انگلیس خواستار حمایت آمریکا از برجام شد

وزیر دفاع انگلیس امروز (پنجشنبه) در اظهاراتی خواستار حمایت ایالات متحده آمریکا از برجام و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود شد.
کد خبر: ۴۲۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷ - 19November 2020

انگلیس خواستار حمایت آمریکا از برجام شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «بن والس» وزیر دفاع انگلیس امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز» از ایالات متحده درخواست کرد تا از برجام حمایت کند.

پس از آنکه نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته (چهارشنبه) مدعی شد که کشور‌های اروپایی به تعهدات خود ذیل برجام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران پایبند بوده‌اند، وزیر دفاع انگلیس از ایران درخواست کرد که به تعهدات برجامی خود بازگردد.

اظهارات والس در شرایطی مطرح شده است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته طی یک کنفرانس خبری، با توجه به برخی ادعا‌ها مبنی بر وجود ذرات اورانیوم در مکانی در ایران که به آژانس اعلام نشده، اظهار داشت: «ایران همچنان باید به طور کامل و به سرعت درباره فعالیت‌هایی که در مکان اعلام نشده به آژانس انجام می‌دهد، توضیح دهد تا نگرانی‌ها درباره صحت و کامل بودن توافقات پادمانی برطرف شود. ایران باید اطلاعات موثقی به آژانس ارائه دهد».

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارم شهریور اعلام کردند به توافقی برای تقویت همکاری‌ها و جلب اعتماد متقابل جهت تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن دست پیدا کرده‌اند.

در این بیانیه تصریح شده بود «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.»

بر اساس این بیانیه مقرر شد آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، نداشته باشد.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» - به زعم او - مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

«جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات که رسانه‌ها او را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی کرده‌اند پیشتر گفته که در صورت ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به برجام بازخواهد گشت، اما با وجود این، او از توضیح درباره جزئیات برنامه‌اش برای بازگشت به برجام خودداری کرده است.

آمریکا به طور کامل از افغانستان خارج نخواهد شد

والس در بخشی از این مصاحبه به تصمیم آمریکا درباره خروج از افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر اگر ایالات متحده به صورت یکجانبه از این کشور نیرو‌های خود را خارج کند، با چالش مواجه خواهیم شد و باید یک ائتلاف بزرگتر با یک کشور دیگر به وجود آوریم».

وی سپس در ادامه تأکید کرد که آمریکا تمامی نیرو‌های خود را از افغانستان و عراق خارج نخواهد کرد و بخشی از آن‌ها را در این کشور باقی خواهد گذاشت.

والس در این خصوص توضیح داد: «اساساً، ایالات متحده، تمامی نیرو‌های خود را (از افغانستان) خارج نخواهد کرد و تعدادی از نیرو‌های خود را در عراق و افغانستان باقی خواهد گذاشت. با دولت افغانستان و ایالات متحده گفت‌وگو می‌کنیم تا اطمینان یابیم که همچنان می‌توانیم از افغانستان در مقابل تروریسم محافظت کنیم».

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها