چهل سالگی سرو/ راوی دفاع مقدس در گفت‎وگو با دفاع پرس عنوان کرد:

همبستگی مردم کردستان عراق با ایران، عامل اصلی موفقیت عملیات ظفر/ رزمندگان جان مردم کردستان عراق را از گزند بعثی‌ها حفظ کردند

علی پیراسته گفت: وقتی رزمندگان اسلام رسماً موفق به ورود به منطقه کردستان عراق شدند، مردم کردستان عراق برای ارتباط‎گیری بهتر و صمیمانه‎تر با رزمندگان ایرانی، گویش مخصوص خود را کنار گذاشته و تلاش داشتند تا با استفاده از گویش کرمانجی، با رزمندگان ایرانی که از قوچان، شیروان و اسفراین به مناطق عملیاتی آمده بودند، ارتباط بگیرند.
کد خبر: ۴۲۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ - 18November 2020

«علی پیراسته» راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، به مناسبت 28 آبان، سالروز آغاز عملیات نامنظم ظفر 4، به تشریح این عملیات پرداخت و اظهار داشت: زمانی که رزمندگان اسلام توانستند با عملیات ظفر تا عمق 250 کیلومتری خاک عراق پیشروی کنند، خُرمال و حلبچه به کنترل نیروهای ما درآمد و توانستیم به دروازه‎های اربیل برسیم.

وی افزود: این توفیقات همه از نتایج ثانویه عملیات رمضان بود و در واقع می‎توان گفت که عملیات رمضان راه رزمندگان اسلام را برای دستیابی به شهرهای بزرگ شمال عراق هموار کرد و توانستیم بخش زیادی از تمرکز لجستیک عراق را از مناطق عملیاتی جنوب ازبین برده و دشمن را در دوجبهه درگیر کنیم.

این راوی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در جریان عملیات ظفر، ما به جاده‎ای دسترسی پیدا کردیم که بعدتر معلوم شد شاهراه ترانزینی صادرات عراق به ترکیه است و مسدودسازی این راه تجاری، ضربه مهلکی به رژیم بعث وارد کرد.

وی ادامه داد: اگرچه پیشروی‎های درخشانی در جریان سلسله عملیات‎‎های تهاجمی ما حاصل شد اما باید اذعان کرد که این پیشروی ما منجر به کاسته‎شدن از تمرکز نیروهای عملیاتی ایران بر خطوط جنوب شد و تلخ‎کامی وقایع ناگواری همچون جریانات فاو، شیرینی پیروزی‎های متوالی ما در شمال عراق را به کاممان تلخ کرد.

علی پیراسته ضمن اشاره به بافت جمعیتی کردنشین استان دیهوک به عنوان منطقه عملیات ظفر 4، گفت: اگرچه ما بیش از هزارسال است که با عراق همزیستی جغرافیایی و مراودات عقیدتی داریم اما صدام حسین توانسته بود با تبلیغات سوء، موضوعاتی چون عرب و عجم بودن را دوباره زنده کند و نام ایرانی را همسان با مجوس (آتش‌پرست) ترویج دهد.

وی تصریح کرد: شاید باور نکنید اما در بعضی مناطق عملیاتی، پس از اینکه فتح و پیروزی بدست می‎آوردیم، اهالی منطقه و مردم عراق با مشاهده نمازخواندن ما تعجب می‎کردند.

راوی حماسه‎های هشت سال دفاع مقدس، رفتار مهربانانه ملت کرد عراق در جریان عملیات ظفر را نشانه همبستگی فرهنگی میان دوملت ایران و مردم کردستان عراق خواند و ابراز داشت: موضوعی که از ابتدا مشخص بود، این بود که بارزانی با بعثی مشکل داشت و از فشارهای ظالمانه این رژیم به مردم آزاده کردستان عراق به ستوه آمده بود؛ لذا اگرچه از آغاز پیروزی انقلاب در بعضی موضع‎گیری‎هایش از جنبش ضدانقلابی دموکرات‎های استان کردستان حمایت کرده بود اما با شروع رسمی جنگ، هیچ‎گاه از حمایت و همراهی با رزمندگان ایرانی دریغ نکرد.

وی تأکید کرد: وجود دشمن مشترک (بعثی‎ها) باعث شد تا همبستگی عمیقی میان ما و ملت کردستان عراق ایجاد شود؛ تا جایی که در بعضی از مناطق عملیاتی، پس از خط‎شکنی نیروهای ایرانی، اهالی روستاهای کردنشین عراق به استقبال ما می‎آمدند و با ذبح حیواناتشان، از رزمندگان پذیرایی می‎کردند.

علی پیراسته در انتها با بیان خاطره جالبی از عملیات ظفر گفت: به یاد دارم که وقتی رزمندگان اسلام رسماً موفق به ورود به منطقه کردستان عراق شدند و در راه فتح اربیل قرار گرفتند، ملت کردستان عراق برای ارتباط‎گیری بهتر و صمیمانه‎تر با رزمندگان ایرانی، گویش مخصوص خود را کنار گذاشته و تلاش داشتند تا با استفاده از گویش کرمانجی، با رزمندگان ایرانی که از قوچان، شیروان و اسفراین به مناطق عملیاتی آمده بودند، ارتباط بگیرند.

در عملیات‌ غرور آفرین ظفر 4 كه‌ در شمار سلسله‌ عملیات‌های‌ نامنظم‌ ظفر در عمق‌ جبهه‌ شمالی‌ دشمن بعثی‌ و با هدف‌ انهدام‌ تأسیسات‌ نظامی‌- اقتصادی‌ عراق‌ صورت‌ گرفت، نیروهای‌ خودی‌ با رمز «یا رسول‌ الله(ص)» به‌ مقر لشكر119 پیاده‌ ارتش‌ عراق‌ مستقر در شهر دیهوك‌ حمله‌ برده‌ و توانستند با مسدودسازی راه‌ ترانزیتی‌ عراق‌ به تركیه، 10 پایگاه‌ حفاظتی‌ این‌ مسیر را منهدم‌ ساخته‌ و 400 كشته‌ و زخمی‌ از دشمن‌ بر جای‌ گذارند. این عملیات در 28 آیان سال 1366 و در عمق 250 کیلومتری استان دیهوک عراق با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار