دیپلمات آمریکایی:

لزوم اصلاح برجام یک خواسته فراحزبی در واشنگتن است

یک دیپلمات آمریکایی گفته که آمریکا بدون اصلاح برجام به این توافق هسته‌ای بازنخواهد گشت و این یک خواسته فراحزبی در واشنگتن است.
کد خبر: ۴۲۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸ - 12November 2020

لزوم اصلاح برجام یک خواسته فراحزبی در واشنگتن استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا که به منطقه غرب آسیا سفر کرده روز پنجشنبه گفت در آمریکا اعضای دو حزب آمریکا برجام را بدون تغییر نخواهند پذیرفت.

آبرامز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری امارات گفت: «فکر می‌کنم از جانب ایالات متحده هیچ تمایلی برای بازگشت به برجام بدون تغییر یا اصلاح آن وجود ندارد. فکر می‌کنم در این خصوص یک موضع فراحزبی در آمریکا وجود دارد.»

وی اضافه کرد: «حتی اگر کسی این توافق را  در سال ۲۰۱۵ دوست داشت، دیگر این مسئله در سال ۲۰۲۱ کارآیی ندارد و لازم است تغییراتی [در توافق] اعمال شوند. بنابراین، فکر می‌کنم مسئله مثل روز اول نیست.»

آبرامز در ادامه با بیان این ادعا که فشار حداکثری علیه ایران کارساز بوده گفت: «اگر از این اهرم فشار استفاده شود می‌توان آنها را به پذیرش کارهایی مانند تغییر رفتارهایشان در منطقه، در زمینه موشکی و در زمینه برنامه هسته‌ای واداشت. اینکه بدون استفاده از این اهرم فشار آن را دور بیندازیم، غم‌انگیز خواهد بود.»

مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای جداگانه با خبرگزاری آسوشیتدپرس هم مدعی شد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری احتمالی «جو بایدن» هم ادامه خواهد داشت.

وی گفت تحریم‌هایی که به بهانه‌های نقض حقوق بشر، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای علیه ایران وضع شده‌اند ادامه خواهد داشت.

«علیرضا میریوسفی»، یکی از سخنگوهای ایران در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادعاهای آبرامز را رد کرد.

وی به آسوشیتدپرس گفت: «سیاست فشار حداکثری و تحریم علیه ایران شکست خورده است.» میریوسفی اضافه کرد: «تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از این سیاست فاسد، بی‌نتیجه است و تنها به انزوای بیشتر آمریکا در مجامع بین‌المللی منجر خواهد شد.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

برآوردهای رسانه‌های آمریکا حاکی است ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری مغلوب رقیبش «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات شده است.

با این حال، او از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده و گفته قصد دارد با طرح شکایت‌هایی نتیجه انتخابات را در برخی ایالت‌ها به چالش بکشد. او ابراز اطمینان کرده که برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

با این حال، تا به حال دست‌کم دو دادگاه شکایت‌های تیم ترامپ در خصوص بروز تخلف یا تقلب در انتخابات را رد کرده‌اند.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار