چهل‌سالگی سرو/ به مناسبت اولین سالگرد سردار «حاجی‌محمدزاده» منتشر شد؛

بالندگی مکتب تاریخ‌نگاری دفاع مقدس در سایه تلاش سردار محمدزاده

از اقدامات ارزشمند سردار «ابراهیم حاجی محمدزاده»، تشکیل گروهی به‌منظور ضبط و ثبت مستندات جنگ به‌صورت زنده، در قالب صوت و تصویر و از دل اتفاقات جنگ و صحنه‌های عملیات‌ها بود که گنجینه ارزشمندی را از آن دوران پرافتخار به یادگار گذاشته است.
کد خبر: ۴۲۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ - 22November 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «ابراهیم حاجی محمدزاده» دوران نوجوانی و جوانی را در مشهد گذراند. بعد از قبولی در دانشگاه، به تهران آمد و در رشته مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت تهران به تحصیل علم مشغول شد.

از همان دوران بغض و کینه نسبت به ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی در وجودش شعله‌ور شد و او را به صف مبارزان علیه ان رژیم منحوس کشاند.

در ابتدا عضو سازمان مجاهدین خلق بود، اما وقتی که متوجه انحراف فکری و عملی این سازمان شد، صف خود را از آنان جدا کرد و این باعث شد که جان وی نیز بخاطر انتقام‌گیری اعضای سازمان از وی به خطر افتد. ازطرف دیگر بخاطر فعالیت‌هایش علیه رژیم، مجبور بود مخفیانه برای مدتی به زندگی و مبارزات خود ادامه دهد تا اینکه توسط ساواک دستگیر شد.

وی حتی در زندان نیز دست از پرده‌برداری از نیات شوم سازمان منافقین برنداشت و به همین خاطر توسط عناصر سازمان در زندان، بار‌ها مورد اذیت و آزار قرار گرفت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وی جزو موسسین و شورای فرماندهی سپاه بود و دفتر سیاسی سپاه به اعتبار وی تاسیس شد. از جمله ابتکارات مهم و بنیادین وی که ناشی از دید بالا و آینده‌نگر وی بود، راه‌اندازی بخش جنگ در دل دفتر سیاسی سپاه بود که بعد‌ها به مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ و سپس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تغییر نام داد.

وی معتقد بود: «بالاخره جنگ تمام می‌شود و معلوم هم نیست ما بعد از جنگ باشیم، یا نباشیم. چه کسی می‌خواهد تاریخ جنگ را بنویسد.»

بنابراین یکی از اقدامات ارزشمند او تشکیل گروهی به منظور ضبط و ثبت مستندات جنگ به صورت زنده، در قالب صوت و تصویر و از دل اتفاقات جنگ و صحنه‌های عملیات‌ها بود که گنجینه ارزشمندی را از آن دوران پرافتخار به منظور تحقیق و تفحص علاقمندان به هشت سال دفاع مقدس به یادگار گذاشته است و به همین خاطر است که سردار سرلشکر «سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم ختم او می‌گوید: «امروز مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مجموعه سپاه پاسداران، میراث گرانبهائی است که از آن مرحوم به جای مانده و صد‌ها راوی از دفاع مقدس تربیت کرده است.»

از جمله اقدامات ماندگار دیگر وی تدوین و چاپ بولتنی به نام «رویداد‌ها و تحلیل‌ها» بود که با بررسی حوادث سیاسی و امنیتی روز، نقش قابل توجه‌ای در بصیرت افزائی و تقویت دانش سیاسی پاسداران داشت.

یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم محمدزاده عشق و ارادت فراوان وی به ابعاد شخصیتی و فکری امام خمینی (ره) و تکیه فراوان وی به کتاب صحیفه نور ایشان بود.

در این خصوص «حسین شریعتمداری» مدیر مسئول روزنامه کیهان می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های برجسته وی این بود که روی صحیفه امام (ره) کار می‌کرد. در حقیقت ما به آقای حاجی محمدزاده «صحیفه متحرک» می‌گفتیم.»

سرانجام این مجاهد عرصه پژوهش و تحقیق دفاع مقدس در ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۹۸ پس از طی یک دوره بیماری ناشی از دیابت دار فانی را وداع گفت.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها