ایزوستیا: مسیر بازگشت آمریکا به برجام ناهموار خواهد بود

یکی از رسانه‌های روس در گزارشی نوشت که دولت آینده آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای به ایران با مسیر ناهموار و پرچالشی مواجه خواهد بود.
کد خبر: ۴۲۸۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ - 26November 2020

ایزوستیا: مسیر بازگشت آمریکا به برجام ناهموار خواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه روسی «ایزوستیا» امروز (پنجشنبه) در گزارشی نوشت که مسیر بازگشت ایالات متحده به برجام ناهموار است و با موانعی همراه خواهد بود.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳آبان) آمریکا هنوز مسئولیت کاخ سفید را رسماً برعهده نگرفته است، کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه با یکدیگر درباره چگونگی همکاری با دولت جدید آمریکا در خصوص احیای برجام گفت‌وگوها و بحث‌هایی را صورت داده‌اند اما در هر صورت مسیر بازگشت واشنگتن به برجام ناهموار است و با موانعی همراه خواهد بود.

این روزنامه روسی در بخشی از گزارش خود به شرط‌گذاری بایدن برای بازگشت ایالات متحده به برجام اشاره کرد و نوشت که از نظر دیپلمات‌های اروپایی، اولین گام منطقی برای احیای برجام، کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در قبال لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه جمهوری اسلامی است اما دولت بایدن ظاهراً در متقاعد کردن مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان برای لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با چالش مواجه خواهد بود.

ایزوستیا همچنین به مسئله برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرد که دولت بایدن قصد دارد وارد هرگونه توافق جدید احتمالی با ایران کند.

«آنیس ون انگلند» مدرس ارشد امنیت و حقوق بین‌الملل در مؤسسه حقوق دانشگاه «کرانفیلد» تصریح کرد که تصمیم بایدن برای وارد کردن مسئله برنامه موشکی به توافق هسته‌ای با ایران، با توجه به مخالفت‌های پیشین جمهوری اسلامی با شامل کردن موضوعات غیرهسته‌ای در توافق هسته‌ای مشکل‌ساز خواهد شد.

از طرف دیگر، آنطور که در این رسانه‌ روس آمده است، ایران در صورتیکه قصد مذاکره با ایالات متحده را داشته باشد، خواسته‌های جدیدی را مطرح خواهد کرد که شامل ضمانت مستحکم اجرای توافق است.

طبق این گزارش، کارشناسان اروپایی و آمریکایی نیز این احتمال را می‌دهند که جمهوری اسلامی ایران، درخواست جبران تحریم‌هایی را مطرح کند که بعد از خروج دو سال پیش واشنگتن از برجام، علیه این کشور تحمیل شد.

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورد اما با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفت.

از زمانیکه بایدن توسط رسانه‌های جریان اصلی آمریکا از جمله آسوشیتدپرس و فاکس‌نیوز به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی شد، گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش بایدن برای بازگشت به برجام بیشتر شده است.

«آنتونی بلینکن» که پیش از این مشاور بایدن بوده است و اکنون از سوی او به عنوان گزینه تصدی وزیر خارجه معرفی شده بارها در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهایش اعلام کرده که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود.

بلیکن در یکی از مصاحبه‌های خود در خرداد ماه درباره تمایل دولت بایدن برای بازگشت به برجام گفته بود که چنانچه بایدن در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد.

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار