دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روزی که سیادت دریایی ایران در خلیج فارس اثبات شد

نیروی دریایی ایران در هفتم آذر ۱۳۵۹ با انجام عملیات «مروارید» نیروی دریایی عراق را به‌طور کامل نابود و تفوق دریایی ایران را در منطقه به دشمنان ثابت کرد.
کد خبر: ۴۲۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷ - 27November 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ تفوق و سیادت در عرصه دریا همواره یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها میان کشور‌های در حال منازعه است و این قاعده برای کشور‌هایی که بیشترین مبادلات تجاری‌شان از طریق گذرگاه‌های دریایی صورت می‌گیرد، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

هفتم آذر سالروز عملیات غرورآفرین مروارید و روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که طی یک عملیات پیچیده و اقتدارآمیز توانست در حالی که ۶۷ روز از آغاز جنگ تحمیلی می‌گذشت، پیکره نیروی دریایی رژیم بعثی را در خلیج فارس برای همیشه در طول جنگ هشت ساله از بین ببرد، شکست سنگینی را بر دشمن وارد کند و تفوق دریایی ایران را در منطقه برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همپیمانان فرامنطقه‌ای‌شان به اثبات برساند.

روزی که سیادت دریایی ایران در خلیج فارس اثبات شد

در این عملیات، نیروی دریایی ارتش ایران ضمن بهره‌گیری از شش واحد آبی خاکی، دو قایق موشک‌انداز کلاس کمان، ناوچه پیکان، تعدادی بالگرد (کبرا، شنوک و بل-۲۱۴) و تعدادی از زبده‌ترین خلبانان هواپیمای اف ۴ و شکاری رهگیر اف ۱۴، تانکر‌های سوخت‌رسان، هواپیمای سی ۱۳۰ و بالگرد‌های نیروی دریایی نیز شرکت داشتند.

در جریان این عملیات، چهار فروند قایق موشک‌انداز عراقی کلاس «اوزا» و هفت فروند شناور دیگر عراقی غرق و شش فروند میگ-۲۳، یک فروند میگ-۲۱ و یک فروند بالگرد سوپر فرلون نیروی هوایی عراق سرنگون شدند. ناوچه پیکان و یک فانتوم ایرانی نیز در این عملیات توسط بعثی‌ها هدف قرار گرفتند؛ اما نیروی دریایی عراق در این عملیات آسیب قابل توجهی دید و تا پایان جنگ قادر به ایفاء نقش مؤثری در خلیج فارس نبود.

یکی از مهم‌ترین نتایج و دستاورد‌های این عملیات استیلای کامل نیروی دریایی ارتش تا پایان جنگ تحمیلی بر خلیج فارس و دریای عمان و حفظ و تأمین خطوط مواصلاتی بود به طوری که توانست بیش از ۱۰ هزار کشتی تجاری را در طول جنگ هشت ساله به سلامت و در امنیت کامل به مقصد برساند.

از دیگر نتایج راهبردی عملیات مروارید، این بود که صادرات نفت و واردات سایر کالا‌های رژیم بعثی از طریق خلیج فارس به طور کامل قطع و شکست بزرگ اقتصادی بر دشمن بعثی تحمیل شد. به عبارت دیگر، در جریان عملیات مرواید، طومار دشمن بعثی در دریا درهم پیچیده شد.

روزی که سیادت دریایی ایران در خلیج فارس اثبات شد

عملیات مروارید در منطقه‌‏ای به طول تقریبی ۴۰۰ و عرض ۵۰ کیلومتر (به مساحت ۲۰ هزار کیلومتر مربع) انجام شد. این عملیات از شمالی‌‏ترین نقطه خلیج فارس تا محدوده عملیاتی نیروی رزمی ۴۲۱ در منطقه دوم دریایی بوشهر را در برمی‌‏گرفت.

تمرکز قوای نیرو‌ی دریایی بعثی‌ها در منطقه شمال خلیج فارس که حساس‌‏ترین و حیاتی‌‏ترین تأسیسات دریایی عراق یعنی ترمینال‌های نفتی البکر و الامیه در این نقطه واقع شده بودند، موجب شد تا این منطقه برای وارد کردن ضربه اساسی و قطع کامل خطوط مواصلاتی دریایی و به‌ویژه قطع صدور نفت عراق از طریق خلیج فارس، انتخاب شود.

تاکتیک‌های به کار گرفته شده در عملیات مروارید آنچنان مورد توجه کارشناسان نظامی قرار گرفته است که با وجود گذشت بیش از س دهه از این عملیات، تاکتیک‌های مورد اشاره در دانشگاه‌های نظامی منطقه و جهان تدریس می‌شوند.

انتهای پیام/ 221

پربیننده ها
آخرین اخبار