تحولات قره‌باغ؛ نیرو‌های ترکیه به زودی راهی جمهوری آذربایجان می‌شوند

پس از اتمام نیرو‌های صلحبان روسیه در منطقه ناگورنو قره باغ به نظر می‌رسد که آرامش در این منطقه به طور کامل برقرار شده است.
کد خبر: ۴۲۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ - 21November 2020

تحولات قره باغ؛ نیرو‌های ترکیه به زودی راهی جمهوری آذربایجان می‌شوندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دور جدید درگیری در میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از سه توافق آتش بس نافرجام در نهایت با امضای چهارمین توافق برای صلح دائم فروکش کرد.

با پایان یافتن درگیری ها، روند دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه بر سر منطقه قره‌باغ همچنان ادامه دارد.

هشدار روسیه درباره تلاش برای کارشکنی در روند صلح

«ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه، ضمن هشدار درباره تلاش‌ها برای کارشکنی در روند صلح قره باغ گفت «تمامی کسانی که در تلاش برای کارشکنی و مانع تراشی در برابر توافق ثلح قره باغ هستند باید بدانند که جایگزین این آتش بس جنگ خواهد بود.»

ورود وزرای خارجه و دفاع روسیه به ارمنستان

«سرگئی لاوروف» و «سرگئی شویگو»، وزرای خارجه و دفاع روسیه، امروز شنبه، یکم آذرماه برای دیدار با مقام‌های ارمنستان و به ویژه «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر این کشور، وارد ایروان شدند.

ورود نیرو‌های ترکیه به جمهوری آذربایجان

«حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه، اعلام کرد به زودی نیرو‌های این کشور که قرار است در عملیات نظارت بر اجرای آتش بس قره باغ به نیرو‌های صلحبان روسیه بپیوندند، وارد جمهوری آذربایجان خواهند شد.

آکار می‌گوید که به محض اتمام آموزش‌های میدانی، این نیرو‌ها به به جمهوری آذربایجان اعزام می‌شوند.

دیدار شویگو و پاشینیان در ایروان

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در ایروان با یکدیگر دیدار کردند؛ شویگو در این دیدار گفت «وظیفه ما جلوگیری از خونریزی در منطقه قره باغ است.»

علی اف: ایران کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان است

روز جمعه و پس از تکمیل شدن استقرار نیرو‌های جمهوری آذربایجان در منطقه «آغدام»، «الهام علی اف» در پیامی خطاب به مردم جمهوری آذربایجان، آزادی این منطقه را تبریک گقت.

علی اف، در این پیام همچنین گفت: ایران کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان است.

در ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان)، سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بیانیه مشترکی در مورد توقف کامل جنگ در قره باغ امضا کردند.

براساس این بیانیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید در موضع خود متوقف شده و تبادل زندانیان را آغاز کنند.

ضمن این که تعدادی از مناطق قره باغ، تحت کنترل باکو قرار گرفته و نیرو‌های حافظ صلح روسیه در امتداد خط تماس و در کریدور «لاچین»، نقطه اتصال قره باغ به ارمنستان مستقر می‌شوند.

درگیری طولانی مدت بین «باکو» و «ایروان» بر سر منطقه مورد مناقشه در ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) به درگیری‌های نظامی تبدیل شد که به زعم طرفین، طرف مقابل آن را آغاز کرده بود.

جنگ ۴۴ روزه سال جاری قره باغ پس از سه توافق آتش بس ناکام در نهایت به امضای توافقی انجامید که هنوز نقض نشده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار