مدیر ادبیات اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

خروجی جشنواره ادبی یوسف باید کشف استعدادهای جدید باشد

جعفر عشقی گفت: اگر برگزاری جشنواره‌هایی چون جایزه ادبی یوسف، صرفاً بر ارزیابی آثار و اهدای جوایز متوقف باشد، راه به جایی نخواهیم برد؛ بلکه کار اصلی باید پس از برگزاری جشنواره‌هایی از این دست اتفاق بیفتد؛ آن هم کشف استعدادهای جدید، آموزش و سرمایه‌گذاری بر روی آنهاست. چنین سرمایه‌هایی می‌توانند آثار جهانی خلق کنند و پیام‌های شهیدان را به گوش مردم جهان برسانند.
کد خبر: ۴۲۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷ - 23November 2020

«جعفر عشقی» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد درباره برگزاری نهمین دوره از جشنواره ادبی داستان کوتاه دفاع مقدس تحت عنوان یوسف اظهار داشت: این جشنواره به یادبود یکی از نویسندگان شهید به نام «یوسف ملک‌شامِران» تاکنون در هشت دوره برگزار شده است. اگرچه این جشنواره بنا به دلایلی دو سال است که به صورت کشوری برگزار نشده اما برخی استان‌ها آن را به صورت استانی و خودجوش برگزار کرده‌اند.

وی، شش هدف محوری را برای این جشنوراه عنوان کرد و تصریح کرد: جشنواره ادبی یوسف، اهدافی چون هم‌افزایی ادبیات پایداری در مناطق مختلف استان، تولید و خلق آثار ادبی فاخر در حوزه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس، بازتاب اندیشه‌های داستانی در دفاع مقدس و مقاومت 40 ساله، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس به عنوان پیشران فرهنگ ملی برای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی، بازشناسی فرهنگ جهاد، شهادت و پایداری و پاسداری از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و در نهایت شناسایی و معرفی نویسندگان نوقلم و جوان به جامعه، که به نظرم مهم‌ترین هدف است، را دنبال می‌کند.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تبیین هدف ششم گفت: در دوره‌های گذشته یک دختر 11 ساله اثری را ارسال کرده بود که دبیرخانه شک برده بود که آیا این اثر به نویسندگی آن دختر است یا خیر. وقتی که تماس گرفتیم و مطلب را جویا شدیم، مادر آن دخترخانم گفتند که فرزندم حتی به زبان انگلیسی هم می‌تواند داستان بنویسد و داستان ارسالی به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف را خودش نوشته‌است.

وی در تکمیل صحبت‌های خود یادآور شد: اگر برگزاری جشنواره‌هایی چون جایزه ادبی یوسف، صرفاً بر ارزیابی آثار و اهدای جوایز متوقف باشد، راه به جایی نخواهیم برد؛ بلکه کار اصلی باید پس از برگزاری جشنواره‌هایی از این دست اتفاق بیفتد؛ آن هم کشف استعدادهای جدید، آموزش و سرمایه‌گذاری بر روی آنهاست. چنین سرمایه‌هایی می‌توانند آثار جهانی خلق کنند و پیام‌های شهیدان را به گوش مردم جهان برسانند.

عشقی در ادامه با اشاره به اینکه خراسان از دیرباز، خطه نویسنده‌خیزی بوده‌است و این موضوع، اثر خود را تا به امروز در هر اتفاق فرهنگی، از جمله جشنواره‌ یوسف نشان داده‌است، اضافه کرد: برای نمونه در دوره هفتم جایزه ادبی یوسف، از میان 28 جایزه‌ای که به نویسنده‌های برگزیده تعلّق گرفت، هفت جایزه را نویسندگان این استان به خود اختصاص دادند؛ یعنی 25 درصد از جایزه‌های کشوری را نویسندگان خراسان رضوی از آن خود کردند که این مطلب در نوع خودش یک رکورد محسوب می‌شود.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در مورد موضوع و عناوین جشنواره ادبی یوسف گفت: در دوره‌های پیشین، موضوع‌های جشنواره به صورت کلی ارائه و بر همان اساس، مورد ارزیابی قرار می‌گرفت اما از دوره هشتم، یک بخش اصلی تحت عنوان دفاع مقدس و مدافعان حرم و یک بخش ویژه به نام مقاومت 45 روزه خرمشهر تعریف شد ولی متأسفانه اختتامیه کشوری و استانی آن برگزار نشد. در آن دوره، نزدیک به 400 اثر به دبیرخانه استانی جایزه ادبی رسید. امسال هم بخش‌های گوناگونی در این جشنواره پیش‌بینی شده‌است که شامل موضوع‌هایی چون دفاع مقدس و مقاومت اسلامی، 40 سالگی دفاع مقدس و دستاوردهای آن، زنان و دفاع مقدس، مقاومت شهرها در دفاع مقدس، رزمندگان، آزادگان و ایثارگران، خانواده ایثارگران، اعم از مادران، همسران، خواهران، دختران و سایر بستگان شهدا و ایثارگران، وحدت و همگرایی اسلامی و بخش ویژه جشنواره با عنوان مدافعان سلامت است.

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: یک بخش ویژه استانی هم به صورت ابداعی پیش‌بینی شده و آن عبارت است از امام رضا (ع) و دفاع مقدس که در اینجا ارتباطات شهدا و رزمندگان با این امام همام مد نظر است؛ چراکه بسیاری از آنها طی ارتباطاتشان با آن حضرت توانستند اذن شهادت بگیرند و همچنین حرم مطهر، معیادگاه بسیاری از رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس بوده‌است.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در پایان صحبت‌های خود درباره راه‌های ارسال آثار به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف یادآور شد: نویسندگان می‌توانند آثار خود را از راه‌هایی چون «ارسال اثر در قالب لوح فشرده به نشانی پستی مشهد مقدس، انتهای بلوار شهیدبهشتی، انتهای بلوار برادران شهیدخلیلی، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی. صندوق پستی 611-91735 / کد پستی 917593897»، «ارسال به رایانامه‌برِ adabiyatedefa@gmail.com»، «ارسال به شناسه کاربری @adabiyatedefa1 در پیام‌رسان‌ها» و «مراجعه حضوری و تحویل آثار به دبیرخانه نهضت در مشهد یا دفاتر نمایندگی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌های استان» تا پایان آذر سال‌جاری به دبیرخانه نهضت ارسال کنند؛ منتها لازم به ذکر است که در این ایام به خاطر شیوع ویروس کرونا، راه چهارم فعلاً توصیه نمی‌شود. لذا درخواست می‌شود که آثار فعلاً از سه طریق دیگر ارسال شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار