دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شرط امارات برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها/ طرح سناتورها برای جلوگیری از فروش تسلیحات به ابوظبی

اکنون پس از چندین ماه از عادی‌سازی روابط امارات با صهیونیست‌ها، مشخص شده که جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف – ۳۵ آمریکایی، انگیزه اماراتی‌ها برای حضور در این پروژه بوده است.
کد خبر: ۴۲۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۳ - 21November 2020

شرط امارات برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها چه بود؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اواسط شهریور ماه گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در محافل خصوصی موافقت خود را با فروش تسلیحات پیشرفته آمریکایی به امارات متحده اعلام کرده است؛ البته از سوی دیگر، مقام‌های مورد استناد نیویورک تایمز گفتند که اظهارات علنی نتانیاهو صحت ندارند و اینکه او در دیدارش با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از ابراز علنی هرگونه گلایه‌ای درباره قصد واشنگتن برای فروش سلاح به امارات خودداری کرد.

تقریبا دو ماه پس از گزارش نیویورک تایمز، خبرگزاری رویترز گزارش داد که کاخ سفید به کنگره اطلاع داده قصد دارد ۵۰ فروند جنگنده اف - ۳۵ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را به کشور امارات متحده بفروشد.

۱۲ روز پس از گزارش رویتز یعنی بیستم آبان ماه، وزیر امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا فروش تسلیحات پیشرفته به امارات به ارزش ۲۳.۳۷ میلیارد دلار را تصویب کرده است؛ او در خصوص جزئیات فروش این تسلیحات پیشرفته نیز گفت که بسته فروش تسلیحات پیشرفته به امارات شامل ۵۰ فروند هواپیمای اف ۳۵، ۱۸ سیستم هوایی بدون سرنشین MQ-۹ B و تجهیزات مهمات هوا به هوا و هوا به زمین است.

انتقاد سناتورهای آمریکایی به نقش امارات در کشتار غیر نظامیان یمنی

این صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که کمیته‌های امور خارجه مجلس نمایندگان و روابط خارجی سنا آمریکا چندین بار به نقش کشور امارات در کشتار غیر نظامیان یمنی به‌شدت انتقاد کرده بودند.

نکته مهم این است که کمیته‌های امور خارجه مجلس نمایندگان و روابط خارجی سنا آمریکا همچنین می‌توانند، فروش این تسلیحات را بررسی کرده و در نهایت پیش از اعلام رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، آن را رد کنند.

طرح سناتورها برای جلوگیری از فروش تسلیحات به امارات

اکنون «باب منندز» و «کریس مورفی» سناتور‌های دموکرات و «رند پاول» سناتور جمهوری‌خواه قصد دارند تا طرحی قانونی را پیشنهاد دهند که به موجب آن، برنامه دولت ترامپ برای فروش ۲۳.۳۷ میلیارد دلار تسلیحات به امارات متوقف خواهد شد.

این سه سناتور می‌گویند که تعجیل «دونالد ترامپ» برای فروش تسلیحات پیشرفته، فرآیند بررسی معمول در کنگره را دور زده و وزارت خارجه نیز به سوالات درباره ریسک‌های امنیت ملی مرتبط با این قرارداد، پاسخ نمی‌دهد.

سوال مهم این است، در حالیکه ترامپ می‌داند چیزی تا پایان فعالیتش در کاخ سفید باقی نمانده، چرا اینقدر عجولانه در فکر فروش گسترده تسلیحات به امارات است؟

شرط امارات برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

پاسخ سوال را می‌توان در اظهارات اماراتی‌ها جستجو کرد؛ امارات متحده عربی مدعی است که طی توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، شرط کرده که آمریکا در ازای این توافق، جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف - ۳۵ را به ابوظبی بفروشد.

مقامات رژیم صهیونیستی نیز در ابتدا با این بهانه که فروش جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف - ۳۵ می‌تواند برتری هوایی این رژیم را در منطقه تحت‌الشعاع قرار دهد، مخالف فروش این تسلیحات بودند، اما به‌دلیل اهمیت پروژه عادی‌سازی روابط زیر بار اقدام آمریکا رفتند و گلایه‌ای علنی در این باره نداشتند.

ادای دِین ترامپ به صهیونیست‌ها

در واقع دولت ترامپ برای اینکه به مهمترین دستاوردش در سیاست خارجی یعنی پروژه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها خدشه‌ای وارد نشود زیر بار فروش جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف - ۳۵ به امارات رفته و ترامپ می‌خواهد قبل از خروجش از کاخ سفید دِینش را به صهیونیست‌ها ادا کند.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار