به گزارش دفاعپرس از رشت، «حسن حبیبی» رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان گیلان و مدرس دانشگاه امروز (دوشنبه) با بیان اینکه بسیج فرهنگیان به دنبال این است که حتی در شرایط همهگیری کرونا، ضمن رعایت مقررات بهداشتی به کمک معلمان برود، اظهار داشت: باید مقوله مهم و راهبردی پرورش و آموزش کمترین صدمه را ببیند؛ یکی از آسیبهای جدی و فراگیر ناشی از بیماری کرونا، اخلال در روند پرورش و آموزش رسمی کشور است که هماکنون گریبانگیر معلمان، کادر مدرسه، دانش آموزان و اولیاء شده است و در آینده پیامدهای ناخوشایند و جبرانناپذیر خواهد داشت.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان علاوه بر افزایش احتمال آسیبهای فکری، شخصیتی و اخلاقی کودکان به خاطر ورود و دسترسی به فضای مجازی و اینترنت و ناتوانی اقتصادی خانوادههای موارد زیر را بهعنوان پیامدهای جبرانناپذیر دانست و تصریح کرد: اختلال در زندگی خانوادگی و امور شخصی معلمان به دلیل وقتگذاری چندبرابری در آموزش مجازی مشکلات جسمی و کاهش نشاط و شادابی معلمان در اثر سبک آموزش مجازی و ادامهدار بودن آن تنزّل کیفیت آموزش و پرورش نسل جوان به خاطر قطع ارتباط چهره به چهره میان معلم و دانش آموزان در اثر عدم امکان حضور منظم و مؤثر دانشآموزان در مدرسه دانست.
وی، آموزش و پرورش را بزرگترین نهاد تربیتی دانست و تأکید کرد: باید در قبال مسئولیت اجتماعی که داریم توان خود را در جهت کمک به بزرگترین نهاد تربیتی یعنی آموزش و پرورش به کار گیریم.
حبیبی افزود: آموزش هرچند با جدیت در حال انجام است، ولی در زمینه تربیتی دغدغههای فراوانی وجود دارد و اهداف تربیتی در کنار آموزش تحقق پیدا میکند.
وی با تأکید بر اینکه امروز باید بخش عمدهای از فعالیتهایمان را در حوزه تربیتی معطوف کنیم، خاطرنشان کرد: آسیبهای کرونا و شرایط جامعه در نسل جدید آتی نشان داده میشود، عقبافتادگی است که در حوزه پرورشی وجود دارد؛ مقطعی که معاونت پرورشی را حذف و دوباره راهاندازی کردند.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان گیلان به نقش مهم مردم اشاره کرد و متذکر شد: کارکرد همهجانبه مردم بسیار مهم است، اگر حل مسائل کشور را فقط با رویکرد حاکمیتی دنبال کنیم، محقق نمیشود و حل این مسایل با رویکرد مردمی امکانپذیر خواهد بود.
وی با اشاره به نقش مشارکت معلمان و گروههای جهادی در امر آموزش و پرورش، خواستار گستردگی مشارکت معلمان و گروههای جهادی شد و افزود: باید زمینه مشارکت اقشار جامعه بهویژه اولیاء و والدین را فراهم کنیم؛ گروههای جهادی فرهنگیان با رویکرد جهاد آموزشی، آموزش و پرورش نونهالان و جوانان را در مناطق محروم دنبال خواهند کرد و اگر یک دانش آموز بنا به هر دلیل از تحصیل محروم بماند، همه ما مسئولیم؛ گرچه در سامانه «شاد» و بستههای آموزشی تلاش زیادی شده است.
حبیبی با بیان اینکه قطعاً مسئولین و مردم، قدردان روحیه جهادی و نقشآفرینی معلمان در این شرایط خواهند بود، تصریح کرد: کاری که امروز معلمان در نظام تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی انجام میدهند، بینظیر است. در این شرایط به نوعی کار معلمان شبانهروزی است، بخشی از زمان برای تولید محتوا، بخشی برای ارائه محتوا، قسمتی برای بررسی تکالیف دانشآموزان و بخشی از زمان را هم باید پاسخگوی سوالات آنها باشند. باید مسئولین ذیربط و همه مردم قدردان زحمات معلمان باشند و معلمان عزیز هم باید با اعتمادی که جامعه به قشر فرهیخته معلمان دارند، همه استعدادها و خلاقیتهای فردی و سازمانی را در جهت آموزش و تعلیم دانش آموزان بکار گیرند و از آنجایی که محصلین معلممحورند، همه معلمان باید علاوه بر رشته تحصیلیشان، بهعنوان یک مربی پرورشی ایفای نقش کنند.
انتهای پیام/