پدر طب سنتی ایران تاکید کرد؛

لزوم تعامل طب سنتی و مدرن برای پاسخگویی به نیاز‌های بشر

حسین خیراندیش، ضمن تأکید بر ضرورت تعامل فراوان بین طب سنتی و مدرن، اظهار کرد: اگر این تعامل به صورت غیرمتعصبانه و با تکیه بر اصول ویژه خود انجام شود، منجر به ایجاد طب سومی خواهد شد که نیاز‌های بشر را به سرعت تأمین می‌کند.
کد خبر: ۴۲۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶ - 14November 2020

لزوم تعامل طب سنتی و مدرن برای پاسخگویی به نیاز‌های بشربه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، نشست خبری حسین خیراندیش، کارشناس طب سنتی ایرانی امروز شنبه، ۲۴ آذرماه با هدف معرفی طب سنتی و تشریح دستاورد‌های آن در درمان ویروس کرونا در محل ساختمان سجاد آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) برگزار شد.

خیراندیش طی سخنانی در این نشست خبری با بیان اینکه کشور‌های جهان در مواجهه با ویروس کرونا غافلگیر شده‌اند، گفت: ایران و دیگر کشور‌ها در ابتدا پذیرای موج اول این بیماری شده و امروز نیز درگیر موج دوم آن هستند.

وی ادامه داد: مشابه علائمی که این ویروس در بدن انسان پدید می‌آورد، در مقاطع مختلف تاریخی مشاهده شده و علائمی شبیه به این پدیده در دنیا وجود داشته است که در طب سنتی نیز از آن به عنوان شرایط، پدیده و آب و هوای وبایی یاد می‌شود.

خیراندیش بیان کرد: مجموعه علائمی که از این بیماری در منابع طب سنتی همچون قانون ابن سینا و ذخیره خوارزمشاهی تعریف شده است، با مجموعه علائمی که امروز به تدریج در منابع طب کلاسیک کشف می‌شود، سازکاری دارد.

وی گفت: ما می‌توانیم با استنباط از منابع طب سنتی و پدیده‌هایی که شبیه به این بیماری در تاریخ اتفاق افتاده است، راه‌های درمانی آن را اقتباس و برای مردم تجویز کنیم. البته امروز یکی از وظایفی که طب سنتی دارد، این است که دارو‌های خود را به‌روز کند و آن‌ها را متناسب با شرایط اقلیمی، طبیعی، زیستی، سبک زندگی، خواب و بیداری مردم سازگار کند تا بتواند داروی پیشنهادی خود را ارائه دهد.

خیراندیش با بیان اینکه جمعیت بزرگی در جهان از سازمان بهداشت جهانی گرفته تا کادر درمانی در داخل کشور سرگرم مقابله با این پدیده هستند، افزود: مسئله مبارزه کادر درمان با این ویروس منحوس در داخل کشور از زمان جنگ تحمیلی تاکنون سابقه نداشته است و در این مسیر نیز متأسفانه جمعی از کارکنان زحمتکش عرصه درمان را که از آن‌ها با عنوان شهدای مدافع سلامت یاد می‌شود، از دست دادیم.

وی با اشاره به درخواست وزیر بهداشت از طب سنتی برای همراهی و همکاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، اظهار کرد: البته در نقاط دیگر جهان نیز این کار انجام شد و بسیاری از کشور‌ها مانند چین از طب سنتی خود برای این موضوع استفاده کرده و می‌کنند.

خیراندیش در ادامه افزود: با توجه به ظرفیت‌‎های فراوانی که کشور ما در زمینه طب سنتی دارد، می‌توانیم ادعا کنیم که در این زمینه حتی از کشور چین نیز توانمندتر است؛ بنابراین با توجه به این توانمندی می‌توانیم از ظرفیت طب سنتی خود برای تأمین نیاز‌های مردم در مواجهه با بیماری کرونا بهره‌گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه طب سنتی در برابر بیماری کرونا شامل سه بخش دارو، رفتار و سبک زندگی است، گفت: دارو‌های این برنامه شامل طیفی از دارو‌ها می‌شود که اگر به درستی از آن استفاده کنیم، به درمان خواهیم رسید. البته انتظار مردم این است که یک داروی خاص به ایشان معرفی شود و این مسئله نیز به خاطر عادتی است که طب کلاسیک به آن‌ها داده است.

خیراندیش با اشاره به اینکه براساس طب سنتی، خداوند متعال برای هر بیماری هزاران دارو آفریده است، ادامه داد: ارائه طیف دارو‌ها با توجه شرایط اقلیمی افراد، طبقه جنسی ایشان و موقعیت جغرافیایی آن‌ها ارائه می‌شود که در نقاط مختلف با یکدیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه برداشت ما این است که ویروس کرونا با زمینه سردی وارد بدن شده و مخاطبان سردمزاج را درگیر می‌کند، افزود: هر اندامی که گرمی طبیعی داشته باشد، از پذیرش و صدمه این بیماری مصون است و اینکه علائم متفاوتی از این بیماری در افراد مشاهده می‌شود، به خاطر اختلاف زمینه‌ای بیمار است.

