انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد و موسسه خانه کتاب

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات هم‌زمان با دومین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی در سرای اهل قلم برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ - 16November 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم با تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار داشت: تمامی کشور‌ها برای توسعه زیرساخت‌های خود توجه به رسانه‌ها و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی را در اولویت قرار داده‌اند.

وی افزود: کتاب به عنوان رسانه‌ای مانا نقش مهمی در تسهیم تجربه‌های زندگی مردم و افزایش خلاقیت و ابتکارات دارد. در شرایط شیوع کرونا نیز بهترین مونس «کتاب» است و می‌تواند نقش به سزایی در سلامت روان جامعه داشته باشد.

نریمانی با تأکید بر ضرورت انتقال مفاهیم ایثار و شهادت و فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب، گفت: سال گذشته جشنواره «سرخ‌نگاران؛ کتاب سال ایثار» برگزار شد که در این جشنواره چهار هزار عنوان کتاب مورد بررسی قرار گرفت. آموزش نویسندگان نوقلم یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره بود و طبق تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا می‌رسد دومین جشنواره سرخ‌نگاران با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات برگزار می‌شود.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: همچنین طی این تفاهم‌نامه قرار است در زمینه برپایی مسابقات کتاب‌خوانی همکاری داشته باشیم و مسابقاتی را برای رده‌های مختلف سنی و اقشار مختلف جامعه بر اساس آثار حوزه دفاع مقدس نشر شاهد برگزار کنیم. همکاری در برپایی نمایشگاه‌های متعدد ملی و بین‌المللی و افزایش ترجمه آثار حوزه دفاع مقدس برای گسترش گفتمان بین‌المللی فرهنگ ایثار، از دیگر مفاد این قرارداد است.

ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات نیز در این مراسم اظهار کرد: وظیفه اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختن به موضوع فرهنگ و تقویت و گسترش مصداق مهم آن است. از آنجا که در آموزه‌های ما بارزترین مصداق فرهنگ، «ایثار و شهادت» است، قطعاً یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه همکاری با اشاره به بازدیدی که چندی پیش از اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته است، گفت: بسیاری از فعالیت‌های این اداره کل با موسسه خانه کتاب و ادبیات مشابه است. بنابراین، زمینه‌های همکاری بسیاری میان این دو نهاد وجود دارد. زیبنده نیست که سازمان‌ها و نهاد‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل کنند و باید برای دست‌یابی به نتایج ارزشمند همکاری و هم‌افزایی داشته باشیم.

دهقانکار دفاع مقدس را همچون اقیانوسی از تجربه‌ها و مفاهیم ارزشمند دانست و تأکید کرد: هرچند تاکنون در نهاد‌های فرهنگی کار‌های ارزشمندی انجام‌شده است، اما به‌تناسب این فرهنگ عظیم دفاع مقدس، به نظر می‌رسد که هنوز در ساحل این اقیانوس قدم می‌زنیم. مقام معظم رهبری از دفاع مقدس به عنوان «گنج» یاد کرده‌اند و هرقدر بتوانیم بهره بیشتری از این گنج ببریم، بیشتر توانسته‌ایم جامعه خود را در مسیر سعادت قرار دهیم.

در پایان این برنامه تفاهم‌نامه همکاری میان خانه کتاب و ادبیات ایران و اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضای طرفین رسید.

گفتنی است «برگزاری دوره‌های آموزشی برای نویسندگان نوقلم در حوزه ایثار و شهادت»، «برگزاری نمایشگاه و فروشگاه ملی و بین‌المللی کتاب در حوزه ایثار و شهادت»، «مشارکت در ترجمه کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت»، «همکاری در برگزاری کتاب سال حوزه ایثار و شهادت»، «ارائه تخفیفات ویژه در خصوص هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطح ملی و بین‌المللی» و «ایجاد امکان ظرفیت‌های فرهنگی موسسه برای استفاده فرهنگی بنیاد» از مفاد این تفاهم‌نامه همکاری است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار