چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه 1

مهدیه مشهد میعادگاه مردم با شهدا

مهدیه مشهد در دوران دفاع مقدس، یکی از مکان‌هایی بوده که در برگزاری مراسم تشییع پیکر مطهر شهدا نقش محوری داشته است.
کد خبر: ۴۲۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ - 17November 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به­‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از 9/5 درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، 308256 نفر بسیجی را به یگان­‌های رزم اعزام کرد و یگان­‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در 98 عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این کار پژوهشی تحت عنوان جغرافیای دفاع مقدس مشهد به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد صورت گرفته است.

مهدیه

مجتمع «مهدیه مشهد» در خیابان امام رضا (ع)، یکی از خیابان‌های قدیمی و اصلی شهر و در جنوب حرم مطهر رضوی، حدفاصل میدان بیت‌المقدس تا چهارراه دانش، واقع شده است.

مهدیه مشهد در دوران دفاع مقدس، یکی از مکان‌هایی بوده که در برگزاری مراسم تشییع پیکر مطهر شهدا نقش محوری داشته است.

پیکرهای مطهر شهدا، پس از انتقال از خطوط مقدم جبهه به معراج شهدا و وداع خانواده، به مهدیه منتقل می‌شدند و مراسم تشییع، با حضور باشکوه امت شهیدپرور مشهد از این مکان آغاز و شرکت‌کنندگان در این مراسم با عبور از خیابان امام رضا (ع) و میدان بیت‌المقدس، وارد حرم مطهر رضوی شده و پس از طواف، پیکر شهدا برای خاک‌سپاری به بهشت ثامن‌الائمه (ع)، بهشت رضا (ع)، خواجه اباصلت، خواجه‌ربیع و شهرستان‌ها (زادگاه شهدا) انتقال داده می‌شدند.

پس از پایان دفاع مقدس نیز مهدیه مشهد، سرآغاز مراسم تشییع شهدای تفحص شده دفاع مقدس، شهدای مرزبانی و جانبازان شهید است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها