دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دستاورد سفر وزیر دفاع عراق به ایران/ همکاری دفاعی «تهران-بغداد» ضامن امنیت منطقه است

دیدار‌های وزیر دفاع عراق و مقامات نظامی کشورمان و همچنین اظهارات طرفین نشان می‌دهد که عراق بر توانایی دفاعی جمهوری اسلامی ایران واقف بوده و از آن‌سو ایران همچون گذشته آماده همکاری با کشور دوست و همسایه است.
کد خبر: ۴۲۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱ - 16November 2020

مهمترین ظرفیت همکاری دفاعی ایران و عراق/گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سید احمد رضا علوی؛ گروه تروریستی داعش سال ۱۳۹۳ پس از اشغال مناطقی از سوریه، بر اساس اهداف از پیش تعیین شده‌ در راستای اشغال عراق، وارد خاک این کشور شد؛ داعشی‌ها ۲۰ خرداد ماه همان سال با اشغال موصل به‌عنوان دومین استان پرجمعیت عراق و پیشروی به‌سوی استان‌های دیگر این کشور، همگان را در بهت و حیرت فرو بردند.

در این زمان بود که دولت وقت عراق به‌سوی آمریکا دست یاری دراز کرد، اما با پاسخ منفی این کشور روبرو شد؛ در واقع آمریکایی‌ها که درخواست کمک عراق را رد کردند، منتظر بودند تا عراق سقوط کند.

نکته جالب در عدم کمک آمریکایی‌ها به عراق این بود که آمریکایی‌ها براساس توافق‌نامه راهبردی – امنیتی خود با عراق متعهد به دفاع از این کشور بودند، اما در آن شرایط دشوار با بهانه‌جویی و پیش شرط گذاشتن از انجام هرگونه اقدامی برای کمک به عراق سرباز زدند.

آمریکایی‌ها در آن شرایط حساس حتی قرارداد فروش هواپیمای جنگی به عراق را نیز متوقف کردند و حتی پس از درخواست مقامات عراقی برای بمباران مواضع داعش که به‌سمت بغداد پیشروی می‌کردند، اهمیتی قائل نشدند.

در این شرایط حساس، جمهوری اسلامی ایران وارد میدان شد تا بتواند جلوی جنایت تروریست‌ها را بگیرد؛ در واقع زمانی‌که عراقی‌ها از کمک کشور‌هایی همچون آمریکا ناامید شدند، رو به جمهوری اسلامی ایران آوردند و ایران که مشتاق کمک به برادران عراقی بود، در تصمیمش مبنی بر یاری عراقی‌ها درنگ نکرد.

براساس نظر بسیاری از تحلیلگران به‌طور قطع می‌توان گفت که اگر حضور میدانی و به‌موقع فرماندهان و مستشاران ایرانی از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی در طول جنگ با داعش بویژه در روز‌های نخست نبود، باید بغداد و اربیل را از دست رفته می‌پنداشتیم.

مصاحبه‌های «مسعود بارزانی» در خصوص نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از سقوط شهر اربیل، سند محکمی بر کمک‌های بدون چشم‌داشت کشورمان به کشور دوست و همسایه عراق است؛ بارزانی در چند مصاحبه با اشاره به کمک‌های به موقع شهید حاج قاسم سلیمانی، تاکید کرد که اگر کمک‌های ایران نبود، اربیل سقوط می‌کرد.

اکنون با گذشت چندین سال از نابودی تروریست‌های تکفیری در عراق و آمیخته شدن خون شهدای ایرانی و عراقی، «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق برای تحکیم ارتباطات دفاعی وارد کشورمان شد؛ ورود این مقام عراقی نوید همکاری‌های فی مابین گسترده‌ای را در زمینه دفاعی می‌دهد.

شنبه بیست‌وچهارم آبان ماه امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع کشورمان در دیدار با وزیر دفاع عراق با تاکید بر اینکه ملت‌های ایران و عراق از خون قهرمانان خود نخواهند گذشت، گفت که رفتار‌های قدرت‌های بزرگ و در راس آن‌ها شیطان بزرگ آمریکا نشان داد، طرح‌های طولانی مدتی را برای ناامن‌سازی منطقه طراحی کرده‌اند.

دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز گذشته در دیدار با «جمعه عناد سعدون» تاکید کرد که ایران با هرگونه مولفه ناامنی که بخواهد آرامش مردم ایران و عراق را بر هم زند با قاطعیت برخورد خواهد کرد؛ وزیر دفاع عراق نیز طی سخنانی با قدردانی از حمایت و کمک‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران در دفع شر تروریسم از کشور عراق بر تقویت و گسترش روابط ایران و عراق به‌ویژه در حوزه‌های نظامی و امنیتی تاکید کرد و گفت که هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

همچنین روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در حاشیه دیدار با وزیر دفاع عراق از تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق خبر داد و گفت که با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال گسترش مجدد تروریست‌ها در منطقه هستند، همکاری دفاعی ایران و عراق موجب ایجاد امنیت مناسب‌تری برای کشور عراق خواهد شد؛ «جمعه عناد سعدون» نیز در حاشیه این دیدار با بیان اینکه ایران در صنایع دفاعی پیشرفت چشمگیری داشته است، تاکید کرد که عراق این اختیار را دارد که تعیین کند از چه کشوری سلاح بخرد یا نخرد و ما در این زمینه از هیچ‌کسی اجازه نمی‌گیریم.

دیدار‌های وزیر دفاع عراق با مقامات نظامی کشورمان و همچنین اظهارات طرفین نشان می‌دهد که عراق بر توانایی دفاعی جمهوری اسلامی ایران واقف بوده و مصمم است همکاری دفاعی با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد؛ از آن‌سو کشورمان نیز همچون گذشته آماده همکاری با کشور دوست و همسایه است.

در پایان این نکته نیز قابل ذکر بوده که عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌تواند مهمترین ظرفیت برای همکاری‌های دفاعی و امنیتی فی مابین تهران و بغداد باشد؛ همکاری‌های دفاعی و امنیتی که قطعا در سایه نقشه‌های شوم دشمنان، ضامن امنیت منطقه غرب آسیا خواهد بود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها