رییس سابق سازمان بسیج علمی:

رویکرد سیاسی بر فعالیت‌های علمی وجود دارد

رئیس سابق سازمان بسیج علمی گفت: رویکرد سیاسی بر فعالیت‌های علمی و دانشگاهی و نیز رویکرد غرب گرایانه و انقطاع علم با صنعت باعث شده تا هزینه‌های مصرف علم را بودجه نفت پرداخت کند.
کد خبر: ۴۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰ - 08March 2015

رویکرد سیاسی بر فعالیت‌های علمی وجود دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، "محمود تولایی" رییس سابق بسیج علمی، فناوری و پژوهشی کشور درمراسم معارفه رییس جدید این سازمان با اظهار این مطلب که بسیج برای پر کردن خلاها و آسیب شناسی علم و فناوری فعالیت میکند، گفت: ضعف تقاضا محوری در علم و فناوری باعث شده بازدهی دراین حوزه کاهش یابد و از سوی دیگر تولیدکنندگان بزرگ که با استفاده از رانت سعی میکنند خود را موفق جلوه دهند منجر شده روحیه تقاضا محوری در بخش علم و فناوری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تا تشنگی برای علم و فناوری نباشد رشد و بالندگی به وجود نمیآید، عنوان کرد: مقالات دانشگاهها نیز بعضا به دنبال چاپ در آی اس آی هستند. در صورتی که چاپ این گونه مقالات هیچ مشکلی را در کشور حل نمیکند. در مقابل صنعت نیز برنامهای برای به روزکردن خود ندارد.

وی با بیان این مطلب که 400 هزار دانشجوی دوره تکمیلی 5 درصد پایان نامههایشان بر اساس نیاز کشور انجام شده است، افزود: یکی از مشکلات کشور واردات به جای علم محوری و تجاری سازی محصولات فن آوری در کشورمان است و از سوی دیگر هزینهای که مدیران باید به واسطه تصمیمات غلط خود پرداخت کنند، پرداخت نمیشود.

در ادامه این مراسم "حسین قدیانی" رییس جدید سازمان بسیج علمی فن آوری و پژوهشی کشور با اشاره به سه محور فعالیت بسیج علمی گفت: ارتقا سطح علمی عموم بسیجیان، توسعه علمی در خصوص ارتقا مرزهای دانشی کشور و بهره گیری و پیگری به حل مشکلات اساسی کشور، سه محور اصلی فعالیتهای بسیج علمی است.

وی با بیان اینکه آنچه برای ایران اقتدار آورده فعالیتهای علمی است، اظهار داشت: اگر اکنون در برابر تحریمها و عناد نظام سلطه ایستادگی کردیم به واسطه داشتن خود باوری است و این همان مشکلی است که دنیای اسکتبار با مردم ایران اسلامی دارند.

وی در پایان با بیان اینکه به جای صادرات نفت باید به دنبال صادرات علمی باشیم، عنوان کرد: اقتدار دفاعی ایران در انتشار مقالات آی اس آی رقم نخورده و یا اگر در حوزه بهداشت گامهای موفقیت آمیزی را برداشتیم تمام اینها به واسطه خودباوری و رفتن به سوی ابداع بوده نه اینکه مقالاتی را برای چاپ در آی اس آی تهیه کنیم.

انتهای پیام/ ر.م

نظر شما
پربیننده ها