عراق ۴ سال پس از شکست داعش؛ هسته‌های مخفی تروریستی در کدام مناطق حضور دارند؟

شکست گروه تروریستی داعش در عراق وارد چهارمین سال شده است و نیروهای مسلح این کشور از جمله ارتش، پلیس فدرال و رزمندگان حشد شعبی با همراهی قبایل موفق شده اند امنیت را برقرار کنند.
کد خبر: ۴۲۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ - 24November 2020

عراق ۴ سال پس از شکست داعش؛ هسته‌های مخفی تروریستی در کدام مناطق حضور دارند؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، بازسازی مناطقی که در زمان جنگ با تروریسم متحمل خسارت‌های سنگینی شده اند با کندی پیش می‌رود و مردم آسیب دیده با زندگی عادی فاصله دارند، اما روند بازگشت آوارگان همزمان با عملیات نیرو‌های یگان‌های مهندسی برای پاکسازی مناطق آلوده به تله‌های انفجاری سرعت بیشتری گرفته است.

اگرچه نیرو‌های عراقی با پشتیبانی جبهه مقاومت در پاییز سال ۹۶ توانستند سازمان رزم گروه تروریستی داعش را متلاشی کنند و تروریست‌ها دیگر بر روی زمین منطقه‌ای را به صورت متمرکز در اشغال ندارند، اما هسته‌های خاموش این گروهک همچنان به صورت مخفی در برخی مناطق فعالیت می‌کنند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی رژیم‌های مرتجع منطقه از عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش حمایت همه جانبه می‌کند و همین مسئله باعث شده تروریست‌ها در ماه‌های گذشته تحرکات خود را افزایش دهند و با انجام چندین حمله ده‌ها تن از شهروندان و نیرو‌های عراقی را شهید و زخمی و برخی مناطق را ناامن کنند.

در مقابل نیرو‌های امنیتی، ارتش و رزمندگان حشد شعبی هم در میدان حضور دارند و عملیات جست وجوی نقطه به نقطه آنان در استان‌های مختلف برای دستگیری عناصر مخفی داعش متوقف نشده و تاکنون شمار زیادی از تروریست‌ها کشته یا بازداشت شده اند و تعدادی قابل توجه از مقر‌ها و انبار‌های تسلیحات آنان کشف شده است.

به گفته منابع میدانی، بخش‌هایی از مرز‌های مشترک عراق و سوریه به محل مناسبی برای آموزش و رشد عناصر مخفی داعش تبدیل شده و در این میان نیرو‌های ارتش تروریستی آمریکا مستقر در این محور‌ها نقش اصلی را در حمایت از تروریست‌ها ایفا می‌کنند؛ قابل ذکر است ده‌ها کیلومتر از نواری مرزی مشترک با سوریه به دلیل حضور ضعیف نیرو‌های عراقی با خلاء امنیتی مواجه و همچنین حضور اشغالگران آمریکایی در این محور‌ها باعث شده تروریست‌ها از این فرصت استفاده کنند.

از سویی دیگر برخی جریان‌های شبه نظامی به همراه بقایای عناصر حزب بعث نیز بال‌های دیگر گروهک تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق به شمار می‌آیند و تروریست‌ها با پشتیبانی آنان حملات کور را در هفته‌های گذشته افزایش داده اند و به سرعت از منطقه متواری شده اند.

گروهک تروریستی داعش در میدان سیاست نیز تنها نیست و حامیان خاص خود را دارد و دولت‌های خارجی به رهبری آمریکایی‌ها با فشار فزآینده بر روی دولت عراق در تلاش هستند عملیات نیرو‌های عراقی به ویژه حشد شعبی را متوقف کنند تا راه برای قدرت گیری و جولان تروریست‌ها باز شود؛ البته باید توجه داشت فشار بر روی حشد شعبی عراق از چند مسیر دنبال می‌شود و در یک سال گذشته سناریو‌های متعددی از جمله جنگ «شیعی - شیعی» برای این انحلال این سازمان تدارک دیده شد که ناکام مانده است.

حضور عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش در عراق به تفکیک استان‌ها به شرح ذیل است:

نینوا: در شمال غرب کشور عراق واقع شده و از محور غربی با کشور سوریه هم مرز است و بخش‌های وسیعی از این استان بیابانی است؛ حدود ۲۰ درصد از خاک استان در کنترل اقلیم کردستان است؛ عناصر مخفی داعش در مناطق غربی استان نینوا و هم مرز با سوریه و همچنین بیابان‌های مرکزی و جنوبی هم مرز با استان الانبار فعال هستند؛ تروریست‌ها در محور‌های شمالی، مرکزی و جنوبی این استان از جمله مناطق «القیروان، تلعفر، البعاج، القیاره، موصل، الحضر و تل عبطه» حضور دارند.

کرکوک؛ این استان در شمال عراق واقع شده و ۲۰ درصد از مساحتش (شرق و شمال غرب) در کنترل اقلیم کردستان است؛ نقاط مرکزی، غربی و جنوبی این استان از جمله «الحویجه، البسل، الرشاد، عباسی، الریاض، کاظمیه، داقوق و…» آلوده هستند؛ تروریست‌ها در مناطق کم جمعیت جنوب غرب استان کرکوک در نزدیکی رشته کوه‌های حمرین و با مناطق هم مرز شمال شرق استان صلاح الدین فعالیت می‌کنند.

دیاله: یکی از ملتهب‌ترین استان‌ها پس از شکست داعش در سال ۹۶ محسوب می‌شود که در شرق عراق واقع و در یک سال گذشته نیز شاهد حملات متوالی تروریست‌ها بوده است. ۱۰ درصد از مساحت این استان در کنترل اقلیم کردستان است.

مناطق مهمی از جمله «خانقین، حوض الوقف، جلولاء، بعقوبه، مقدادیه، العظیم و مندلی» به همراه حومه دریاچه الحمرین، مناطق شرقی هم مرز با ایران از جمله «نفت خانه» و مناطق غربی و شمال غربی هم مرز با شرق استان صلاح الدین محل فعالیت هسته‌های مخفی داعش به شمار می‌آیند.

صلاح الدین: این استان در شمال عراق و در مسیر جاده راهبردی بغداد - دهوک واقع شده و به دلیل داشتن میدان‌های نفتی مهم از جمله «بیجی، عجیل و علاس» همواره مورد توجه عناصر مخفی داعش بوده است؛ حومه مناطق «بیجی، تکریت، الشرقاط، بلد، یثرب، سامراء، سید غریب، مکیشیفه»، میدان‌های نفتی «عجیل و علاس»، رشته کوه‌های «حمرین و مکحول»، نقاط متروکه از جمله «مطیبیجه» و بیابان‌های شمال غرب، غرب و جنوب غرب و اطراف دریاچه الثرثار» به هسته‌های خاموش داعش آلوده است.

الانبار: بزرگترین استان عراق محسوب می‌شود و محور «فلوجه - الرمادی - هیت- حدیثه - گذرگاه مرری القائم»، مناطق «حوران و الرطبه» و «الکرمه، ابوغریب، رضوانیه و …» در نزدیکی بغداد و بیابان‌های مرکزی و هم مرز با سوریه، اردن، عربستان و بیابان‌های شرقی هم مرز با استان‌های نجف و کربلا محل فعالیت تروریست‌های مخفی داعش است.

بغداد: مناطق جنوبی و جنوب غربی استان در نزدیکی مرز استان بابل از جمله «الدوره، البوعیثه و …» آلوده به تروریست‌ها هستند؛ عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش در منطقه «الطارمیه» در شمال استان بغداد فعالیت دارند.

عناصر مخفی داعش در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب استان نجفف اشرف که بیشتر بیابانی و هم مرز با شرق استان الانبار هستند حضور دارند؛ بخش‌هایی از مناطق شمال غربی استان کربلا (هم مرز با الانبار) به عناصر تروریستی داعش آلوده است؛ تروریست‌ها در بخش‌های شمالی و شمال غربی استان بابل از جمله «رشید، الیوسفیه، اللطیفیه، اطراف جرف الصخر و…» نیز حضور دارند.

براساس رصد‌های دقیق میدانی صورت گرفته مناطق بیابانی، کوهستانی، صعب العبور و همچنین مناطقی که پس از حمله آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۳ و هجوم داعش در سال ۲۰۱۴ خالی از سکنه شده اند محل‌های اصلی تجمع عناصر مخفی تروریست محسوب می‌شوند.

در حال حاضر، عناصر مخفی داعش راهبردی برای اشغال منطقه‌ای در خاک عراق ندارند چرا که می‌دانند توانی برای قدرت نمایی مجدد ندارند و با واکنش سریع نیرو‌های ارتش و حشد شعبی روبرو و در نهایت با تلفات بالا مجبور به عقب نشینی می‌شوند و هدف اصلی آنان در این مقطع زمانی ایجاد ناامنی و رعب و وحشت در میان مردم است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار