دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابله با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه

مقامات ارشد نظامی دو کشور ایران و عراق بر گسترش همکاری‌های دفاعی و مقابله با طرح نوین تروریستی آمریکا در منطقه تأکید کردند.
کد خبر: ۴۲۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹ - 19November 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ «عناد سعدون» وزیر دفاع جمهوری عراق روز (شنبه 24 آبان) در صدر یک هیأت نظامی بلندپایه به کشورمان سفر و با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد.

در این دیدارها که با هدف گسترش مناسبات دفاعی و نظامی میان دو کشور انجام و در آن به مسائلی چون مقابله با تروریسم، استقرار امنیت در منطقه، تبیین راه‌های جلوگیری از بی‌ثباتی در منطقه و بهره‌گیری از تجارب ارزنده و توانمندی‌های فناورانه جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی پرداخته شد، فرماندهان نیروی هوایی، نیروی دریایی، پدافند هوایی و هوانیروز جمهوری عراق با همتایان خود در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند که در ذیل به موارد مطروحه در این دیدارها اشاره می‌شود.

تدوین سند همکاری دفاعی ایران و عراق/ تهران نیازهای دفاعی بغداد را تأمین می‌کند

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در حاشیه دیدار با وزیر دفاع عراق در جمع خبرنگاران، با اشاره به مناسبات گسترده و اشتراکات تاریخی دو کشور اظهار داشت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به‌عنوان دو کشور همسایه و برادر ارتباطات و علائق طولانی‌مدتی را داشته‌اند که در سفر‌های گذشته بحث‌های زیادی در این رابطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: وزیر دفاع و فرماندهان نیرو‌های دریایی، هوایی، پدافند هوایی و برخی دیگر از فرماندهان عراق به کشورمان آمدند و درباره نحوه توسعه و تعمیق همکاری‌های دفاعی و نظامی بحث و بررسی صورت گرفته است.

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابه با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به برنامه هیئت نظامی بلندپایه عراقی در سفر به ایران گفت: دوستان ما بازدید‌هایی از نمایشگاه صنایع دفاعی داشته و همچنین ملاقات‌هایی با فرماندهان همتراز در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.

سرلشکر باقری اضافه کرد: در این دیدار در خصوص مباحث مرتبط با صنایع دفاعی و امنیت مرز‌های مشترک دو کشور و موضوعات مرتبط با همکاری و تبادل تجربه‌ها، رزمایش‌های نظامی مشترک و مسائل آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ان‌شاءالله این همکاری‌ها توسعه خواهد یافت.

وی افزود: هدف از انجام این دیدار، توسعه و تعمیق امنیت در هر دو کشور ایران و عراق است؛ البته کشور عراق طی سال‌های اخیر با توطئه‌های متعددی مواجه بوده است؛ مسئله داعش موضوعی بود که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد و رزمندگان جمهوری اسلامی ایران و مستشاران ما در کنار رزمندگان عراقی حضور پیدا کردند و ما شهدای گرانقدری را در این راه تقدیم کردیم که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در همین مسیر به شهادت رسید؛ اکنون هم که آمریکایی‌ها به دنبال گسترش مجدد تروریست‌ها در منطقه هستند، این همکاری‌ها موجب ایجاد امنیت مناسب‌تری برای کشور عراق خواهد شد.

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابه با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح عنوان کرد: تاکنون در همه زمینه‌ها بحث‌های گوناگونی داشته‌ایم و خواهیم داشت؛ همچنین دو کشور سندی را آماده کرده‌اند که مراحل آخر را می‌گذراند و در آینده‌ای نزدیک به امضا خواهد رسید.

سردار باقری گفت: ما در گذشته همکاری‌هایی در حوزه دفاعی و تجهیزاتی داشتیم و در این رابطه قرارداد‌هایی را نیز منعقد و اجرا کردیم و محصولاتی را که کشور عراق نیاز داشته، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: همچنین همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و مستشاری فراوانی با عراق داشتیم و در این رابطه مباحثی صورت گرفت که هر زمان طرف عراقی احساس نیاز و ضرورت کند، ما در کنار برادران‌مان هستیم و خواهیم بود که مقدمات آن فراهم شده است و قرار شد به تناسب وضعیت و مناطق مورد نیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد.

پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت دفاعی/ برای همکاری دفاعی با ایران از کسی اجازه نمی‌گیریم

«جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق امروز در حاشیه دیدار با سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دیروز از نمایشگاه صنایع دفاعی ایران دیدن کردیم و شاهد دستاورد‌های قابل استفاده ایران در حوزه بودیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایع دفاعی پیشرفت‌ها و دستاورد‌های بسیار خوبی داشته است که همه آن‌ها می‌تواند برای عراق مورد استفاده باشد.

عناد سعدون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لغو تحریم تسلیحاتی ایران و امکان خرید سلاح از ایران باعث این سفر شده است؟ گفت: عراق این اختیار را دارد که تعیین کند از چه کشوری سلاح بخرد یا نخرد و کشوری مستقل است. ما در این زمینه از هیچ‌کسی اجازه نمی‌گیریم.

وزیر دفاع عراق همچنین با اشاره به مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نبرد با تروریسم داعش در عراق، از این اقدام ایران تجلیل کرد.

وی ادامه داد: در آینده نیز بر اساس شرایط و نیاز کشورمان حتماً در حوزه دفاعی همکاری‌هایمان را با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.

این مقام ارشد عراقی خاطرنشان کرد: در سفر به تهران برخی پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه دفاعی و نظامی را مشاهده کردیم و می‌توانیم از این توانمندی‌ها برای تقویت بنیه دفاعی خود بهره ببریم.

عناد سعدون گفت: کمک مستشاری ایران در عملیات ضدتروریسم داعش برای ما بسیار تعیین‌کننده و کارساز بود و ما در این زمینه روابطی دوستانه و برادرانه داشتیم.

وزیر دفاع عراق با اشاره به مشترکات عمیق، دیرینه و تاریخی دو ملت ایران و عراق تأکید کرد: همکاری دو کشور راهبردی است و تداوم خواهد داشت.

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابه با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه

امیر حاتمی: آماده تأمین نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح عراق هستیم

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دیدار با «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع جمهوری عراق با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محور مقاومت بویژه شهیدان سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس اظهار داشت: این دو فرمانده حق بزرگی بر گردن ملت‌های ایران و عراق و منطقه و بشریت دارند و رزمندگان محور مقاومت و ملت‌های ایران و عراق از خون قهرمانان خود نخواهند گذشت.

امیر حاتمی با بیان اینکه امروز عراق از امینت بهتری نسبت به گذشته برخوردار است گفت: از روند سیاسی و ثبات و امنیت عراق و تمامیت ارضی کشور برادر همسیه مان کماکان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

وزیر دفاع گفت: در استقرار امنیت در منطقه همکاری‌های خوبی بین دو کشور ایران و عراق در جریان مبارزه با تروریسم برقرار بوده است و آن را الگوی مناسبی ارزیابی می‌کنیم و توسعه و آبادانی عراق را لازمه استقرار ثبات و امنیت در آن کشور می‌دانیم و برای مشارکت در بازسازی و توسعه عراق آماده ایم.

امیر حاتمی گفت: اراده سیاسی رهبران دو کشور ایران و عراق در بالاترین سطح برای تعمیق روابط گسترده وجود دارد.

وزیر دفاع تصریح کرد: ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه محدود به سال‌ها و دهه‌های اخیر نبوده؛ بلکه این شرایط متاسفانه در سده‌های گذشته کمابیش بوده و همه‌ی آن‌ها ناشی از دخالت بیگانگان و قدرت‌های استعمارگر و مستکبر بوده و امروز منطقه، شرایط بسیار حساس و دشواری را سپری می‌کند.

امیر حاتمی گفت: چنانچه مقاومت ملت، نیرو‌های مسلح و دولت عراق و سوریه در مقابل متجاوزین و تروریست‌های جنایتکار نبود چه بسا منطقه وضعیت نا معلوم و خطرناکی داشت.

وی گفت: رفتار‌های قدرت‌های بزرگ و در راس آن‌ها شیطان بزرگ آمریکا نشان داد طرح‌های طولانی مدتی را برای نا امن سازی منطقه طراحی کرده‌اند.

امیر حاتمی تصریح کرد: معتقدیم که کشور‌های منطقه باید خود، امنیت منطقه را تامین و مدیریت کنند و تا زمانی که نیرو‌های فرامنطقه‌ای حضور و دخالت داشته باشند دستیابی به ثبات و صلح امکان پذیر نخواهد بود.

وزیر دفاع خاطرنشان ساخت: در این بین روندی که اخیراً شدت بیشتری به خود گرفته روابط پنهانی برخی دولت‌ها با رژیم صهیونیستی است آشکار شده است و آن را خیانت به تمام ملت‌های مسلمان می‌دانیم.

امیر حاتمی در ادامه گفت: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان که ماحصل تحریم‌های ظالمانه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است این آمادگی را دارد تا برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح عراق را تامین و برآورده کند.

جمعه عناد سعدون وزیر دفاع جمهوری عراق در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران به عنوان کشور دوست، برادر و همسایه اظهار داشت: نخستین هدف ما در این سفر تحکیم و تقویت روابط دو کشور و هدف دیگر مان که با جمعی از فرماند‌های عالی رتبه نیرو‌های مسلح عراق در ایران حضور پیدا کرده‌ایم آشنایی با دستاورد‌های علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران و کسب تجارب ارزنده در حوزه دفاعی است.

وی تصریح کرد: در تلاشیم در سایه تبادلات دو جانبه ایران و عراق توانمندی‌های نیرو‌های مسلح عراق برای مبارزه و نابودی تروریسمی که همچنان ریشه‌های آن در منطقه فعال هستند را تقویت کنیم و بر این اساس تا نابودی کامل آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

جمعه عناد سعدون گفت: افتخار می‌کنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستیم داعش را در عراق شکست دهیم و ملت عراق هرگز کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برای بیرون راندن و شکست داعش را فراموش نخواهند کرد و همواره قدردان جمهوری اسلامی ایران برای کمک و حمایت‌های بی دریغ برادرانه از ملت و دولت عراق هستیم.

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابه با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه

دریادار تنگسیری: آماده هر نوع همکاری نظامی با نیروی دریایی ارتش عراق هستیم

 شامگاه (یکشنبه) سرلشکر احمد جاسم المعارج فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق با حضور در مقر ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه در تهران با دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار و پیرامون مسائل و تحولات منطقه و راهکار‌های ارتقای همکاری‌های فی مابین برای تقویت امنیت پایدار منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

در این دیدار، دریادار تنگسیری ضمن خوش‌آمدگویی به فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق، کشور و ملت عراق را دوست و برادر ایران خواند و اظهار داشت: همکاری نیرو‌های مسلح و مردمی دو کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری و سیاست‌های سلطه گرانه قدرت‌های استکباری فرامنطقه‌ای دستاورد‌های خوبی در پی داشته است و ما برای تقویت توانمندی‌های دفاعی و امنیتی موجود در این عرصه، آماده هرنوع همکاری در موضوعات نظامی با نیروی دریایی ارتش عراق هستیم.

در ادامه سرلشکر احمد جاسم المعارج نیز با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه‌ها برای دیدار با دریادار تنگسیری از هرگونه همکاری در زمینه نظامی از سوی ایران استقبال کرد.

وی همچنین اذعان داشت: با توجه به سفر‌هایی که به کشور‌های اروپایی و بازدید از صنایع نظامی آنان داشته است می‌توان گفت کشور ایران در مقایسه با آن کشور‌ها در زمینه نظامی هیچ چیزی کم ندارد و در زمره کشور‌های پیشرفته به شمار می‌آید.

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابه با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه

همکاری نیروی هوایی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم

در ادامه دیدار‌های هیئت عالی‌رتبه نظامی عراق با همتایان خود در کشورمان، سرلشکر خلبان «شهاب جاهد علی» فرمانده نیروی هوایی عراق و سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر دیدار و در خصوص زمینه‌های همکاری دوجانبه و هم‌افزایی منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

در این دیدار طرفین با تأکید بر وجود زمینه‌های همکاری مشترک عملیاتی، فنی، تعمیر و نگهداری سامانه‌های پروازی باسرنشین و بدون سرنشین و آموزش نیروی انسانی، بر تعامل سازنده دوسویه تأکید کردند.

همکاری و هم‌افزایی عملیاتی در مبارزه با تروریست‌های تکفیری و سایر نیرو‌های تهدیدکننده‌ی امنیت پایدار دو کشور از دیگر محور‌های مطرح شده در دیدار فرمانده نهاجا با فرمانده نیروی هوایی عراق بود.

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابه با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه

اعلام آمادگی دانشگاه پدافند هوایی ارتش برای آموزش دانشجویان عراقی

سرلشکر ستاد «معن زید ابراهیم علوان» فرمانده پدافند هوایی کشور عراق با حضور در ستاد نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار امیر صباحی‌فرد با تأکید بر تعامل بین دو کشور در تأمین امنیت هوافضای منطقه اظهار داشت: با ظرفیت دفاعی، که در کشور ایران و کشور دوست و همسایه ما، عراق وجود دارد و با توجه به وجود ظرفیت‌های مناسب انسانی، آموزشی و زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه‌ی تخصصی علوم پدافند هوایی، پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه خاتم الانبیاء (ص) می‌تواند نخستین گام این تعامل باشد.

وی تصریح کرد: با همکاری دو کشور دوستِ و همسایه ایران و عراق امنیت آسمان منطقه به خوبی تأمین می‌شود و همکاری با کشور‌های همسایه در تأمین امنیت منطقه از راهبرد‌های جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین از آمادگی این نیرو در جهت تجهیز و تقویت سامانه‌های پدافند هوایی کشور عراق خبر داد و گفت: ایران می‌تواند شبکه‌ی یکپارچه پدافند هوایی مشترک با عراق داشته باشد و ما می‌توانیم در جهت تقویت شبکه‌ی راداری عراق کمک کنیم.

فرمانده پدافند هوایی عراق نیز در این دیدار عنوان کرد: ما از همکاری و تعاملات نظامی بین دو کشور در تأمین امنیت هوایی استقبال می‌کنیم و خواستار افزایش همکاری‌های فنی، اطلاعاتی و عملیاتی بیشتر جهت تأمین امنیت هوافضای دو کشور هستیم.

گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق/ مقابه با طرح تروریستی جدید آمریکا در منطقه
فرمانده هوانیروز ارتش: آماده ساخت بالگرد مشترک بین ایران و عراق هستیم

امیر سرتیپ دوم یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش در نشست با سرلشکر «سمیر زکی‌حسین» فرمانده هوانیروز ارتش عراق با گرامی‌داشت یاد و خاطر شهدای مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو‌مهدی المهندس، اظهار داشت: در گذشته ملاقاتی با فرمانده سابق هوانیروز عراق داشتیم، بخشی از توانمندی‌های راهبردی هوانیروز ارتش ایران را در معرض دید آنها قرار دادیم و مقرر شد که همکاری های دو جانبه‌ای را داشته باشیم.

وی با اشاره به روابط و تعاملات پیشین با هوانیروز ارتش عراق گفت: از فرمانده جدید هوانیروز ارتش عراق می‌خواهیم با توجه به انتخاب وزیر جدید دفاع عراق و البته با در نظر گرفتن توافقات گذشته تلاش بیشتری برای اجرای توافقات داشته باشند.

امیر قربانی در ادامه از آمادگی هوانیروز ارتش ایران جهت برگزاری رزمایش مشترک در یکی از مناطق مرزی مورد توافق خبر داد و گفت: همچنین آمادگی داریم سندی را برای گسترش همکاری‌ها به امضا برسانیم.

وی همچنین گفت: در حوزه امدادرسانی به آسیب‌دیدگان مرزنشین که در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند، آمادگی کامل داریم.

فرمانده هوانیروز ارتش گفت: آمادگی داریم که همانند کشورهای پیشرفته کار ساخت بالگرد مشترک میان دو کشور ایران و عراق را آغاز کنیم.

تلاش ایران برای از بین بردن داعش را فراموش نمی‌کنیم/ فرمانده‌ای به شجاعت و تواضع سردار سلیمانی ندیده‌ام

سرلشکر ستاد «سمیر زکی حسین» فرمانده هوانیروز ارتش عراق عصر امروز (یکشنبه) در دیدار با امیر سرتیپ دوم یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر گذشته خود به ایران و بازدید از توانمندی‌های دفاعی کشومان اظهار داشت: پیشرفت‌های ایران بسیار خوب است و من نسبت به گذشته واقعا شگفت زده شدم، قدرت تسلیحاتی ایران شگفت‌آور است و ایران برای ما به عنوان کشور دوست و برادر باعث افتخار است.

وی ادامه داد: اینکه برادران ایرانی اینگونه در صنایع دفاعی پیشرفت داشته‌اند و به سطح بسیار بالایی رسیده‌اند برای ما موجب امیدواری است.

فرمانده هوانیروز ارتش عراق گفت: سفر گذشته من به ایران زمانی بود که شهرهای عراق به دست داعش سقوط می‌کرد و برادران ایرانی در زمینه مبارزه با داعش واقعا به ما کمک کردند و این بزرگواری ایرانی‌ها هیچ وقت فراموش نمی‌شود.

سرلشکر زکی حسین گفت: ایران و عراق باهم مشترکات بسیاری دارند و این مشترکات نشاندهنده سطح بالای روابط دو ملت است.

وی با اشاره به اقدامات گسترده سردار شهید سلیمانی در مقابله با داعش گفت: من تاکنون فرمانده‌ای در این سطح و با این تواضع و شجاعت و فروتنی ندیده‌ام و باید بگوئیم که تنها ایرانی ها این شهید و فرمانده بزرگ را از دست نداده‌اند بلکه ما عراقی‌ها هم برادر و فرماندهی بزرگ را در کنار شهید ابو مهدی مهندس را از دست داده‌ایم.

فرمانده هوانیروز ارتش عراق گفت: گسترش روابط و همکاری‌ها مورد نظر ماست ما می‌خواهیم سطح تعاملات بیشتر از قبل باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ما هیچ‌گاه کمک‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم، زیرا برادران ما در ایران جانشان را در راه کمک به ملت ما از دست دادند.

بنا بر این گزارش، در این دیدارها فرماندهان ارتش عراق بر نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی در شکل‌گیری امنیت و ثبات منطقه تأکید داشتند و همچنین از فعالیت‌های مؤثر جبهه مقاومت در برابر تروریست‌های تکفیری طی پنج سال گذشته و نجات کشورهای سوریه و عراق از دست اندازی تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا قدردانی کردند.

مقامات نظامی دو کشور در این دیدارها بر گسترش روابط و همکاری‌های دفاعی و مقابله با طرح نوین تروریستی آمریکا در منطقه تأکید کردند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها