رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

ایران قربانی ترانزیت مواد مخدر به سایر کشورهاست

سردار کریمی با بیان اینکه ایران قربانی ترانزیت مواد مخدر به سایر کشورهاست، گفت: قریب به ۴۰ درصد از تولید مواد مخدر در کشور افغانستان با هدف ترانزیت به سایر کشور‌ها وارد ایران می‌شود.
کد خبر: ۴۲۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ - 24November 2020

ایران قربانی ترانزیت مواد مخدر به سایر کشورهاستبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «مجید کریمی» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در جریان بازدید سردار «قاسم رضایی» جانشین فرمانده ناجا از مجموعه پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مشکل ما در بحث مبارزه با مواد مخدر، تولید مواد در کشور افغانستان است، اظهار داشت: قریب به ۴۰ درصد از تولید مواد مخدر در این کشور با هدف ترانزیت به سایر کشور‌ها وارد ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران قربانی ترانزیت مواد مخدر به سایر کشورهاست، ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که سالیانه بیش از ۱۰ هزار تُن انواع مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه عنوان کرد: تمامی همکاران ما با جدیت در نقطه صفر مرزی حضور دارند و از ورود مواد مخدر به کشور، شهر‌ها و روستا‌ها جلوگیری می‌کنند.

سردار کریمی ادامه داد: بیش از ۷۸ درصد از مواد مخدر کشف شده در کشور در استان‌های شرقی و حاشیه شرق بوده و تمرکز ما برای جلوگیری از ورود مواد مخدر بیشتر در شرق کشور است.

وی تصریح کرد: قاچاق مواد مخدر یک جرم سازمان‌یافته و امنیتی است؛ حتی شاهد هستیم که برخی گروهک‌های تروریستی که در شرق کشور هستند، نفرات آن‌ها به همراه مواد مخدر توسط مرزبانان دستگیر می‌شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی چند سال اخیر نیروی انتظامی اقدامات مؤثری در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته است، گفت: با اینکه در خصوص مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها با مشکل مواجه شده ایم، اما در این راستا گام‌های رضایت‌بخشی برداشته شده است.

سردار کریمی گفت: طی سال‌های گذشته کشور افغانستان تنها در تولید مواد سنتی از جمله تریاک، حشیش و... فعال بوده این درحالی است که اخیراً در تولید روانگردان‌ها از جمله شیشه به‌صورت سازمان یافته نیز فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۱ تن مواد روانگردان شیشه که در افغانستان تولید شده توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران کشف شده است.

سردار کریمی گفت: بر اساس اعلام سازمان ملل ۸۰۳ نوع مواد روانگردان در دنیا تولید می‌شود که این میزان رو به رشد است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنین عنوان کرد: میزان کشفیات انواع مواد مخدر در سال جاری ۷۱۶ هزار و ۱۰۸ کیلوگرم بوده که رشد ۳۰ درصدی کشفیات را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طی هشت ماه سال جاری ۱۵۲ مورد درگیری مسلحانه با باند‌های قاچاق رخ داده که ۴۷ نفر از سوداگران به هلاکت رسیده‌اند و ۲۷ نفر از آن‌ها زخمی شده‌اند؛ همچنین چهار نفر از مأموران نیروی انتظامی در این درگیری‌ها به شهادت رسیده‌اند.

سردار کریمی تصریح کرد: در هشت ماه سال جاری بالغ بر پنج هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان به شبکه‌های قاچاق ضربه مالی وارد کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 241

پربیننده ها