خیراندیش با اشاره به اینکه افراد مختلف باید گرمای بدن خود را حفظ کنند، گفت: حتی افراد گرم‌مزاجی که در مقاطعی از زندگی خود در معرض سردی خوراکی، سردی استرس، سردی هوایی و سردی غذایی باشند، در این مقطع استعداد پذیرش کرونا را دارند.

وی با بیان اینکه برای درمان کرونا طیفی از گرمی‌ها تجویز می‌شود، تصریح کرد: در این زمینه مجموعه دارو‌های درمانی ارائه شده از سوی طب سنتی در مقاطع مختلف به کار می‌آید. البته ممکن است سرعت درمان در این مسیر پایین یا بالا باشد، اما در نهایت کارساز خواهد بود.

خیراندیش با اشاره به همکاری خوب معاونت داروی وزارت بهداشت در رابطه با طب سنتی، بیان کرد: تحقیقات فراوانی بر روی برخی از دارو‌های طب سنتی از سوی مراکز علمی انجام شده و حتی برخی از این دارو‌ها نیز مجوز ثبت، تولید و توزیع کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز با موج عظیمی از گسترش توسعه ویروس کرونا در جامعه مواجه هستیم، افزود: در این زمینه، دارو‌هایی که ارائه می‌دهیم، باید طبق دیدگاه عمومی و برای تمامی مردم درنظر گرفته شود تا همگان بتوانند از آن به خوبی استفاده کنند.

خیراندیش در رابطه با رفتار اجتماعی در مواجهه با کرونا نیز با اشاره به توصیه‌های طب کلاسیک در مورد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها، گفت: طب سنتی به رفتار اجتماعی در این زمینه توجه ویژه‌ای دارد. یکی از این نکات بسیار مهم در مورد رفتار اجتماعی، موضوع قوی‌سازی و ایمنی بدن است که متأسفانه رفتار نادرست مردم در فصول گرم و سرد سال باعث ضعف بدن شده و موجبات ایجاد بیماری را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم نقاط سردسیر دارای بدن قوی‌تری نسبت به نقاط مردم گرم‌سیر هستند، افزود: در فصول سرد سال باید طوری عمل کنیم که دمای داخل خانه بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد بوده و از آن بیشتر نشود تا بتوانیم بدن خود را قوی و ایمن کنیم.

خیراندیش با اشاره به اینکه اصل دوم در رفتار‌های زندگی، رعایت زمان خوابیدن است ساعت ۲۲ تا ۲۳، اظهار کرد: خواب روزانه موجب اختلال گوارشی و کاهش ایمنی بدن می‌شود. همچنین، غذای کم، به موقع و به اندازه همراه با پَر نمک قبل و بعد از غذا موجب افزایش ایمنی و قوی شدن بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه حذف شدن حجامت، مردم را مستعد پذیرش بیماری‎ها کرده است، تصریح کرد: حجامت کردن برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار مهم و ضروری است. همچنین، در رابطه با تب ناشی از بیکاری کرونا نیز مجموعه گرمی‌های ضدعفونی‌کننده مانند نمک، نعنا و سیاه دانه ترکیب شده با عسل توصیه می‌شود. اختلال بویایی ناشی از این بیماری را نیز می‌توان با استنشاق عسل‌آب نمکی مرتفع کرد و از بین برد.

خیراندیش در رابطه با مقابله با بیماری آنفولانزا که بیشتر در این ایام شیوع پیدا می‎‌کند نیز اظهار کرد: پوشش سر و تن و شانه در زمان انتقال از گرما به سرما یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

خیراندیش در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در رابطه با تأیید علمی توصیه‌های طب سنتی در مورد بیماری کرونا، با اشاره به اینکه مجموعه توصیه‌های طب سنتی متکی به تجربیات چند هزار ساله است که به این روش‌ها اعتماد می‌کنیم، گفت: طب سنتی روش ویژه خود را دارد و حدود ۳۵ سال است که نسخه‌های طب سنتی اجرا شده و تجربه کافی را دارد.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی در این میان به روز شدن دارو‌ها و تجویزات طب سنتی با توجه به شرایط روز است، تصریح کرد: برخی از نسخه‌های طب سنتی از کانال آزمایش عبور کرده و تثبیت شده است. البته اگر بخواهیم تمامی نسخه‌ها را به ورطه آزمایش بگذاریم، فرصتی ۲۰ ساله لازم دارد که ۱۰ تا ۲۰ هزار نسخه آزمایش شود.

خیراندیش در رابطه با نحوه تعامل بین طب سنتی و طب مدرن امروزی نیز ضمن تأکید بر ضرورت تعامل فراوان بین طب سنتی و مدرن، اظهار کرد: اگر این تعامل به صورت غیرمتعصبانه و با تکیه بر اصول ویژه خود انجام شود، منجر به ایجاد طب سومی خواهد شد که نیاز‌های بشر را به سرعت تأمین می‌کند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها