خطر صهیونیسم‌سازی عقلانیت جهان عرب

رژیم صهیونیستی تلاش کرده است تا تفکر و عقلانیت جهان عرب را به سمت سازش و پذیرش حضور خود در منطقه سوق دهد.
کد خبر: ۴۲۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴ - 22November 2020

خطر صهیونیسم‌سازی عقلانیت جهان عرببه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حیدر عید» پژوهشگر و نویسنده فلسطینی در مقاله‌ای در وبسایت عرب۴۸، به بررسی جوانب تازه‌ای از مسأله سازش و پیشگامی امارات و بحرین در این مقوله پرداخته است.

به عقیده حیدر عید، از زمان امضای توافق «کمپ دیوید» تا مرحله سازش و پذیرش بخش کوچکی از فلسطین و واگذاری بخش بزرگی از آن به رژیم اسرائیل، «استعمار شهر‌ک‌نشینی» توانسته تفکر و عقلانیت بخشی از جهان عرب را مقهور خود ساخته و پروژه صهیونیسم‌سازی را در میان تفکرات آن‌ها نهادینه سازد، بنابراین تعجبی ندارد که یک حکومت نفتی الیگارشی در دبی، به استقبال شهرک‌سازی رفته و تولیدات آن‌ها را تبلیغ کند.

این نویسنده فلسطینی در ادامه تأکید کرد که خرید تولیدات شهرک‌‌های صهیونیست‌نشین از سوی امارات، نه تنها با ارزش‌های عربی و ملی‌گرایانه مطابقت ندارد، بلکه با قوانین بین‌المللی که شهرک‌ها را غیر قانوین و شهرک‌سازی را جنایت می‌کند، در تضاد است.

«حیدر عید» افزود: «بنابراین ما وارد مرحله صهیونیسم‌سازی تفکر و عقلانیت عربی شده‌ایم.»

این نویسنده فلسطینی در ادامه نوشت که استقبال دبی از شهرک‌نشینان کرانه باختری و تبلیغ تولیداتشان، چندین مرحله فراتر از بحث سازش است و جامعه فلسطینی و نیروهای هوشیارش باید ضمن تحریم امارات و بازتعریف مفهوم سازش، نبرد خود را در سطح جهان عرب منسجم‌تر کنند. به خصوص اینکه قطار سازش به سودان نیز رسیده و در این کشور شاهد اقدام مسنجم گروهها و احزاب مخالف سازش هستیم و ۳۰ حزب و گروه و نهاد مدنی سودانی ائتلاف «نیروهای مردمی ضد سازش» را تشکیل داده‌اند.

او در ادامه نوشت که شکی نیست که میان بروز و حضور ایدئولوژی سازش در جهان عرب از یک سو و انباشت فساد و سرکوب و جنایت سازمان‌یافته از سوی دیگر روابط در هم تنیده‌ای وجود دارد و این رابطه سهم بالایی در صهیونیسم‌سازی عقلانیت عربی بر عهده دارد.

«حیدر عید» به سخنان سفیر امارات در آمریکا اشاره کرد که در گفت‌و‌گو با روزنامه «یدیعوت احارانوت» مدعی شده بود جوانان کشورهای عربی دیگر مثل سابق اهمیتی به حل بحران فلسطین و اسرائیل یا لزوم تشکیل دو دولتی نمی‌دهند. «حید ر عید» در این باره نوشت که در این‌جا اهمیت جنبش تحریم خود را نشان می‌دهد. از این رو تحریم نه تنها رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار می‌دهد، بلکه اصلی‌ترین نتیجه آن، آزادسازی فکر و عقلانیت اسیر شده جهان عرب است.

این نویسنده فلسطینی در ادامه به مقایسه مبارزات علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی با رژیم اسرائیل پرداخت و نوشت: «پس از اینکه سخنرانی آتشین «جو بایدن» در سال ۱۹۸۶ [که در آن زمان عضو کنگره بود.] را شنیدم که علیه نظام آپارتاید آفریقای جنوبی سخن می‌گفت و خواستار اعمال تحریم علیه این کشور بود، نتوانستم رژیم آفریقای جنوبی و اسرائیل را با یکدیگر مقایسه نکنم و این سؤال را نپرسم که چرا آن‌ها توانستند در نبرد خود پیروز شوند و ما تا این لحظه هیچ موفقیتی ملموسی نداشته‌ایم.»

وی تأکید کرد که تنها راه، مقابله فراگیر فلسطینی و عربی در برابر کشورهای سازشگر و فشار بر دولت جدید آمریکا برای جدی گرفتن مسأله فلسطین و همچنین وجود رهبری ملی و یکپارچه برای هدایت مقاومت مردمی بلند مدت و همزمان تقویت کمپین تحریم و بایکوت اسرائیل برای انزوای این رژیم در سطح جهانی است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار