دفاع‌پرس بررسی کرد؛

وجه اشتراک سیاست دولت‌های آمریکا در قبال تجاوز سعودی‌ها به یمن

بسیاری از تحلیلگران، براساس اظهارنظر‌های بایدن درخصوص عربستان، سیاست وی را متضاد با سیاست‌های ترامپ در قبال تجاوز سعودی‌ها به یمن می‌دانند اما دولت‌های اوباما، ترامپ و شاید بایدن یک وجه اشتراک در این باره با یکدیگر دارند.
کد خبر: ۴۲۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۶ - 17November 2020

وجه اشتراک سیاست دولت‌های آمریکا در قبال تجاوز سعودی‌ها به یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: این روز‌ها یکی از سوالات مطرح شده در حوزه بین‌الملل، رویکرد سیاست خارجی «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها پس از پیروزی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

یکی از موضوعات مهم سیاست خارجی آمریکا نیز نگاه و رویکرد این کشور به منطقه غرب آسیا است، اما اگر بخواهیم جزء به جزء به این موضوع بپردازیم، باید گفت که یکی از این جزئیات، نگاه دولت بایدن در تجاوز عربستان سعودی به یمن و حمایت از سعودی‌ها در این جنگ است.

بسیاری از تحلیلگران، براساس اظهارنظر‌های بایدن درخصوص عربستان، سیاست وی را متضاد با سیاست‌های ترامپ در قبال تجاوز سعودی‌ها به یمن می‌دانند، زیرا نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ در جریان کمپین انتخاباتی خود بار‌ها اعلام کرد که رژیم آل سعود را بازخواست خواهد کرد.

اما آیا به راستی رویکرد بایدن در قبال تجاوز عربستان به یمن و کمک به سعودی‌ها با ترامپ متفاوت است؟؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که در تاریخ ۲۵ مارس سال ۲۰۱۵ همزمان با تجاوز ائتلاف سعودی‌ها به کشور یمن، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بود و در آن روز‌ها بایدن نیز در سمت معاون رئیس‌جمهور در کاخ سفید فعالیت می‌کرد، بنابراین می‌توان گفت که نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ چندان هم ناراضی از تجاوز سعودی‌ها به یمن نبوده است.

یک سوال دیگر نیز مطرح است که چرا آمریکایی‌ها عزم‌شان را در کمک به سعودی‌ها در تجاوز به یمن جزم کرده‌اند؟؛ پاسخ این سوال نیز دو کلمه است؛ «امنیت اسرائیل».

از همان ابتدا تجاوز به یمن با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی شروع شد؛ اظهار نظر‌های مقامات آمریکایی نیز گویای همین رویکرد آن‌هاست؛ در یکی از این اظهارات، «کلی کرافت» نماینده آمریکا در شورای امنیت اعلام کرد که جز با برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی، صلح در یمن و منطقه محقق نخواهد شد.

در پایان باید گفت که شاید در ظاهر رفتار دولت بایدن با دولت ترامپ در سیاست خارجی و تاکیدا تجاوز سعودی‌ها فرق کند، اما در کلیات تفاوتی در سیاست هر دو دولت وجود ندارد، زیرا امنیت رژیم صهیونیستی وجه اشتراک سیاست دولت‌های بایدن و ترامپ است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار