چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه 4

آموزشگاه امام رضا (ع)، آغازی برای پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی

آموزشگاه امام رضا (ع) در سال 1359 طی درخواستی از ارتش جمهوری اسلامی برای برگزاری دوره‌های آموزش نظامی، به سپاه پاسداران واگذار شد؛ که در ابتدا «پادگان شماره 5 سپاه» نام گرفت و سپس به «پادگان آموزشی امام رضا (ع)» تغییر نام داد. این پادگان به‌عنوان معاونت آموزش سپاه هشتم ثامن‌الائمه (ع)، مراکز آموزش سپاه پاسداران را در استان خراسان بزرگ مدیریت می‌کرد.
کد خبر: ۴۲۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ - 26November 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از 9/5 درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، 308256 نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در 98 عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

آموزشگاه امام رضا (ع)

آموزشگاه امام رضا(ع)، واقع در ضلع شرقی پادگان لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه (ع) ارتش جمهوری اسلامی، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نام پادگان شماره 2 سپاه دانش شناخته شده بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس سپاه پاسداران، با توجه به نیاز این نهاد انقلابی به داشتن یک مکان دائمی، برای برگزاری دوره‌های آموزش نظامی، طی درخواستی از ارتش جمهوری اسلامی، این پادگان در سال 1359 به سپاه پاسداران واگذار شد؛ که در ابتدا «پادگان شماره 5 سپاه» نام گرفت و سپس به «پادگان آموزشی امام رضا (ع)» تغییر نام داد. این پادگان به‌عنوان معاونت آموزش سپاه هشتم ثامن‌الائمه (ع)، مراکز آموزش سپاه پاسداران را در سطح استان خراسان بزرگ مدیریت می‌کرد.

اولین دوره‌ی آموزشی این پادگان، دوره‌ی سوم عمومی پاسداری بود و تا پایان دوران دفاع مقدس، جمعاً 14 دوره‌ی عمومی پاسداری، 7 دوره‌ی تخصصی «تخریب» و «ش.م.ر و 3» دوره‌ی آموزشی ویژه روحانیون رزمی تبلیغی تیپ امام صادق (ع)، در این آموزشگاه برگزار شد.

ازجمله مربیان این پادگان، می‌توان به سرداران شهیدان «محمود کاوه» و «حسن علیمردانی» به عنوان مربی «سلاح‌شناسی» و شهیدان «علیجانی» و «طیاری» به عنوان مربیان «تخریب» نام برد.

شهیدان «صفرعلی عیدی»، «ناصر علی‌احمدی» و «تقی ضروری»، که در حین خروج از پادگان توسط عوامل منافقین به شهادت رسیدند و شهیدان «عبدی»، «پهلوان» و «رضایی» که در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به شهادت رسیدند نیز از مربیان این پادگان بودند.

این پادگان در دهه 70 هجری شمسی به «آموزشگاه تخصصی امام رضا (ع)» تغییر نام پیدا کرد. در اواخر دهه 80 نیز با تغییر مأموریت از مرکز آموزش نظامی به «مرکز تداوم آموزش عقیدتی سیاسی امام رضا(ع)» تبدیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها