردوغان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی در تابستان سال جاری در این زمینه گفته بود که: من رابطه دوستانه‌ای با اردوغان دارم. شدت این دوستی به حدی بود که حتی خرید سیستم موشکی روسی اس -۴۰۰ از سوی ترکیه در سال گذشته نیز روابط اردوغان و ترامپ را دچار خلل نکرد.

این در حالی است که بر اساس قانون موسوم به کاتسا (CAATSA)، دولت آمریکا موظف به وضع تحریم علیه کشور‌هایی است که از روسیه تجهیزات دفاعی خریداری می‌کنند. با وجود این، ترامپ به رغم درخواست‌های متعدد از سوی کنگره و تهدید‌های مقامات وزارت امور خارجه علیه ترکیه، از این کار خودداری کرد.

حتی اردوغان با استفاده از رابطه شخصی خود با ترامپ مانع تحریم و جریمه «هالک بانک» شده بود. با چنین پیشینه دوستی، اما اردوغان روز گذشته پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تبریک گفت و خواستار مناسبات نزدیک‌تر آمریکا و ترکیه شد.

پیام تبریک اردوغان سه روز پس از پیروزی بایدن منتشر می‌شود که به اعتقاد صاحب‌نظران نشان‌دهنده مناسبات نزدیک رئیس‌جمهوری ترکیه با دونالد ترامپ است.

درسی که سیاست به ترامپ داد

با رقم خوردن چنین تحولاتی از سوی نزدیک‌ترین افراد به ترامپ شاید اکنون وی بهتر از چهار سال قبل معنای سیاست را می‌داند.

این پشت کردن‌ها شاید بتواند به ترامپ این پیام را منتقل کند که دوستی و نزدیکی‌هایی که در چهار سال گذشته شاهد آن بوده برای شخص وی نبوده بلکه برای مقام ریاست جمهوری آمریکا بوده است و خود ترامپ به شخصه جایگاه چندانی در جهان ندارد.

اگر نتیجه انتخابات آمریکا به همین شکل فعلی پیش برود و بایدن برنده انتخابات باشد که دوستان دیروز ترامپ چیزی را از دست نداده‌اند، اما اگر وی بتواند در دعوای انتخاباتی با بایدن پیروز شده و برای چهار سال دیگر نیز در کاخ سفید باشد آنگاه باید دید رابطه ترامپ با این «نارفیقان» چگونه خواهد بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها