یادداشت/

روحیه جهادی مدافعان سلامت متاثر از فرهنگ دفاع مقدس

با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از جوانان با روحیه جهادی و از خودگذشتگی به کمک هموطنان آسیب دیده از کرونا شتافتند و مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس، شهدایی را نیز تقدیم کردند که این ایثار و فداکاری نشان دهنده، تاثیرپذیری از فرهنگ دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۲۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ - 12November 2020

لزوم تبیین چرایی دفاع مقدس برای جوانان

گروه استان‌های دفاع‌پرس - عصمت دهقانی؛ به اطراف خویش که می‌نگریم، خالق متعال تمامی موجودات را مجهز به نوعی وسیله دفاعی آفریده است؛ پرواز پرندگان، چنگال و دندان تیز درندگان، قدرت شنای آبزیان، پوشش حلزون، خار در بوته گل، نیش زنبور و هزاران مثال دیگر نمونه‌هایی از مجهز شدن موجودات در مقابله با دشمنان و خطرات احتمالی است. این آمادگی دفاعی ضمن در امان ماندن موجودات از آسیب‌ها، نوعی امنیت پیشگیرانه را نیز برای آنها فراهم می‌سازد؛ انسان که اشرف مخلوقات است از این قاعده مستثنی نیست میل به دفاع و کسب آمادگی در برابر حملات احتمالی دشمنان در فطرت او وجود دارد و یکی از دلایل تشکیل اجتماعات انسانی، ایجاد روستاها، شهرها کشورها و مرزبندی‌های جغرافیایی همین امر است.

علاوه بر نیاز فطری به دفاع و مقابله با دشمن، عشق و علاقه به وطن و خانواده و تلاش برای حفظ جان عزیزان و حفظ ناموس، میل و ضرورت دفاع را بیشتر و بیشتر می‌کند.

در دین مبین اسلام جهاد از فرایض، محسوب می‌شود  و در آیات معتددی از قرآن به مقابله با دشمن متجاوز و دفاع از حق تا پای جان اشاره شده و همچنین این دین الهی، از پیروان خود می‌خواهد از نظر توانایی‌هایی گوناگون چنان خود را آماده کنند که دشمن حتی فکر تجاوز را به ذهن خود راه ندهد؛ به‌عنوان مثال در آیه 60 سوره انفال آمده است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ»ۚ

و شما در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر آنان مطلع نیستید و خدا بر آنها آگاه است.

سیره پیشوایان دین در ایجاد قدرت بازدارندگی

سبک مدیریت و سیره بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهد که آنان برای مقابله با دشمن از هیچ فرصتی غافل نبودند و همواره برای حفظ  ارزش‌های دینی، جان، مال و نوامیس خویش و امت، با بالا بردن آمادگی دفاعی رزمندگان و جبهه اسلام تلاش می‌کردند و در این خصوص احادیث و روایات فراوانی نقل شده است؛ از جمله روایت شده است که در ایام جنگ حنین به پیامبر(ص) خبر دادند که سلاح تازه و موثری در یمن اختراع شده است. پیامبر(ص) فورا کسانی را به یمن فرستاد تا آن سلاح را برای ارتش اسلام تهیه کنند. اگر در احادیث و روایات اسلامی، به حضور در مسابقات اسب دوانی و تیراندازی تاکید شده و از خانواده‌ها خواسته شده این دو ورزش را به فرزندان خویش آموزش بدهند، نشان دهنده اهمیت آمادگی برای مقابله با دشمنان است.

لزوم تبیین چرایی مقاومت ملت ایران در مقابله با دشمن بعثی برای جوانان

امروز که دشمنان ما با تمام توان سعی در کم رنگ جلوه دادن دستاوردهای ارزشمند دوران طلایی دفاع مقدس دارند، چهل سالگی دفاع مقدس فرصت مغتنمی برای بازگویی و بازخوانی اوراق زرین و وزین تاریخ دفاع مقدس و واکاوی لزوم مقاومت در برابر دشمن از ابعاد مختلف و همچنین دستاوردهای آن دوران طلایی، برای همگان بویژه نسل جوان است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سلطه این انقلاب را مانعی برای رسیدن به اهداف خود در منطقه‌ی خاورمیانه می‌دانست و از طرفی پیش‌بینی صدور این انقلاب اسلامی و  مردمی، به سایر کشورها، لرزه بر اندام سردمداران کاخ سفید و هم پیمانانشان انداخت و عوامل بسیار دیگری باعث شد، استکبار جهانی ‌به سر کردگی آمریکا برای براندازی این نظام نوپا توطئه‌های فراوانی را طراحی كند و به مرحله اجرا در بیاورد. یكی از این توطئه‌ها، تحریک و ترغیب کشور عراق به حمله نظامی به خاک جمهوری اسلامی ایران بود كه با از خودگذشتگی‌ها و دفاع قهرمانانه نیروهای مسلح و مردم ایران، نقش بر آب شد و متجاوزان از خاک وطن بیرون رانده شدند. جوانان غیور، مستعد و متدین با استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس عرصه‌های گوناگون به پیشرفت، استقلال و اقتدار در تمامی زمینه‌های دفاعی دست یابد.

در چهل سالگی دفاع مقدس به خود می‌بالیم که مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ملت فهیم و بصیر این کشور با پیروی از کلام وحی، با زعامت رهبری حکیم و فرزانه و با شعور سیاسی آمیخته با معرفت، با تقویت توان نظامی، دفاعی، اقتصادی، امنیتی اطلاعاتی و رسانه‌ای، با تمام توان در برابر هرگونه حربه دشمن، خویش را مقاومتر از گذشته نموده و در پیمودن مسیر هر روز قوی‌تر از دیروز با صلابت، گام‌هایشان را برمی‌دارند.

نیروهای مسلح ایران اكنون در ردیف قوی‌ترین ارتش‌های دنیا قرار گرفته‌اند كه با استفاده از روش‌های استاندارد بین‌المللی و شیوه‌های انحصاری به ویژه در سال‌های اخیر با وجود شدت تحریم‌های ناعادلانه، تولیدات متنوعی از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز دفاعی را عرضه كرده‌اند که این خود نیز ناشی از اتکا به توان داخلی و تجربیات به دست آمده از دوران دفاع مقدس است.

در سال‌جاری با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از جوانان با روحیه جهادی و از خود گذشتگی به کمک هموطنان آسیب دیده از کرونا شتافتند و مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس، شهدایی را نیز تقدیم کردند که این ایثار و از خود گذشتگی نیز نشان دهنده، تاثیرپذیری از فرهنگ دفاع مقدس است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار