لزوم توجه به سیمای جانبازان و معلولین در سریال‌های ایرانی

جانبازان عزیز نیرو‌های مسلح و دیگر معلولان با استفاده از نیروی فکری خود می‌توانند در دستگاه امنیتی کشور آماده به خدمت باشند.
کد خبر: ۴۲۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰ - 24November 2020

سیمای جانبازان و معلولین در سریال‌های ایرانیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مدتی پیش آخرین اپیزود از سریال ویدیویی «دل» به کارگردانی منوچهر هادی عرضه شد. در این سریال «نکیسا» که به خاطر عشقش مرتکب به جرم آدم ربایی شده بود، خودکشی می‌کند. او از پشت بام خود را به پایین می‌اندازد، ولی نمی‌میرد. کارگردان او را افلیج می‌کند تا به اصطلاح به‌سزای اعمالش برساند. صدای معلولین محترم درآمد. آیا معلولیت نوعی مجازات است و کسی که جانباز یا معلول است در حقیقت مقهور قهر الهی شده و شهروند درجه‌ی چندم این جامعه به شمار می‌آید؟

این شب‌ها سریال پلیسی امنیتی خانه امن روی آنتن شبکه‌ی اول سیماست. در یکی از اپیزود‌های این سریال ابو عامر با بازی قربان نجفی برای آن که فعالیت‌های خود را تحت پوشش قرار دهد، در هیبت یک معلول نقص عضو ظاهر می‌شود. یعنی معلولیت یک پوشش برای فعالیت‌های خلاف قانون مجرمین است. یا به عبارتی دیگر این فرد با جلب ترحم سعی کرده در پوشش نقص عضو هویت اصلی خود را پنهان کند.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است: آیا یک خلافکار یا تروریست نمی‌تواند در ظاهر یک معلول نقص عضو فعالیت کند؟ پاسخ مثبت است. آیا یک کارگردان نمی‌تواند چنین حرکتی را به تصویر بکشد؟ چرا که نه! پس نکته‌ی حائز نقد چیست؟

در وهله‌ی اول باید گفت معلولین نیازمند توجه هستند که بعضا با ترحم اشتباه گرفته می‌شود. نکته‌ی دیگر آن که، در سالیان اخیر در کشوری مانند فرانسه وقتی سریال پلیسی روی آنتن می‌رود، حداقل یکی از افراد نیروی پلیس معلولیت دارد. یعنی یکی از مامورین امنیتی آن کشور دچار نقص عضو شده و حالا با استفاده از فکر و توان تخمین، تجزیه و تحلیل رفتار بزه کاران دوباره وارد گود پلیس و نیرو‌های امنیتی شده است و به کشورش در شمایل یک پلیس معلول خدمت رسانی می‌کند. بسیاری از مامورین پلیس رنگین پوست هستند. رنگین پوستانی که روزگاری در زمره‌ی شهروندان آن جوامع قرار نمی‌گرفتند، امروزه در شمایل نیرو‌های اطلاعاتی امنیتی سریال‌های پر طرفدار تلویزیونی ایفای نقش می‌کنند.

بسیاری از نیرو‌های امنیتی کشور ما از جمله پلیس در مبارزه و پیکار با اشرار و یا دیگر نیرو‌های مخرب یا به فیض شهادت نائل شده اند یا به افتخار جانبازی درست یافته‌اند. تا کنون هیچ کارگردانی رسما از این موضوع به عنوان دستمایه‌ی تولید فیلم و یا سریال استفاده نکرده است. جانبازان عزیز نیرو‌های مسلح و معلولین با استفاده از نیروی فکری خود می‌توانند بدون هیچ ممانعتی در دستگاه امنیتی کشور حاضر به خدمت باشند.

امید است هنرمندان ارزنده‌ی کشورمان با دقت بیشتر بتوانند سریال‌ها و فیلم‌هایی را تولید کنند که موجب دلگرمی و امید اقشار مختلف جامعه و آینه دار فرهنگ والای انسانی باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار